frisører som går gravid?

tika2

Flørter med forumet
heia:)
er frisør og er 4 mnd på vei og termin i oktober.
jeg lurer på om andre her som har/er frisør,og hvor lenge dere jobbet eller har planer om å jobbe?
for det  er vel ikke vanli å stå på jobb til siste 3 ukene:/ da tror jeg at jeg knekker i ryggen[&:] jeg jobber også kun provisjon ,så det er uaktuelt å jobbe 50%.det vil jeg tape på.
er det noen her som kan fortelle hva dere gjor/gjør?
har fått inntrykk av sjefen at det er vanli å stå på til det siste,føler litt press[&o] klem tika2[:)]

en venninne av meg ble sykemeldt 100%, men var på grunn av bekkenløsning da. Men hør med legen kanskje? Aner ikke hvordan det er i grunn. Men klarer du ikke å jobbe til siste inspurt, så må en vel sykemeldes..?

husker jeg ble klippat av ei som var i 7 mnd, magen hennes dultet i meg hele tiden og hun hadde en diger hårsamling oppå magen [:D]

jobbet helt til permisjonen startet:)men du får jo penger fra nav hvis du jobber mindre på salongen[;)]

jeg blei sykemeldt i uke 20 pga bekkenet....
'
jeg har fatt lønn i tillegg til provisjon, så jeg har ikke tapt noe på å vere sykemeldt

om man står mye på jobb i svangerskapet eller løfter mye tungt kan det forårsake fortidelig fødsel[&:]
om jeg er plaget med rygg / beina kan jeg kreve å få jobbe mindre,og om "systemet" er idiotisk er det bare å overdrive,ingen kan vel tvinge noen til å jobbe som frisør om man verker,kjenner det veldi i kroppen etter lange dager på jobb allerede no,og går som ei gammal dame i slutten av uka[:D] men jeg tenkte å sykmelde meg fra juli 40% så får e nyte fineværet også;p
har også hørt at om man sliter seg fullstendig ut i første svangerskap,så kan man få det enda verre i neste!
det er jo ikke akuratt noen som kommer å takker deg for at du sliter deg ut ![:@]

åhh må bare si at du har et nydelig nick,hunden min het Tika[:)]

blir bare redd,mammainstinkt kikker inn:) ei jeg jobber med jobbet 100% frem til uke 36 og bebien døde inni magen:( etter det har hun ikke jobbet i svangerskapene sine:( man vet jo aldri grunnen,men det er bare deg det faller tilbake på uansett,så heller overdrive litt,passe på lille bebi inni magen e viktigst! hadde blødninger i uke 11 og 12 ,er no i uke 16,så er extra forsiktig å redd,bryr meg lissom ikke når noen sier det er normalt...om jeg mister sa,så er det liksom ikke sånn jeg kan gå å ta de som sa det er normalt og så blir alt bra igjen:/ hehe,blir så hissig når jeg tenker sånn:p

jeg hadde blødninger fra uke 11 til 12 uke! men ble spurt om jeg kunne komme på jobb ett par timer tross alt jeg hadde fått sykmelding,så jeg synest det er kjipt å tenke på at jeg må sykmelde meg pga maset om jobbing når jeg faktisk sykmelder meg! men jeg vil ikke jobbe meg ihjel til jeg stuper heller[&:]
men jeg vet hvertfall at om ikke jobben kan tilrettelegge for deg kan du sykmelde deg med lønn!gå til fastlegen din og dem hjelper deg,om dem er streng så heller overdriv å tenk på kroppen din og lille bebien,enig?[:D]
tenkte gå ned til 50% når jeg bikker 6mnd og se ann,tørr ikke jobbe for lenge pga tung belastning for kroppen om alt det kjemiske!

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: SelinesMam

ORIGINAL: Labambie

Det vanligste er nok å jobbe så mye man kan til "the bitter end"... Jeg vet at frisør iallefall ikke er noe risikoyrke (merkelig nok) så vi får ikke svangerskapspenger.. Kan ikke fatte der der altså!!

Feil, jeg fikk svangerskapspenger hele svangerskapet.
Jobba 40% og fikk 60% svangerskapspenger.

Jeg jobba til siste dag jeg da, siden jeg fødte i uke 34, men jeg hadde tenkt å gå og sykemelde meg samme dag vannet gikk, pga jeg var sliten og orka rett og slett ikke mere.

