Fritt sykehusvalg, hvordan fungerer det og hvordan finner man ut av ventetider?

Agnete

Forumet er livet
Jeg har ventet 2 måneder nå på mitt sykehus, har ikke fått brev eller noe. Legen min har nå klaget inn sykehuset til fylkeslegen, men legen trodde dette var håpløst og at det blir lenge til jeg får hjelp der i fra.
Legen nevnte fritt sykehusvalg, jeg fikk ikke helt snakket med legen for jeg var der med barnet mitt. Men kanskje noen her vet, hvordan fungerer det? Og hva om sykehuset jeg velger ligger langt unna, transport, opphold osv? Blir ikke helt klok på dette :)

Fortsatt pasientreiser som dekker reise f.eks, her bestiller vi fly gjennom dem hvis vi skal til andre steder enn lokalsykehus.
Å bruke fritt sykehusvalg vil si litt høyere egenandel, men det er for mange verd det. Tror det er 800kr tur/retur for reisa med fly.
Opphold og evt andre utgifter må man søke om å få refundert og det går da etter gitte satser.

Her kan du se litt ang ventetider osv, ikke alle er oppdaterte til en hver tid, men det er en sånn ca-beregning. https://helsenorge.no/rettigheter/fritt-behandlingsvalg/ventetider

Reglene for transport og slikt kommer an på om det fortsatt er innenfor samme helseregion. Jeg bor i Finnmark, men valgt et sykehus helt sør i Nordland for en operasjon, pga nærhet til familie etter operasjonen (og restriksjoner på å fly de første døgnene). Men Nordland, Troms og Finnmark er fortsatt samme helseregion, så jeg fikk dekt hele flyreisen (for meg og mini som da gikk som spedbarn). Opphold hadde jeg hos familien, så hvordan det fungerer med opphold og evt kost vet jeg ikke. Men tror det er faste satser uansett hvor i landet man er.

Back
Topp