Friluftsliv og ekstremsport

♥veromor♥

Elsker forumet
Aprillykke 2017
Sensommerbarna 2019
Septemberbarna 2019
Er det noen her som er interessert i slikt? Jeg er veldig glad i friluftsliv og er mye ute på tur, noe jeg kommer til å fortsette med gjennom hele svangerskapet. Men så har det seg slik at jeg skal på Fjellfilmfestivalen nå 9. til 11.september (da kommer jeg til å være 7+5 til 8+0), og har for lenge siden meldt meg på et par aktiviteter, bl.a. juving og elvekajakk.. Hva tror dere om å gjennomføre disse aktivitetene mens jeg er gravid? Det er fortsatt tidlig, og spira ligger fortsatt godt gjemt nedi magen på den tiden, og jeg er i god fysisk form fra før av. Er det noen her som har noen erfaringer og tips fra slike aktiviteter i svangerskapet? Veldig usikker på hva jeg skal gjøre.. Tenker i utgangspunktet at det burde være okey å utføre de så lenge jeg er forsiktig, men vil på ingen måte kunne komme til å gjøre skade eller svekke svangerskapet.. Har alt mistet én gang.. Det holdt..

Snakket med min lege om sånt. Man skal ikke gjøre aktiviteter med fare for hardt trykk i mage/mellomgulv, og ikke ting med g-krefter (berg-og-dalbane feks). Også skal man unngå max puls over tid (80% er ok), og passe på kroppstemperatur og få i seg drikke mens man er i aktivitet. :) senere er det flere begrensninger naturlig nok.

Snakket med min lege om sånt. Man skal ikke gjøre aktiviteter med fare for hardt trykk i mage/mellomgulv, og ikke ting med g-krefter (berg-og-dalbane feks). Også skal man unngå max puls over tid (80% er ok), og passe på kroppstemperatur og få i seg drikke mens man er i aktivitet. :) senere er det flere begrensninger naturlig nok.
Tusen takk for kjempefint svar! :) Men er fortsatt litt usikker på akkurat de aktivitetene jeg nevnte over..

Tusen takk for kjempefint svar! :) Men er fortsatt litt usikker på akkurat de aktivitetene jeg nevnte over..
Det er vel litt opp til deg, i forhold til form og erfaring... Jeg hadde ikke gjort det, men jeg har heller aldri drevet med det tidligere. Om alt går bra er det jo ingen fare, det er om det skulle skje noe eventuelt da. Tenker jeg hvertfall :)

Hei! Jeg skal også på fjellfilm :-) Kanskje vi sees! Jeg skal være instruktør på havkajakkursene :-) Jeg er nå i uke 15, og er også veldig glad i friluftsliv og sånt. I sommer var jeg masse på tur, padlet og klatret ute. Da var jeg mellom uke 9 og 12. Har en venninne som er lege og var med på klatreturen, og hun sa at før uke 12 så ligger fosteret ganske godt beskyttet i bekkenet, og mister man så ville man nok gjort det uansett. Så hun sa det ikke var noe problem å klatre og rappellere så tidlig i svangerskapet.

Når det gjelder juvinga, så får du bare prøve å velge "enkleste rute" tenker jeg, dersom dere får alternativer. Og et nybegynner elvepadlekurs foregår jo ikke i de mest ekstreme elvene, men du kan jo si i fra til instruktøren så du kan unngå å padle de strykene hvor det er størst sjans for velt inntil steiner og sånt.

Ellers kan du melde deg på havpadlekurset mitt da :-) Det er veldig trygt selv om man er gravid. Men kanskje ikke like actionfylt som du liker :-) Hehe!

Hei! Jeg skal også på fjellfilm :-) Kanskje vi sees! Jeg skal være instruktør på havkajakkursene :-) Jeg er nå i uke 15, og er også veldig glad i friluftsliv og sånt. I sommer var jeg masse på tur, padlet og klatret ute. Da var jeg mellom uke 9 og 12. Har en venninne som er lege og var med på klatreturen, og hun sa at før uke 12 så ligger fosteret ganske godt beskyttet i bekkenet, og mister man så ville man nok gjort det uansett. Så hun sa det ikke var noe problem å klatre og rappellere så tidlig i svangerskapet.

