Fri fra jobb i forbindelse med legetime

Sofia87

Elsker forumet
Assistert-jentene
Maisløyfene 2024
Jeg ble skikkelig sjokkert i dag da sjefen min sa jeg ikke får fri med lønn hele dagen, kun tidsrommet som timen på sykehuset er. Vi bor i Kristiansand og har rett over 2 t kjøretid hver vei til Porsgrunn.
Har aldri vært noe problem før, men da mente hun jeg bare var heldig….
Utdrag fra tariffavtalen:
Permisjon for undersøkelse, behandling og kontroll hos tannlege og lege, samt behandling av fysioterapeut og kiropraktor etter anvisning av lege. Det dreier seg her om tilfelle hvor det ikke er mulig å få time utenfor arbeidstiden. I enkelte tilfelle vil arbeidstakeren også måtte reise langt. Slike tilfelle faller utenfor bestemmelsene, som bare gjelder for korte velferdspermisjoner. For øvrig vil arbeidstakeren i de sistnevnte tilfelle som oftest være sykmeldt.

Samtidig så står det på skjemaet jeg må fylle ut for å søke at korte velferdspermisjoner gis for nødvendig tid, men ikke utover 1 dag.

Synes det er så urimelig. Mannen min som bare er med for å kjøre meg får jo betalt en hel dag uten spørsmål engang. Jaggu er det forskjell på arbeidsgivere.

Jeg ble skikkelig sjokkert i dag da sjefen min sa jeg ikke får fri med lønn hele dagen, kun tidsrommet som timen på sykehuset er. Vi bor i Kristiansand og har rett over 2 t kjøretid hver vei til Porsgrunn.
Har aldri vært noe problem før, men da mente hun jeg bare var heldig….
Utdrag fra tariffavtalen:
Permisjon for undersøkelse, behandling og kontroll hos tannlege og lege, samt behandling av fysioterapeut og kiropraktor etter anvisning av lege. Det dreier seg her om tilfelle hvor det ikke er mulig å få time utenfor arbeidstiden. I enkelte tilfelle vil arbeidstakeren også måtte reise langt. Slike tilfelle faller utenfor bestemmelsene, som bare gjelder for korte velferdspermisjoner. For øvrig vil arbeidstakeren i de sistnevnte tilfelle som oftest være sykmeldt.

Samtidig så står det på skjemaet jeg må fylle ut for å søke at korte velferdspermisjoner gis for nødvendig tid, men ikke utover 1 dag.

Synes det er så urimelig. Mannen min som bare er med for å kjøre meg får jo betalt en hel dag uten spørsmål engang. Jaggu er det forskjell på arbeidsgivere.
Men utdraget fra tariffavtalen din sier ikke noe om du har krav på dette med eller uten lønn?
Jeg har også hatt veldig forskjellige avtaler på arbeidsplassene mine.
Forrige arbeidsplass fikk vi bare ta ut en time av gangen, maksimum 10 timer i året.
Der valgte styrer å si at oppfølging hos gynekolog i forbindelse med assistert befruktning gikk under graviditet, da hadde jeg plutselig mye mer rettigheter :p

Men utdraget fra tariffavtalen din sier ikke noe om du har krav på dette med eller uten lønn?
Jeg har også hatt veldig forskjellige avtaler på arbeidsplassene mine.
Forrige arbeidsplass fikk vi bare ta ut en time av gangen, maksimum 10 timer i året.
Der valgte styrer å si at oppfølging hos gynekolog i forbindelse med assistert befruktning gikk under graviditet, da hadde jeg plutselig mye mer rettigheter :p
Det står under lønnet velferdspermisjon.

Dette hadde jeg tatt opp med klubbleder, virker som at din sjef velger en måte å tolke rettighetene dine på, litt sånn som hen vil selv :)

Har fått velferdspermisjon med lønn hele dagen når jeg har hatt blodprøve på sykehuset på morgenen og ul kl 13. Men har også blitt møtt med lite forståelse og siden har jeg bare brukt egenmelding og sagt jeg var syk :happy:

Jeg jobber i kommunen og ivf behandling gikk under spesialistbehandling og det var dekka for 2 timer. Nå gikk ikke det pga reisevei, men siden jeg er delvis eller helt sykemeldt under forsøk så har jeg lagt de dagene jeg må på sykehus på sykemeldingsdag, og jeg har også brukt egenmelding. Syns det er rart at det ikke blir dekka.

Jeg er så "heldig" at min arbeidsgiver har stått i samme situasjon, hens barn er resultat av ivf. Så jeg sier bare fra når jeg har timer etc, så er det greit. Skriver ikke fravær eller noe. Vi har hatt en åpen dialog da. Neste forsøk skal jeg være sykemeldt, det har jeg allerede sagt fra om. Fikk ikke noe negativ respons på dette, selv om jeg sier ifra før jeg vet når det blir:hilarious:

Back
Topp