Fritidsaktiviteter for barn - når og hva?

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Når har barna deres begynt med organiserte aktiviteter på ettermiddagene. Hvordan valgte dere og hva falt valget på?
Og dere som har større barn - hvor mye deltar de på nå?

Eldste gutten min er nå 4,5 år pg fyller 5 år i januar, så han skal gå et helt år til i bhg og jeg lurer på om han kanskje kunne forsøkt seg på ett eller annet det siste året. Man må vel kanskje være ute i litt god tid med påmelding selv om oppstart er til neste høst igjen. Eller finnes det noe hvor man kan melde seg på til vårterminen også?

Husker også at da jeg var barn så spilte så og si alle guttene fotball til ganske langt opp i barneskolealder, mens jenter gikk på litt mer ulike ting. Hva opplever dere rundt det?

Eldste på snart 9 begynte på fotball det året han fylte 5. Trening en dag i uka. Nå er det trening to ganger i uka når det ikke er kamper. Ellers er det cuper noen helger. Yngste på 5 har ikke begynt på noe enda. Har vurdert svømmetrening, men venter til etter nyttår. Han prøvde fotball en gang for en stund siden, men det er for tidlig for han enda. Venter til våren tror jeg.

De er 3 og 4,5 og går på allidrett. Neste år er fotball et tilbud for eldste, så kan hende han begynner på det. Allidrett er fint for å øve oss å delta på noe, altså ikke bare ungene men oss voksne. :-) de koser seg veldig der.

De to eldste på 5 og 6 år går på all idrett sammen. Da får de prøvd seg på ulike ting og de har, mest utendørs aktiviteter (mine barn er veldig glad i å være ute). Når de var 4 og 5 gikk de sammen på sanglek på kulturskolen. Det var et kjempe bra tilbud!

Våre går av og til på barnetrim (en dag i uka, jenta onsdag og gutten torsdag), men generelt har 6åringen vår hatt nok med skolestart, så har ikke stresset med noe spesielle aktiviteter enda :)

Eldste begynte på fotball da han høsten han begynte på skolen
Mellomste gikk på en form for lek/gym siste året i bhg fordi alle andre gjorde det, men det var bare stress,
Så minste ventet vi igjen til skolestart. Hun begynte på fotball og håndball men håndballen ble det ikke noe av, for få.

Nå er eldste 14 og går i speideren og skolemusikk/kulturskole.
Mellomste er 11 og går også i speider og skolemusikk/kulturskole samt turn.
Yngste er 6, går i andre klasse, og går på fotball fortsatt samt kor en gang annenhver uke. Også skal håndballen prøve på oppstart igjen. Hun står på venteliste for svømmekurs også, men der anser jeg ikke

De aller fleste aktiviteter kan man melde seg på rundt /om så etter oppstart.

Korpset har opptar før ferien, men det er fordi kulturskolen skal få legge timeplan for lærerene som har 1-1 undervisning med elevene.

Her får de begynne i speider og korps fra 3 klasse, det fotball og ofte håndball er fra første og koret er fra andre, det er barnedans fra ca 4 år og turn og cheer fra ca 6, det er mer å velge i enn en har tid til. Og ja. Mine jenter særlig hun på 11, går på mye. Hun har vært i koret noen år. Spilt fotball og håndball, men noe måtte ettrhvert vike. Men så ble det turn fra i år da. Så nå er det travelt fele mot jul med forestillinger, konserter, og alt mulig.

Eldste her er snart 4 og vi har begynt på svømmekurs nå i høst. Begynte på det siden lillebror begynte på babysvømming, og samtidig er det jo en viktig ferdighet å tilegne seg så da ble det svømming. Dette er jo et kurs over 7-8 uker om gangen så det er ikke helt det samme som organisert sport/aktivitetet og jeg vet ikke om vi kommer til å fortsette veldig mange kurs fremover, det koster jo en god del for hvert kurs :eek: men vi prøver et par kurs så vi opprettholder den læringen hun har tilegnet seg. Merker hun er blitt mye mer komfortabel og modig nå alt på slutten av kurs 1, men en god del igjen før hun virkelig er trygg.

Ellers har en del i hennes barnehagegruppe i samme alder begynt på allidrett, så mulig hun blir med på det en gang om hun ønsker (om vi stopper svømming, trenger ikke flere aktiviteter enn en på hverdagene).

Har også vært med på barnetrening/lekegruppe på treningssenteret mitt, og tenker kanske at hun kan prøve barnedans der også, men det blir ikke organisert aktvitet med samme gruppe på samme måte. :)

Vi venta til han begynte på skolen. Da ble det innebandy og håndball. Håndball gav han seg med etter et år, han var mest med fordi han kjente mange som var med.
Han begynte i korps når han begynte i andre klasse og trives veldig godt med det.

Han har selv valgt og skal også få bestemme selv. Tanta hans spiller innebandy og han har hvert med i hallen å sett på siden før han kunne gå og har alltid elska det.
Håndball ville han prøve fordi veldig mange han kjente spilte, men han trivdes aldri med det.
Korps var han litt frem og tilbake med, både jeg og søstrene mine spiller, så han ville/ville ikke. Men etter første gang han var, for å prøve instrumenter, har han elska det.

