Frist for å søke?

SofieSofie

Lillegutt <3
Januarhula 2014
Det er jo mye snakk om de foreldrepengene om dagen, men selv har jeg ikke fått rota meg til å sende den søknaden... er det ikke sånn at det holder å søke 3 uker før planlagt permisjonsstart? Eller jeg helt på jordet? Er i uke 33 nå så det er kanskje på tide :p

Tror det er på tide. Jeg hørte 6 uker men her var det visst 2mnd behandlingstid. Så spør om jeg får penger på tia:(

Da burde jeg også fått sendt de inn. Er 34 uker i morgen. Syns det er så kjipt med sånne skjema og søknader. Dere som har sendt inn, er det avansert? :) Har faktisk ikke sett noe særlig på disse skjemaene. Kan man sende de inn over nett eller må man printe de ut?
Skal dere ha 80 eller 100 % utbetaling?

Jeg har termin 22.01, permisjon starter 1.1.14....jeg sendte inn papirer...ok...meen fikk brev tilbake om at jeg måtte ettersende inntektsopplysninger (jeg trodde arbeidsgiver gjorde det automatisk) men ok, da gjorde jeg det også...så må skal alt være i orden :-)
Meeen poenget mitt et at i det brevet jeg mottok sto det at de måtte ha svar tilbake innen 9.des :-)
Såååå skynd deg :-)

Da burde jeg også fått sendt de inn. Er 34 uker i morgen. Syns det er så kjipt med sånne skjema og søknader. Dere som har sendt inn, er det avansert? :) Har faktisk ikke sett noe særlig på disse skjemaene. Kan man sende de inn over nett eller må man printe de ut?

Ligger på nett, ikke sååå vanskelig...hvis dere har avtalt ferie, 100% eller 80 % osv....mye kan uansett endres etterhvert, alt - bortsett fra dekningsgrad!!!

Vi har valgt 100%, og jeg satser på å ha permisjon frem til uke 42, til etter skolens høstferie, da ta mannen over frem til januar 2015. Har puttet inn 4 uker ferie inni der, månedsskiftet mai/juni...da får jeg to helligdager å putte inn på slutten av permisjonstiden :-)

Mener at nav vil at man skal søke 4-6 uker før permisjonstart.

Har hørt det er lurt å sende inn søknad i uke 26-28, pga lang behandlingstid. Jeg sendte inn for 3-4 uker siden og har enda ikke fått svar. Permisjon om 1 mnd..
Det er ikke helt enkelt å fylle ut, greit å skaffe seg en oversikt, men heldigvis ikke mange papirer.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Det er litt styr å fylle ut, ja! Her må man levere inn i papir hos NAV (Oppegård). Men på NAV sine nettsider har de chat hvor du kan spørre hvis du lurer på noe! Har ikke prøvd den, men syns det hørtes ut som et godt tilbud!

Du burde ringe å høre med nav hvor lang behandlings tid det er der du bor! Der varierer veeldig! Jeg har levert de for lenge siden, ca 8 uker før permisjonen skal begynne, siden de på nav sa at det var ca 7 uker behandlingstid her jeg bor. Så beregnet litt ekstra siden nav er ekstremt treige! Alt av skjemaer finner du på nettsiden til nav. Syns det var ganske styrete! Men den chatten var ganske hjelpsom, man kan spørre om alle dumme ting uten at de ser deg:p hehe! Jeg var på nav kontoret her jeg bor å fikk hjelp til å fylle ut papirene også brukte jeg chatten når jeg kom på spørsmål jeg hadde senere. Lykke til!

Jeg leverte, eller arbeidsgiver leverte i uke 27. Fikk svar etter bare 3 uker, bor i Oslo og får pengene utbetalt av arbeidsgiver, da, så det var veldig lett å regne på permisjonspenger etc :)

Leverte mine i går og fikk beskjed om at i Oslo har de 12 ukers behandlingstid. Så jeg får de etter termin. Hadde søkt asap!

