Fritt sykehus valg???

jamas28

Blir kjent med forumet
Jaja, man kan jo kalle det det.
Bor nå i Ski men er opprinnelig Oslo-jente, og fikk min første ved Ullevål sykehus. En ganske traumatisk opplevelse var det tilbake i år 2000 da jeg ble innlagt med preeclampsi og satt igang med gel. Alt gikk heldigvis bra og ikke minst fort unna, men hadde det ikke vært for min tante som på det tidspunktet jobbet ved Aker sykehus, kom over og påtok seg ansvaret for meg de første dagene etter fødselen, vet jeg ikke hva som hadde skjedd. Forferdelige pleiere, man ble verken hørt eller sett og i tillegg var det overfylt og underbemannet på hele sykehuset pga. ferieavvikling...jajamensan, !
Uansett, idag jobber min tante ved Ullevål sykehus på barselavd. og jeg føler denne gangen et sterkt behov for å ha henne i nærheten i ettertid av nr 2 også, ikke minst med tanke på ammingen(hun er ammeekspert) Dette skulle vise seg ikke så lett å kunne søke seg til hvilket sykehus man vil. Hører egentlig til A-hus. Fikk blankt avslag med èn gang, men sta som jeg er så sendte jag en klage som jeg heldigvis fikk positiv respons på, så jenter....det lønner seg å klage og ikke minst: STÅ PÅ KRAVA!
Kan være vanskelig, spesielt hvis man er førstegangsfødene, men ikke tvil når det kommer til rettigheter og følelsene rundt fødselen. Si hva dere mener, er nå mitt råd.

Lykke til alle sammen![:)]
 
Flott at du deler erfaringene dine med oss! Så vidt jeg vet er det fritt sykehusvalg også i forbindelse med fødsler - det skulle bare mangle!

Det å stå på krava er noe av det lureste man kan gjøre. Ingenting er verre enn å føle seg overkjørt - særlig når man vet at man har retten på sin side. Tøft av deg - et eksempel til etterfølgelse!

Det er vel likevel ikke så aktuelt for oss vestlendinger som har en reisetid på flere timer til nærmeste alternative sykehus.

Er det forresten noen som vet hva som skjer dersom poden har bestemt seg for å komme ut mens man er på ferie? Det være seg innenlands eller utenlands?
 
Hei igjen

Vet ikke helt hvordan det arter seg, men sørg for å ha reiseforsikringen i orden...[;)] Da vil man i allefall unngå problemer med ikke å bli behandlet skikkelig. (vil jeg tro i allefall)
 
Hei hei Jamas
Jeg er ny i dette her og ikke noe særlig teknisk:) Jeg så at jeg hadde fått svar av deg. Er det her jeg svarer tilbake?? Hehe.. Håper ikke at jeg virker altfor blond:) Ja jeg venter mitt føste barn og vi er veldig spendte. Alt blir liksom så forandret. Kan det stemme at du venter barn nummer 2? Jeg har ikke lest gjennom alt som er skrevet men jeg følte det sto en plass? Ja i dag var jeg hos jordmor for første gang. Det jeg syns var mest interessant var og høre hjertelyden. Det hadde jeg ikke hørt før. Nå ser jeg fram til onsdag og ultralyden. Gleder meg virkelig til å se det lille barnet som vokser inni meg og forhåpentligvis se hva kjønn det er. Min kjære forlovede studerer i haugesund men kommer ned til stavanger i morgen for å være m meg. Det setter jeg veldig stor pris på. Og det viser at han engasjerer seg og gleder seg like mye over dette som meg. Hyggelig og høre fra deg. Det er viktig at vi er en gjeng som kan dele erfaringer.

God natt hilsen fra stavanger
 
Hei Jente23

Du kan svare hvor som helst der innleggene står, men det er ikke alltid like lett å lete seg frem.
Ja, det stemmer at jeg skal ha nr 2 , var på Ultralyd i gåt og alt så fint ut men kunne ikke se hvilket kjønn det var. Tror kanskje jeg skal prøve å få meg en time på en privatklinikk for sånn 3D ultralyd, har sett helt utrolige bilder fra det. Klarer ikke å vente med å vite kjønnet......er så innmari kontrollfrik at dette må jeg få vite for å kunne planlegge nærmere[:-]

Lykke til på Ultralyden, det er en utrolig opplevelse.

Håper alle sammen er i fin form om dagen.
 
Back
Topp