Fri fra arbeid ifb med helsestasjon og vaksine

Venternummer3

Juni12s tålmodige :)
VIP
Augustlykke 2015
MayDay2021
Noen som vet om man har rettigheter på permisjon i forbindelse med dette? Lillegutt skal på helsestasjon neste uke kl 9.30. Jeg er sykepleier i hjemmetjenesten og det er ikke bare å gå fra jobb sånn på stående fot...Men, jeg må jo være med han. Pappaen jobber lengre unna enn meg, så er naturlig at jeg blir med..Tar jo litt tid med både kontroll, vaksine samt at man må sitte der i 30 min etter vaksinen er satt...

Den første tanken var at det kanskje hadde vært lurt å ta en telefon til helsestasjonen og høre om du ikke kan få en time når du har fri i stedet. (Regner med du har turnusjobbing?)

Ellers så har man rett til fri for å følge barn til nødvendige legetimer og kontroller.

Den første tanken var at det kanskje hadde vært lurt å ta en telefon til helsestasjonen og høre om du ikke kan få en time når du har fri i stedet. (Regner med du har turnusjobbing?)

Ellers så har man rett til fri for å følge barn til nødvendige legetimer og kontroller.

Det er over 3 mnd siden vi fikk timen (da vi var på 12 mnd kontroll) og hadde ikke med meg turnusen. De pleier bare å skrive opp ny time på helsekortet. Tenkte ikke over det før en god stund etterpå og ringte ned da jeg så kl.slettet men da var det ingen muligheter for å få byttet, (det var for kanskje 2 mnd siden) Er ganske tettpakket der tror jeg. Er ikke så lett å se hvordan man jobber så langt fram i tid, kan ikke turnusen min utenat enda, og det tar lang tid å telle seg fram til turnusuker og greier.
Men, skal i alle fall si ifra på jobb i morgen så kan de evt sette inn noen for meg mens jeg er borte:)

De fleste arbeidsplasser innvilger permisjon med lønn når det gjelder å lege, tannlege og annet, enten med seg selv eller små barn. Arbeidsgiver har rett til å bruke skjønn og kan be deg bruke avspasering eller ulønnet perm. Vi må skrive skriftlig søknad på eget skjema og levere inn. Som regel aldri noe problem da det ikke varer lang tid og det er jo ikke ofte (med mindre man har kronisk syke barn el).

Vi fikk nettopp beskjed om at lege- og spesialist-timer får vi fri til, men ikke til kontrolle og tannlege når det gjelder barna.... Jobber i kommunal bhg. Har vært mye tull her. For et par år siden inndrog de muligheten til fri m/lønn når en selv skulle til lege osv også, men nå har de gått tilbake på dette. Så vet ikke hva som er normalt, egentlig..

Arbeidsgiver kan forlange at du gjør "rimelig innsats" for å få timene på tidspunkt som er minst mulig problematisk for jobben (enten når du har fri eller til tider hvor andre ikke må ta over arbeidsoppgaver etc), men du har rett på fri -inntil 3 timer, tror jeg, for å følge barn.

Sent from my iPhone using BV Forum

Arbeidsgiver kan forlange at du gjør "rimelig innsats" for å få timene på tidspunkt som er minst mulig problematisk for jobben (enten når du har fri eller til tider hvor andre ikke må ta over arbeidsoppgaver etc), men du har rett på fri -inntil 3 timer, tror jeg, for å følge barn.

Sent from my iPhone using BV Forum
Jeg skjønner det. Var dumt å ikke si ifra da vi var på forrige kontroll. Har prøvd å bytte, får ikke gjort stort mer. Håper sjefen er blid i morgen, hehe;)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

For meg er det ikke noe problem. Men prøver så langt det går å få det på slutten av vakta eller på begynnelsen.

Men hos oss er det så mange kronikere selv som er hos lege og alt i arbeidstida så vi er runde i kantene med hverandre ;)

Du skal ha rett til å få velferdspermisjon dersom det ikke er mulig å bytte time. Høres litt rart ut at det ikke er mulig. Jeg har alltid mine og barnas legetimer bestilt mellom 08.30-09.00 eller fra 15.00. Når jeg får timer utenom disse tidene får jeg som regel byttet de kanskje med en til to ukers ventetid om det er fullt.

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Du skal ha rett til å få velferdspermisjon dersom det ikke er mulig å bytte time. Høres litt rart ut at det ikke er mulig. Jeg har alltid mine og barnas legetimer bestilt mellom 08.30-09.00 eller fra 15.00. Når jeg får timer utenom disse tidene får jeg som regel byttet de kanskje med en til to ukers ventetid om det er fullt.

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤
Ja, men det er ikke legetime. Da hadde det ikke vært noe problem. Det er på helsestasjon og det er alltid fylt opp med timer lang tid i forveien der...Så er vanskelig å få bytta i ettertid når man først har fått timen. Har nemmelig prøvd å bytte en gang tidligere :P

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Back
Topp