Fri fra jobb for kontroller

-Bambino-

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Sommerfuglene
Har man krav på fri fra jobb for å gå til kontroller? Praktiseres det kanskje litt ulikt?

Jeg har alltid tenkt at man også har rett på fri fra jobb for vanlig legetimer, men kanskje jeg har tatt feil?

Jeg har forstått det sånn at man har krav på det. Jeg er lærer, så prøver uansett å legge kontroller til tider da jeg ikke har undervisning. Gått veldig fint så langt. Men er nok ikke like lett for alle, kan jeg tenke meg..

Pleier å passe på å få timene litt sent på dagen slik at jeg går tidligere fra jobb fram for å få time midt i verste tiden. Når du skal på svangerskapskontroll har du rett til fri.

Du har rett på fri for kontroller i forbindelse med svangerskap, men ikke for vanlige legetimer, tannlege eller fysioterapeut etc.(når du ikke er gravid).

De fleste arbeidsplasser gir permisjon for sånne ting, evnt har et visst antall timer pr år man kan benytte.
(jeg jobber på en plass som _ikke_ gir permisjon, alt må jobbes inn, ganske slitsomt, er jo ikke som man kan få legetimer på kveldstid og er legen forsinket så går det utover meg).

Mor har ihht AML rett til fri med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll

http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§12-1

§ 12-1.Svangerskapskontroll
Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden