Fri fra jobb for kontroller

-Bambino-

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Sommerfuglene
Har man krav på fri fra jobb for å gå til kontroller? Praktiseres det kanskje litt ulikt?

Jeg har alltid tenkt at man også har rett på fri fra jobb for vanlig legetimer, men kanskje jeg har tatt feil?

Jeg har forstått det sånn at man har krav på det. Jeg er lærer, så prøver uansett å legge kontroller til tider da jeg ikke har undervisning. Gått veldig fint så langt. Men er nok ikke like lett for alle, kan jeg tenke meg..

Pleier å passe på å få timene litt sent på dagen slik at jeg går tidligere fra jobb fram for å få time midt i verste tiden. Når du skal på svangerskapskontroll har du rett til fri.

Du har rett på fri for kontroller i forbindelse med svangerskap, men ikke for vanlige legetimer, tannlege eller fysioterapeut etc.(når du ikke er gravid).

De fleste arbeidsplasser gir permisjon for sånne ting, evnt har et visst antall timer pr år man kan benytte.
(jeg jobber på en plass som _ikke_ gir permisjon, alt må jobbes inn, ganske slitsomt, er jo ikke som man kan få legetimer på kveldstid og er legen forsinket så går det utover meg).

Mor har ihht AML rett til fri med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll

http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§12-1

§ 12-1.Svangerskapskontroll
Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden

Jeg tenker å prøve å få kontroller fra morgenen eller slutten på dagen... Jeg pendler så går veldig mye tid hvis jeg må kjøre fram og tilbake... Har noen fridager også så vil prøve å legge opp så jeg får kontrollene da, men både OUL og neste jordmortime havner på arbeidsdag og midt på dagen... Ikke noe lyst til å flytte på det da jeg ikke vil vente lengre med OUL og har flyttet den andre timen en gang tidligere... Har en svært vanskelig og lite samarbeidsvillig sjef så greit å vite hva man har rett på og ikke før man forteller at man har time og må dra... :)

Du har rett til FRI for alle legebesøk, men svangerspskontroller har du også fri med lønn.

Siden arbeidsgiver kaller mine iobbreiser fritid, har jeg ingen problemer med å ha time til jordmor midt på dagen (som er det eneste jeg får når jeg ikke kan planlegge langsiktig pga jobb).

Jeg jobber også som lærer og må prøve å legge legebesøk til fritimer. Det er ikke så enkelt da legekontoret ikke tar blodprøver etter lunsj, i tilfelle de må sendes til sykehuset for mer undersøkelse, og da må jeg alltid ha time mellom 8-12. Jeg som underviser hver dag fra 8-11.30 og de fleste dager helt til 14.00 må ta fri fra undervisning for å gå. Dette må jo bare arbeidsgiver finne seg i ifølge AML, og da er det jo slik det blir da. Ikke optimalt med legetime midt i jobbtiden, men må man så må man.

Det er ulikt. Der er jobber får vi fri med lønn til vanlige legetimer og tannlege også. Foresten kiropraktor og fysio og får vi fri til og jobben har forsikring som dekker kostnaden for timene og :)

Svangerskapskontrollene har man krav på å få fri til.
Legetimer er det forskjellig praksis rundt om for,
Jeg jobber i staten så vi har fri med lønn til alle legetimer uavhengig av om det er knyttet til svangerskap eller ikke.

Vi får fri med lønn til alle legetimer. Nå har jeg ikke vurdert å spørre en gang, bare antar at svangerskapskontroller er ok..
Hadde sjekket litt i arbeidsmiljøloven og evt nav... Mener du har krav på fri nå, men faktisk ikke sikker..

Mor har ihht AML rett til fri med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll

http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§12-1

§ 12-1.Svangerskapskontroll
Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden
Limer inn denne på nytt, for dere som ikke så det :-)

Back
Topp