Frist for innsending av papirer??

Jannicke83

Forelsket i forumet
Noen som vet når fristen for å sende inn papirer til NAV er? Jeg skal få pengene mine via NAV, og har hørt at ting tar litt lenger tid da enn om arb.giver utbetaler de.

Permisjonen må senest starte 3 uker før termin, og du må strengt tatt ikke sende inn søknaden før etter fødselen, senest 3 måneder etter at permisjonen startet. Men gjør du det så sent vil du naturligvis  bli uten penger en periode, og få etterbetalt beløpet. 

Anbefaller å sende inn snarest, søknaden er ferdigbehandlet før permisjonsstart.

Arbeidsgiver har dog krav på å bli varslet om permisjonen senest 4 uker før den starter, ref arbeidsmiljøloven §12-7 Varslingsplikt
Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.

Jeg ville sendt inn snart.. sist skulle jeg få penger av nav, men de rota bort papirer to ganger og jeg måtte purre og purre. ente opp med å få peger først tre mnd etter fødsel :( men det er nok veldig individuelt hvilket navnkontor du har virker det som...

Back
Topp