Når det gjelder juvinga, så får du bare prøve å velge "enkleste rute" tenker jeg, dersom dere får alternativer. Og et nybegynner elvepadlekurs foregår jo ikke i de mest ekstreme elvene, men du kan jo si i fra til instruktøren så du kan unngå å padle de strykene hvor det er størst sjans for velt inntil steiner og sånt.

Ellers kan du melde deg på havpadlekurset mitt da :-) Det er veldig trygt selv om man er gravid. Men kanskje ikke like actionfylt som du liker :-) Hehe!
Tusen takk for kjempesvar! :D Er det dine kurs som heter "Kajakktur på Gjende" og "Introkurs kajakk"? Var i utgangspunktet en av disse turene vi tenkte å dra på, men vi har klart å booke kurset for viderekomne ("Kajakktur på Gjende") i stedet for det for nybegynnere ("Introkurs kajakk").. Vi har padlet kano før, men ikke kajakk.. Hvis det er du som har disse kursene, kanskje du kan si noe om det er noe for oss uten erfaring i det hele tatt? :) Introkurset ser det jo ut som er utsolgt..

Og juvinga tror jeg kanskje jeg dropper.. Tanken på å gjøre noe feil eller å ikke kunne "gi alt" på en sånn morsom aktivitet, skremmer meg..

Igjen, tusen takk for svar! :)

Er det noen her som er interessert i slikt? Jeg er veldig glad i friluftsliv og er mye ute på tur, noe jeg kommer til å fortsette med gjennom hele svangerskapet. Men så har det seg slik at jeg skal på Fjellfilmfestivalen nå 9. til 11.september (da kommer jeg til å være 7+5 til 8+0), og har for lenge siden meldt meg på et par aktiviteter, bl.a. juving og elvekajakk.. Hva tror dere om å gjennomføre disse aktivitetene mens jeg er gravid? Det er fortsatt tidlig, og spira ligger fortsatt godt gjemt nedi magen på den tiden, og jeg er i god fysisk form fra før av. Er det noen her som har noen erfaringer og tips fra slike aktiviteter i svangerskapet? Veldig usikker på hva jeg skal gjøre.. Tenker i utgangspunktet at det burde være okey å utføre de så lenge jeg er forsiktig, men vil på ingen måte kunne komme til å gjøre skade eller svekke svangerskapet.. Har alt mistet én gang.. Det holdt..

Jeg har god erfaring med uteaktiviteter i svangerskapet. I mitt forrige gikk vi på toppturer med splitboard hver helg de 4 første mnd. Klatring fortsatte jeg også med til jeg var 7 mnd, men sluttet med buldring ved positiv test pga fallet man får. Klatret også bare topptau. Juving og kajakk blir nok kjempestas og du skal bare nyte lage rolige fjellturer. Jordmor anbefalte slike turer også :)

Og nyt ditt første svangerskap!! Blir ikke like mye frihet for meg med en på 10 mnd :D Men det er gøy å leke i sandkassa og huske altså :P

Digger denne tråden ❤️ :D

Jeg er utdannet friluftsguide og jeg er avhengig av hyppige turer i skog og mark. Samboeren og jeg kjører i gang med et friluftsprosjekt fra 1. september hvor vi skal ut på tur hver dag. Men med en ettåring i bæremeisen så blir det tilpasset hans dagsform ;) Ellers så elsker jeg å stå på ski, men det blir det neppe noe av denne sesongen. Skitur på fjellski med feller håper jeg det blir, selv om det blir kjipt i nedoverbakkene ;) Kjører også igang et prosjekt som skal hete Västerbotten fra A til Å, hvor vi skal utforske forskjellige steder i Alfabetisk rekkefølge. Da jeg var gravid med førstemann var jeg på topptur med mage, og jeg gikk en dagstur på 15 km i høyfjellet 6 uker før termin. Tror det bare er positivt så lenge man unngår aktivitet som kan føre til støt/slag mot magen, og at man ikke sliter med f.eks. bekkenløsning osv. Livet er jo best ute ;) Bålkos blir det garantert mye av, godt for sjela det :D Uansett så er det viktigste å lytte til kroppen tenker jeg.

Back
Topp