Fristende innhold i matboksen?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Eldstemann kom hjem fra skolen i går. Vrang og sur og tydelig lavt blodsukker/sulten. Enda jeg hentet ham ganske tidlig

Vel. Skolemelken hadde han slått ut (for du sier den blir sur om jeg sparer den helt til vi skal hjem mamma) for han var ikke tørst til lunsj.

Du? Som trenger to glass melk til en skive. Etter eget utsagn??

Han spiste ikke skive. Han spiste eplet sitt.

Han har frukt i matboksen i dag også med beskjed om at om han ikke også spiser brødet så blir det ikke frukt i morgen

Jeg har tidligere hatt suksess med grove pizzaboller i matboksen. Det må bakes.

Hva annet putter dere oppi, som faktisk blir spist?

Mellomste leser matpakkebøker, og gjør seg skikkelig flid med matpakkene sine. Hun stikker ut fiskekakefigurer, lager agurk og reddikkroser, baker figur-rundstykker av brøddeigen min, legger ved 4 bær av en sort, 5 av en annen (helst selvplukket) og 3 små tomater osv.. Diller og pynter. Spiser alt, inkludert brød med hva hun nå har valgt av pålegg. Eldste spiser tørt brød...:( Eller han spiser gulrot og eple i tillegg, men alt annet blir med hjem. Melken blir tømt ut. Jeg føler jeg har prøvd det meste, inkludert en del mindre sunne alternativer, men nå har jeg gitt opp. Lurer på hva de tenker på skolen om familien til gutten som kommer uten pålegg... :meh:

Men hvis din gutt er litt mer positivt innstilt til matpakke enn min, så anbefaler jeg å la ham sjekke en bok for ideer selv. Ikke alt som tar så lang tid å lage egentlig, og det burde være noe fristende for de fleste. :)

Ikke mye variasjon her heller....

Her får han 4 skiver med enten brunost, prim, kaviar, salami, kaviar og gulost eller leverpostei..

Han er så sær i kosten at det er det han spiser på skiva, og i perioder er han lei enkelte av påleggene... Da blir det lite variasjon..

Liker ikke frukt og grønt..

I morgen prøver vi med litt eggerøre i en boks også, så får vi se

Han får nå eplejuice på skolen, og det drikker han mer av. I tillegg blir jo ikke den sur som melka, og kan stå utover dagen.

Har også kresne barn :(

Eldste vil ha baguett med trønderfår. Evt skiver. Sender med agurk, eplebåter eller kålrot staver. Det liker han.

Jentungen skal ha 3 skiver med peanøttsmør. Varierer tilbehøret med smoothies , grønnsaker, morrpølser, kjøttpølser og tørket frukt og energi kuler.

Ingen av de drikker kumelk. Jentungen får havre melk og gutten har vannflaske.

Jentungen her og er småspist. Så pleier å sende med litt variert. Aldri mer enn en skive brød, mer blir ikke spist. Og gjerne en smoothie, yoghurt, litt frukt, druer og bær. Varierer pålegget, "pynter" med salat og agurk, og legger med en lapp med en hilsen. Er hun spesielt matlei en periode, så baker jeg rundstykker, pizzasnurrer, fylte horn, grove vafler/lapper og sender med. Sjelden matboksen er tom når den kommer tilbake, men blir fornøyd med halvparten. :p

Han har mat til Sfo også. Der får de pålegg men han skal ha med brød...

Her går det i brød med vossafår eller leverpostei. Så varierer vi tilbehøret med agurk, gulrot, div bær, frukt, smoothie, havre eller soya yoghurt. Hender hun tar med salat, middag rester eller havregryn og soyamelk. Innimellom lager jeg grove vafler, lapper eller pannekaker. Har og laget grovt bananbrød som hun har tatt med. Så har hun vannflaske, tåler ikke kumelk så blir vann å drikke.

Hun spiste nesten ikke noe før, nå smører hun stort sett nista si selv og spiser bedre. Men det blir fortsatt med ofte med mat hjem igjen. Og i perioder spiser hun bare frukt/grønt, yoghurt og smoothie. Men om jeg "tvinger" henne til å spise brød først kommer alt hjem så heller det enn ingenting.

Lomper (vanlige) med ost og skinke i er poppis her. Ostesmørbrød stekt i ovn har vært ok, det er godt i matboksen. Enkelt er det og. I en periode hadde hun pitapizza også. Og cherrytomater og agurkstaver ved siden av.

Back
Topp