Friskmelding etter ebola

ThereseAndrea

Flørter med forumet
Den norske kvinnen er nå friskmeldt og erklært smittefri - veldig glad på hennes vegne, men synes det har gått veldig fort? Fra hun ble syk, innlagt, behandlet og nå sluppet ut igjen gikk det 15 dager. I andre land praktiserer man at de må være i karantene i 21 dager etter friskmeldingen, for å være helt sikker på at man ikke lenger er smittsom. Leste en artikkel om at menn kan ha viruset i f.eks sæd i opptil 7 uker etter man er frisk. Hvordan kan de være så sikre her i Norge på at hun ikke er smittsom etter så kort tid? Synes det er rart at avisene ikke skriver noe, er det noen som har funnet noe informasjon om dette?

Har ingen anelse.. Men velger å stole på at norsk helsevesen har såpass mye kunnskaper og hjelpemidler og forskning at de vet hva de driver med:) de hadde aldri "sluppet henne fri" hvis det ikke var 150% sikkert.

Hun er vel ikke sluppet fri, er hun? Hun er bare flyttet fra høyrisiko-smitten til et annet isolat så vidt jeg leste i går. Mulig jeg tolka det feil men.

Har vel egentlig ikke tenkt så mye på dette i det hele tatt...enig at det kan høres litt rart ut, hvis det er vanlig med 21 dagers karantene da :confused:

Hun er vel ikke sluppet fri, er hun? Hun er bare flyttet fra høyrisiko-smitten til et annet isolat så vidt jeg leste i går. Mulig jeg tolka det feil men.

Jo, hun hadde pressekonferanse i går der hun klemte pappaen sin, og sa hun var frisk og smittefri.

Jeg regner jo med at de vet hva de driver med, så jeg er ikke veldig bekymret, jeg er bare slik at jeg liker å forstå ting, og jeg vil gjerne forstå hvorfor legene sier så ulike ting...

Det står at hun er ute av isolat, og at hun også deltok på pressekonferansen.

Har ikke tenkt til å ofre det så mye energi, og velger å stole på helsevesenet :)

Stoler på de har tatt prøver, at du kan være smittenærer betyr ikke at du er det.... Og kan muligens sjekkes? Vett ikke, men de som slapp henne ut vil jo ikke ha hele Norge smittet så de er nok sikre...

Hun er friskmeldt og ikke smittsom når skjiten er ute av blodet og hun har nok vært på bedringens vei allerede når hun ble transportert hjem :) Men du skal se hun holder seg nok i ro og unngår store grupper (nærkontakt) i noen uker til :)

Har ingen anelse.. Men velger å stole på at norsk helsevesen har såpass mye kunnskaper og hjelpemidler og forskning at de vet hva de driver med:) de hadde aldri "sluppet henne fri" hvis det ikke var 150% sikkert.

Signerer! ;)

Signerer denne!

Leste at inkubasjonstiden er 21 dager...

Regner med at legene vet hva de gjør, de vet jo hvor farlig dette er, hadde nok ikke friskmeldt henne om de var redd for smitte :)

Ja, sæd kan inneholde Ebolavirus i opp til 7 uker, men det er KUN sæd, ingen andre kroppsvæsker - så menn som har hatt Ebola oppfordres til å unngå sex eller bruke kondom de første 7 ukene, det er ikke verre enn det.
Den kvinnelige norske helsearbeideren er altså helt smittefri og trygg på alle måter. :)

Leste at inkubasjonstiden er 21 dager...

Regner med at legene vet hva de gjør, de vet jo hvor farlig dette er, hadde nok ikke friskmeldt henne om de var redd for smitte :)
Inkubasjonstid er jo tid fra du selv er smittet til sykdommen bryter ut da, ikke hvor lenge du kan være smittsom i ettertid.

Har stusset på det selv. Ser hun i Spania feks, etter hun har påvist negative prøver, så må hun likevel være i isolat i 21 dager.

Godt å høre at hun ble frisk, det er desverre svært få ebolasmittede som blir det.

Back
Topp