Fretex o.l

AnneS

Forumet er livet
VIP
Vi som prøver :)
Desemberlykke2017
Tidligere mener jeg på at fretex gikk ut med at de ønsket alt av tekstiler (unntak var vel ved slitte sko, klær dekket av maling o.l,tror jeg) slik at det ikke skulle gå i restavfall og at de kunne bruke diverse til andre ting.
I det siste har jeg merket meg at de kun er ute etter rene og hele ting, dette har sett ut som gjelder de fleste kontainere.

Hva gjør man med tekstiler nå da? Hva gjør dere når det ikke kan i kontainer, og heller ikke i restavfall? :p

BIR skriver på sine sider at tekstilavfall som ikke kan gjennbrukes skal sortes for seg selv og så gå i restavfall. Antar at om man har det i en egen pose klarer de å sortere det bort før maskinene blir ødelagt.

BIR skriver på sine sider at tekstilavfall som ikke kan gjennbrukes skal sortes for seg selv og så gå i restavfall. Antar at om man har det i en egen pose klarer de å sortere det bort før maskinene blir ødelagt.
Okey, takk for tips tror ikke jeg har bry til å sortere søppelposen med klær om igjen, så tror alt går i restavfall :nailbiting: (ting som er spart opp til kontainer, med både helt tøy av ull og bomull og tøy med bittesmå hull osv)

Okey, takk for tips tror ikke jeg har bry til å sortere søppelposen med klær om igjen, så tror alt går i restavfall :nailbiting: (ting som er spart opp til kontainer, med både helt tøy av ull og bomull og tøy med bittesmå hull osv)

Tror bare de vil ha tekstil for seg, så de ikke får tekstil gjemt i en pose med annet søppel hvor det ikke oppdages :)

Tror bare de vil ha tekstil for seg, så de ikke får tekstil gjemt i en pose med annet søppel hvor det ikke oppdages :)
Ja, mente bare at en søppelsekk er full av tøy fretex vil ha og ikke vil ha (tidligere kunne de hatt alt det), og jeg har allerede sortert en gang på tøyet :hilarious:

Uff kontainere tar imot alt. Helst ikke filler men de er ikke så nøye på hull.

I min kommune skal tekstiler og sko og lignende ikke kastes i restavfall. Det leveres inn gratis på avfallsanlegget.
Bare å ringe renovasjonen i kommunen og spørre hva de vil dere skal gjøre med det.

Skjønner at du synes det er et ork, men om du ikke gjør det selv, så overlater du jo bare jobben til noen andre.

Et godt alternativ er jo å gi det vekk på Finn.no og opplyse om at en del tøy har hull.

De grønne containerene tar vel imot allslags tøy? Husker ikke hva de heter

Skjønner at du synes det er et ork, men om du ikke gjør det selv, så overlater du jo bare jobben til noen andre.

Et godt alternativ er jo å gi det vekk på Finn.no og opplyse om at en del tøy har hull.
Jeg har hatt altfor mye på mine skuldre over lengre tid, er nå sykemeldt. Per nå er også begge ungene hjemme. Jeg begynte å få hodet over vannet, men nå følte jeg at jeg falt helt tilbake etter å ha hatt to snørrete, men girede unger hjemme siden fredag (mesteparten av tiden alene). Tilbake til den evige skallebanken og tung følelse i kroppen:shy:
Jeg liker ikke å overlate ting til andre, men har innsett at jeg må sette grenser for meg selv, ingen andre passer på meg. Så da er det å kutte ting jeg ikke absolutt må gjøre. Så tror jeg tar til meg tipset ditt om å ringe renovasjonsavdeling, eller hva det heter :)

Jeg hørte et intervju på radioen en gang med noen som jobbet med sortering av tekstiler og han sa da at ingenting av tekstiler skulle i restavfall og at selv gamle truser skulle gis til fretex. Hørtes veldig rart ut, men han sa det at de på søppelanleggene brukte mye tid på å sortere ut dette og at fretex var den instansen som skulle ha og resirkulere dette. Ellers tar hm/lindex/kappahl i mot alt av tekstiler, selv små rester etter et syprosjekt.

Jeg hørte et intervju på radioen en gang med noen som jobbet med sortering av tekstiler og han sa da at ingenting av tekstiler skulle i restavfall og at selv gamle truser skulle gis til fretex. Hørtes veldig rart ut, men han sa det at de på søppelanleggene brukte mye tid på å sortere ut dette og at fretex var den instansen som skulle ha og resirkulere dette. Ellers tar hm/lindex/kappahl i mot alt av tekstiler, selv små rester etter et syprosjekt.
Det var en slik video jeg tenkte på, det jeg skrev om, derfor har jeg samlet opp tøy igjen. Men i det siste har jeg sett videoer/reklamer som sier motsatt:) men tenker at jeg tar en tlf og hører med de som driver renovasjonen her i kommunen :)

Det var en slik video jeg tenkte på, det jeg skrev om, derfor har jeg samlet opp tøy igjen. Men i det siste har jeg sett videoer/reklamer som sier motsatt:) men tenker at jeg tar en tlf og hører med de som driver renovasjonen her i kommunen :)
Tenker det er greiest, det står så mye ulikt rundt omkring. Da jeg sjekket dette i min kommune fikk jeg vite at ingenting skulle i restavfall, men at det er gratis å levere på gjenvinningsstasjonen. Men tenker dette sikkert kan variere fra sted til sted, ikke lett å bli klok på.

Tidligere ville de ha alt..
Men, i en nyere artikkel klaget de over at "de fikk for mye dritt som var ubrukelig, og for lite ressurser til å gjøre noe med disse", så da skulle klær i restavfall.
Står det også på min avfallsstasjon.

"Usikker på hvor du skal levere brukte klær? Mottaket av brukbare tekstiler er på våre gjenvinningsstasjoner. Vi sørger for at dette blir sendt til ombruk og materialgjenvinning. Vi tar imot rene, hele og tørre klær og sko. Husk å lever i blanke tette sekker. Ødelagte tekstiler leveres som restavfall – enten i den hvite posen (restavfall) eller på gjenvinningsstasjonen."

Back
Topp