Fritt behandlingsvalg, noen som har valgt et annet behandling sted?

Agnete

Forumet er livet
Jeg har i dag fått brev av sykehuset, kunne forvente meg time der om et år:p
Men jeg har rett på helsehjelp står det og om jeg kan komme på kort varsel så kan det hende det gikk fortere. Jeg gikk inn å sjekket fritt sykehusvalg og der var det en nærheten (privat) som hadde 6 uker. Kan man bare velge den eller er det strengere enn som så.. Syntes det var liksom for enkelt :p

Jeg har i dag fått brev av sykehuset, kunne forvente meg time der om et år:p
Men jeg har rett på helsehjelp står det og om jeg kan komme på kort varsel så kan det hende det gikk fortere. Jeg gikk inn å sjekket fritt sykehusvalg og der var det en nærheten (privat) som hadde 6 uker. Kan man bare velge den eller er det strengere enn som så.. Syntes det var liksom for enkelt :p
https://www.helsenorge.no/velg-behandlingssted/avtale-og-godkjenning/

Så lenge den private har avtale med staten eller er godkjent av helfo så skal det gå bra vel?
Regner med du bare kontakter stedet du vil ha behandling, og spør hvordan du skal gjøre det

Så lenge du har rett på helsehjelp og de har avtale med helfo er det bare å få fastlegen din til å søke deg tid på bakgrunn av fritt sykehus valg. Er så enkelt.

Jeg ringte bare det aktuelle sykehuset og fikk time der. Måtte så bare avbestille selv på lokalsykehuset. Veldig enkelt ja!

Så lenge du har rett på helsehjelp og de har avtale med helfo er det bare å få fastlegen din til å søke deg tid på bakgrunn av fritt sykehus valg. Er så enkelt.
Men det er fastlegen som må gjøre det?
Fastlegen har henvist meg til sykehuset så står det inne på helsenorge velg behandlingsted, men da skal jeg høre med fastlegen

Men det er fastlegen som må gjøre det?
Fastlegen har henvist meg til sykehuset så står det inne på helsenorge velg behandlingsted, men da skal jeg høre med fastlegen

Det enkleste er å få fastlege til å gjøre det, men du kan ringe det sykehuset du i dag står på venteliste hos og be om å få videresendt henvisningen til det nye sykehuset. Det nye sykehuset må ha en henvisning for å vite hvilke behandling du er i behov av.

https://www.helsenorge.no/velg-behandlingssted/slik-velger-du-steg-for-steg/

Legen din kan sende henvisning dit du vil. Jeg bytta sykehus på barna. Var så enkelt at legen sendte henvisning med begrunnelse for annet sykehus også fikk vi det med en gang.

Jeg bytta behandlingssted for hørselen min (bruker høreapparat) bare å ringe og ordne selv, evt ta det gjennom fastlegen. Jeg fikk 6mnd kortere ventetid på å bytte :)

Jeg valgte et annet behandlingssted 1 time unna fordi det var kortere ventetid der. Veldig lettvint og greit :)

Back
Topp