Innebandyen har 2 treninger i uka, men det er ikke alle uker vi drar på begge.
Korpset har en øvelse i uka, +30 min med lærer på kulturskolen en gang i uka.
I tillegg miniturnering med innebandy en lørdag i måneden og seminar vår/høst med korpset + noen konserter.

Last edited:
1åringen går naturlig nok bare hjemme. :P
5 åringen har Judo på onsdager, kl 17.30
12 åringen har Teater på mandager kl 17-19, og ridning på onsdager kl 17.45 (men må møte opp tidsnok til oppsaling før timen ofc). Morsomt nok, judo og ridning er ca 30 min kjøring *motsatt vei fra hverandre* fra hvor vi bor, så må alltid organisere kjøringene litt på onsdager.
Det er enten meg eller mamma som tar med eldste på ridning, alt etter som.. og enten meg eller pappaen til mellomste, som kjører til judo.

Nå har jeg bare jenter, da, så får ikke sett helt mtp jenter vs gutter.

Masse ting har i midlertid påmelding på vårhalvåret også. I alle fall i kulturskolen her har de det.

4-åringen vår har nylig startet på svømmekurs. I utgangspunktet hadde ikke vi tenkt å starte med organisert fritidsaktivitet så tidlig, men pga. pandemien har vi nesten ikke badet noe annet sted enn i badekaret hjemme siden han var 2. Vi har snakket om å dra oftere til svømmehallen, men det ble bare snakk, derfor meldte vi ham på så er vi forpliktet til å komme oss i bassenget en gang i uken.

Jeg har har gått til pianotimer, på musikkskole, sunget i flere forskjellige kor, spilt fotball, gått på karate, danset ballett og showdans og vært med i speideren. Ikke alt på en gang så klart, men jeg har stort sett gått på 3-4 ting hele oppveksten. Mannen min gikk på 1-2, det var fotball og speideren.

Er ikke helt sikker på hvor gammel jeg var da jeg startet med organiserte fritidsaktiviteter, men jeg har hatt ansvar for å komme meg til og fra de fleste aktivitetene jeg har vært med på selv, så jeg tror ikke jeg gjorde så mye før jeg var 9-10 år.

Synes allidrett høres kjekt ut for barn. Skal sjekke om det finnes her.

Her begynte de på turn ved 2 års alderen, og har siden da gått på noe. Men prøvd litt forskjellig.

Interessant å høre om :) :)
Jeg har tenkt litt, og kommet fram til at jeg har lyst til å melde han på klatring. Sønnen min er oppe i trær og klatrevegger så fort det er mulig, og jeg har personlig også lyst til å kunne begynne med klatring igjen, hehe. Så jeg har personlige interesser i det også. :p
Der er det hvertfall mulig å melde seg på for vårtermin, man må uansett være 5 år og det blir han i januar.
Også kan vi jo forsåvidt prøve å dra litt i svømmehall på ettermiddagstid uten at det er organisert. Han har som mange andre pandemibarn ikke vært kjempemye i basseng før han var 3 år.

De 2 eldste på 6 og straks 8 går på håndball. Han på 6 spilte fotball i vår mdn ville heller gå på håndball. Hun på 3.5 gikk på turn og dans i vår men det var ikke særlig opplegg så ser om hun vil gå på fotball til våren når det starter for hennes alderstrinn. Minste er bare 1, går ofte i svømmehallen med henne og forsovet med alle 4

Her går ikke noen på noe. Eldste prøvde fotball i fjor høst.. når han begynte på skolen.. han var ikke interessert.. han er 7,5 år. Planen er svømmekurs når vi finner ledig kurs

Tenker å la henne prøve allidrett når hun blir gammel nok til det. Nå går hun på småbarnssvømming. Men kommer ikke til å tvinge henne til å gå på noe om hun ikke vil, men hun skal hvertfall ha forsøkt før hun "gir seg".

Allidrett. 17-17:35 en dag i uken, så ok ift henting i barnehagen og middag/legging. Gåavstand (15-20 minutter). Hun begynte etter nyttår da hun var 3,5 år. Litt varierende hvor mye hun deltar, men det er hennes væremåte/natur mer enn opplegget.

Gikk også på svømming i våres, men hun syns det var kjedelig. Bruker heller de pengene på å dra sammen på badeland.

Når har barna deres begynt med organiserte aktiviteter på ettermiddagene. Hvordan valgte dere og hva falt valget på?
Og dere som har større barn - hvor mye deltar de på nå?

Eldste gutten min er nå 4,5 år pg fyller 5 år i januar, så han skal gå et helt år til i bhg og jeg lurer på om han kanskje kunne forsøkt seg på ett eller annet det siste året. Man må vel kanskje være ute i litt god tid med påmelding selv om oppstart er til neste høst igjen. Eller finnes det noe hvor man kan melde seg på til vårterminen også?

Husker også at da jeg var barn så spilte så og si alle guttene fotball til ganske langt opp i barneskolealder, mens jenter gikk på litt mer ulike ting. Hva opplever dere rundt det?
6 år, prøvde fotball, sykling og fridrett som jeg husker. Fotball føler jeg nesten er litt påtvunget guttene, men det kan være fordi det ikke passet mine.

Back
Topp