Friluftsliv, og små barn

Sparklefart

Forelsket i forumet
Hei.

Jeg er selv veldig interessert i friluftsliv, og er ofte på turer i skog og fjell.
Min datter fylte 2 år i August, og jeg har begynt å tenke tanken på å sagte tilvenne henne å være med meg på tur. Hun er født med en alvorlig medfødt hjertefeil, og det vil derfor være kortere turer, som er tanken i starten. Hun er i en "god periode", og jeg tenker at det hadde vært gøy å prøve litt allerede nå, siden det er planlagt en ny operasjon når været blir litt mildere.

Så til dere som har litt erfaring knyttet til dette med å ta med små barn på tur...

Hvordan gjorde dere det i starten?

Hva slags sovepose kjøpte dere? Trenger da en som tåler kalde temperaturer. Og fra hvilken alder passer denne fra? Har alternativt tenkt å knyte igjen posen nederst, så den passer. Evt. om det kan brukes en vintervognpose? Eller blir dette for kaldt?

Hvordan gjorde dere turene morsomme? Tenker at det er viktig at det ikke blir så kjedelig at interessen for skogstur daffer helt av...

Andre tips tas også mot ❤️

Vintervognposen burde være mer en enn varm nok. Kan ha ekstra teppe og ligge på noe varmt, skinnfell feks :)

Viktigste med turer ut er at det er tilpasset barnet ønsker og behov. Små barn kan ofte gå et stykke om de får velge tempo, men de er gjerne mer opptatt av å finne ting langs veien enn selve gåturen.
Det er sikkert litt individuelt, men min 2åring går SÅ mye mer på skogssti enn grussti. Kan ikke si akkurat hvorfor, men på grussti skal han raskere bæres.

Jeg foretrekker definitivt en bæresele i toddler-størrelse fremfor en bæremeis. I selen er det mer komfortabelt for den som bærer og for barnet å hvile seg, og soveposisjonen blir mye bedre i sele kontra meis om barnet skulle duppe av. I tillegg kan du stappe selen i en sekk når den ikke brukes.

Opplever at 2åringer liker å være ute i naturen og finne kongler, pinner, steiner, nøtter, blader osv. Så jeg tror nok hun kommer til å like det :)
Men turen trenger ikke være så lang for å få den store naturopplevelsen :)

Jeg har ei jeh spilte fotball med , på Instagram og hun er sånn som er på masse flotte turer ute i skog PG mark , overnatter, lager mat og virkelig ser Ut til å kose seg med barnet sitt.
Det viktigste er vel å ta det på barnets premisser.

Det finnes gode soveposer fra helsport
Å ha en blink å kaste kongler gjennom er morsomt

Vintervognpose og liggeunderlag fungerer ypperlig i den alderen. Evt. ekstra teppe. Med tanke på at barnet ofte liker å leke i teltet/kommer til å bruke lang tid på å sovne å gjerne krabbe ut av posen og rundt omkring, så har vi erfart at det er lurt å ha med liggeunderlag som dekker hele bunnen av innerteltet. Så slipper man at barnet blir kaldt når det leker inne i teltet, siden man gjerne ikke vil ha på sko der hvor man sover.

Mitt beste tips for de første turene med overnatting er kort avstand fra turens start til man slår opp telt. Det blir alltid morsomt på tur uansett, når de er så små så trenger de ikke noe mer underholdning enn å leke i teltet og utforske området rundt for å ha det gøy, det er vår erfaring iallefall :)

Back
Topp