Jeg har termin 22.01, permisjon starter 1.1.14....jeg sendte inn papirer...ok...meen fikk brev tilbake om at jeg måtte ettersende inntektsopplysninger (jeg trodde arbeidsgiver gjorde det automatisk) men ok, da gjorde jeg det også...så må skal alt være i orden :)
Meeen poenget mitt et at i det brevet jeg mottok sto det at de måtte ha svar tilbake innen 9.des :)
Såååå skynd deg :)

Oi, trur kanskje jeg tar meg turen til navkontoret i morgen! Når de mener inntektsopplysninger... mener de da lønnsslipper, i tillegg til det arbeidsgiver skal sende inn? For jeg har jobbet utrolig variert og det holder ikke med opplysninger kun fra siste måned liksom :)

Oi, trur kanskje jeg tar meg turen til navkontoret i morgen! Når de mener inntektsopplysninger... mener de da lønnsslipper, i tillegg til det arbeidsgiver skal sende inn? For jeg har jobbet utrolig variert og det holder ikke med opplysninger kun fra siste måned liksom :)

Ja, lønnslipper! Men jeg fikk beskjed om at jeg ikke behøvde det om arbeidsgiver leverte det skjemaet ned inntektsopplysninger, det vil dekke den informasjonen.
De på NAV sa at dette skjemaet kjenner arbeidsgiver til, men når jeg printet ut, fylte ut mine personlige opplysninger, og leverte til rektor (jeg er lærer) så visste hun ingenting om dette, men var behjelpelig med å få det oversendt til rådhuset/kommunen ;-) Så håper ar alt er i orden, venter på vedtak/svar fra NAV enda!!

Det skjemaet er det samme som blir brukt når man er sykemeldt, bare at arbeidsgiveren krysser av på foreldrepenger i steden. Jeg fikk beskjed om at det ikke holdt med lønnsslipper og at de måtte ha dette arket. Håper du får god hjelp på nav kontoret:)

Jeg har hørt at man må søke senest innen 1 mnd før permisjonsstart, altså 4 uker før.. Jeg søkte når jeg var 29? uker og jeg har ikke hørt noenting..... Permisjonen starter 24 desember, så burde vel høre noe snart fra de...

Ja, lønnslipper! Men jeg fikk beskjed om at jeg ikke behøvde det om arbeidsgiver leverte det skjemaet ned inntektsopplysninger, det vil dekke den informasjonen.
De på NAV sa at dette skjemaet kjenner arbeidsgiver til, men når jeg printet ut, fylte ut mine personlige opplysninger, og leverte til rektor (jeg er lærer) så visste hun ingenting om dette, men var behjelpelig med å få det oversendt til rådhuset/kommunen ;-) Så håper ar alt er i orden, venter på vedtak/svar fra NAV enda!!

Hm. Det virker som det blir praktisert litt forskjellig her... Jeg var borte hos NAV i dag for å snakke med de, og da hadde allerede arbeidsgiver sendt inn inntektsopplysninger (som jeg overraskende nok var ganske enig i - hehe), så da sa han mannen på NAV at jeg ikke trengte å legge til lønnslipper. Grunnen til at jeg måtte bort var først og fremst fordi jeg trudde de hadde regnet svangerskapspengene mine helt feil, men sjefen hadde heldigvis gjort riktig :) Mannen nevnte at hvis det evt. ble feil osv og at hvis jeg ikke var enig i vedtaket (har nemlig ikke fått selve vedtaket ennå), så var det ikke noe problem å endre på dette, men at det var mer aktuelt å vise til lønnslippene hvis jeg ikke var enig. Håper for guds skyld han sa riktig, sånn at jeg slipper å styre med å ettersende de etterpå for da vil det jo ta enda lenger tid!

Så håper at jeg også får vedtaket snart og at det ordner seg for alle mammaer her inne :) Har skjønt at det ikke er bare-bare med NAV...

Det skjemaet er det samme som blir brukt når man er sykemeldt, bare at arbeidsgiveren krysser av på foreldrepenger i steden. Jeg fikk beskjed om at det ikke holdt med lønnsslipper og at de måtte ha dette arket. Håper du får god hjelp på nav kontoret:)

Jeg var der borte i stad, og da hadde heldigvis arbeidsgiveren min sendt inn riktige papirer og opplysninger. Får bare håpe at alt går på skinner (krysser fingrene for alle sammen her - hehe), og håper jeg slipper å ettersende masse papirer :)

Det ligger skjemaer på nett, og skal i utgangspunktet være ganske enkelt. Jeg valgte derimot å dra ned (kun 10 min å gå :P) sånn at jeg fikk alt riktig med en gang. Vi skal ha 100 prosent utbetaling. Hvis jeg hadde valgt 80 prosent så hadde jeg fått ti uker mer, men det trenger jeg ikke så da var valget enkelt :)

Back
Topp