Det er IKKE vanlig iallefall.. Det er ikke et riskoyrke.. Jeg sjekket med Nav både lokalt og hovedkontoret samt fastlegen og jm..

Hovedkriteriet for å få svangerskapspenger er jo at du ikke er syk, men ikke kan få tilrettelagt arbeidet, og du kan bli sykmledt av å utføre det. Mange steder de faktisk ikke kan nok om det. Både NAV, leger osv.. Jeg måtte krangle meg til det, men fikk det innvilget til slutt, for jeg hadde rett. [;)] Hos meg mente de at man kun kunne få det hvis man holdt på med kjemiske ting som kunne være skadelig. Jeg satte meg inn i lovverket selv, og gruste dem.. Med litt advokathjelp. [;)] Var midt i arb.saken da, så fikk advokaten min til å skrive et lite brev til dem. 

hehe kjempebra:)! å være gravid er ingen sykdom ,MEN vi er i en stor risiko for mye! ja e setter meg inn i lovverket selv ,for av erfaring så prate ofte sjefer,leger og andre bare tull og bare personlige meninger! men jeg graver etter fakta ,å ingen kan tvinge noen til å jobbe om det er til fare for bebien eller enselv! man skal ikke jobbe til " the bitter end" ,da ber man om å ødelegge si egen kropp og kan setter bebien i fare og (fortidelig fødsel pga står man eller løfter ofte tungt i arbeid)! man er jo ikke gravid hver dag ,så man må jo kunne nyte det litt og,man skal jo tross alt fungere å være mamma etter fødselen også:) tenk om man "ødelegger" kroppen sin,og får masse problemer etter fødselen ,da man egentli skal nyte tiden å kroppen skal "reparere" seg...ingen som kommer å takker deg !!?

Fy fa**! Ikke mot deg altså, men systemet.. Jeg mener det ER risikoyrke, både pga kjemikalier og mye ståing.. Det er grusomt at det ikke er samme overalt!

Hmmm... Rart du ikke fikk det. Skal jo være likt overalt??[>:]
Kan jo ikke bli klok på det greiene der... Skal man ha noe må man lese seg til det selv har jeg erfart[:@]

Jeg fikk tidlig bekkenløsning, og fikk da sv.skapspenger fra uke 25 ca.
Jobba da halvt og fikk sv.skapspenger resten.
Jobba til jeg var 7 måneder på vei. Da klarte jeg ikke mer, så fikk fullt sv.skapspenger resten av graviditeten. [:)]

Jeg kunne ikke bli tilrettelagt, og pga kjemikalier og belastning så fikk jeg det sa både lege og jordmor.

Da vet du hva du har krav på neste gang hvertfall[;)][:D]

frisør er og burde være ett risikoyrke!
ei bok jeg fikk med sykehuset/legen min..inni der står:
-løfter man tungt eller står mye i arbeid kan det forårsake fortidelig fødsel.

er ikke det risiko,så vet ikke jeg!!

ORIGINAL: tika2

heia:)
er frisør og er 4 mnd på vei og termin i oktober.
jeg lurer på om andre her som har/er frisør,og hvor lenge dere jobbet eller har planer om å jobbe?
for det  er vel ikke vanli å stå på jobb til siste 3 ukene:/ da tror jeg at jeg knekker i ryggen[&:] jeg jobber også kun provisjon ,så det er uaktuelt å jobbe 50%.det vil jeg tape på.
er det noen her som kan fortelle hva dere gjor/gjør?
har fått inntrykk av sjefen at det er vanli å stå på til det siste,føler litt press[&o] klem tika2[:)]

Ja, sist jobbet jeg fullt til uke 30 og etter da gikk jeg 50% helt til siste slutt.
Nå jobber jo bare 20%, og skal gjøre det ti permisjonen begynner.
Men du taper jo ikke på å gå ned til 50%... Tror heller d tjener på det. For da kan du jobbe tider du vet det er mye å gjøre. Også får du jo resten av NAV. De finner ut gjennomsnitts timelønnen din(og den er jo bedre vis du har mye å gjøre)

Bestevenninna mi ble sykemedt fra hun var 4 mnd på vei pga lavt BT så hun svimte av og var svimmel og slikt.
Å hun hadde ikke noe problem med å få svangerskapspenger å slikt for her nede var det og betegna som et risiko yrke å være frisør pga tunge løft, mye ståing og alle kjemikalene fra hårfarger OL.
Å hun var lærling også[;)]

Back
Topp