Fremovervendt sete

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
hva er det smaleste sete for fremovervendt bruk? Vi har en 3-seter, må snart ha plass til både fremovervendt og bakovervendt sete... har du gode forslag?
 
Noen på generelt som vet om et sikkert og smalt fremovervendt sete?
 
Hvor gammelt, langt og tungt barn er det til? Litt vesentlig informasjon
 
hva er det smaleste sete for fremovervendt bruk? Vi har en 3-seter, må snart ha plass til både fremovervendt og bakovervendt sete... har du gode forslag?
Vi har akkurat kjøpt Axkid grow til femåringen vår, det er 44 cm bredt på den smaleste innstillingen :)
 
Barnet er nå 95 cm, 16 kg, om et år vil jo dette sikkert være betraktelig noe mer:happy:
Om et år ja, er det da du skal bruke setet?

Det er jo ikke anbefalt å snu dem før de er 4 år, og da trolig litt lenger enn 95 cm. Det er jo lov å snu før avhengig av størrelsen på ungene men det styrer hva slags seter man ser etter.

Det jeg lurte på er om det er beltestol du ser etter eller å snu en unge som er mindre enn det, og derfor er størrelsen på ungen aktuelt i forhold til hvilke stoler som er aktuelle.
 
Om et år ja, er det da du skal bruke setet?

Det er jo ikke anbefalt å snu dem før de er 4 år, og da trolig litt lenger enn 95 cm. Det er jo lov å snu før avhengig av størrelsen på ungene men det styrer hva slags seter man ser etter.

Det jeg lurte på er om det er beltestol du ser etter eller å snu en unge som er mindre enn det, og derfor er størrelsen på ungen aktuelt i forhold til hvilke stoler som er aktuelle.

Når jeg sier at vi er nødt til å snu en 3 åring fremover, så utløser det en frykt for å bli hetset til døde her inne. Derfor jeg velger å ikke svare på deg i første omgang. For nå utløser det sikkert et skred av mange unødvendige kommentarer som vi ikke ber om :)

Men ja, 3 år, svær plugg som trenger stol. Hvorfor må jeg titte etter et annet fremovervendt sete i forhold til alder?
 
Når jeg sier at vi er nødt til å snu en 3 åring fremover, så utløser det en frykt for å bli hetset til døde her inne. Derfor jeg velger å ikke svare på deg i første omgang. For nå utløser det sikkert et skred av mange unødvendige kommentarer som vi ikke ber om :)

Men ja, 3 år, svær plugg som trenger stol. Hvorfor må jeg titte etter et annet fremovervendt sete i forhold til alder?
Anbefaler deg å ignorere alle de kommentarene (om de skulle komme) om hvor forferdelig du er som snur et barn som ikke har fylt 4 ennå. Det dør under 10 barn i året i trafikkulykker og de dør hovedsakelig som følge av påkjørsler. Det er et teoretisk og mikroskopisk problem å snu et barn for tidlig. Slik som folk i forum snakker om det skulle en tro det var sidestilt med å la barna løpe midt i motorveien.

Puter er de som tar minst plass i bredden, men beltestoler gir bedre støtte og hjelper bilbelte p ligge riktig. Kanskje du kan høre med en forhandler/butikk om hvilken beltestol som tar minst plass i bredden :)
 
Når jeg sier at vi er nødt til å snu en 3 åring fremover, så utløser det en frykt for å bli hetset til døde her inne. Derfor jeg velger å ikke svare på deg i første omgang. For nå utløser det sikkert et skred av mange unødvendige kommentarer som vi ikke ber om :)

Men ja, 3 år, svær plugg som trenger stol. Hvorfor må jeg titte etter et annet fremovervendt sete i forhold til alder?
Det går på kg, beltestol er fra 15 kg og er man ikke det må man kjøpe noe annet.
Men beltestol er det som er anbefalt når man snur fremover,.
 
Anbefaler deg å ignorere alle de kommentarene (om de skulle komme) om hvor forferdelig du er som snur et barn som ikke har fylt 4 ennå. Det dør under 10 barn i året i trafikkulykker og de dør hovedsakelig som følge av påkjørsler. Det er et teoretisk og mikroskopisk problem å snu et barn for tidlig. Slik som folk i forum snakker om det skulle en tro det var sidestilt med å la barna løpe midt i motorveien.

Puter er de som tar minst plass i bredden, men beltestoler gir bedre støtte og hjelper bilbelte p ligge riktig. Kanskje du kan høre med en forhandler/butikk om hvilken beltestol som tar minst plass i bredden :)

Takk <3 er ganske så overveid valg vi tar om å må snu han fremover, for det andre valget om å ikke hente han i barnehagen er verre:shy:

Det som er litt kjipt her vi bor, det er st det er milevis til nærmeste forhandler av bilstoler :) derfor jeg spør etter andres erfaring.

Jeg tenker selv fremovervendt sete, som primært er med trepunktssele. Det skal ikke akkurat benyttes ukentlig eller sikkert månedlig engang, så om det hadde eksistert et godt nok sete som vi kan bruke i fars bil, uten å måtte kjøpe mange seter også senere, så hadde jeg vært ekstremt fornøyd :)
 
Det går på kg, beltestol er fra 15 kg og er man ikke det må man kjøpe noe annet.
Men beltestol er det som er anbefalt når man snur fremover,.

Han er allerede nådd 15 kg som 2-åring :) så bilens belter vil jo bli utløst og reagere i en kollisjon:)
 
Når jeg sier at vi er nødt til å snu en 3 åring fremover, så utløser det en frykt for å bli hetset til døde her inne. Derfor jeg velger å ikke svare på deg i første omgang. For nå utløser det sikkert et skred av mange unødvendige kommentarer som vi ikke ber om :)

Men ja, 3 år, svær plugg som trenger stol. Hvorfor må jeg titte etter et annet fremovervendt sete i forhold til alder?

Det var slett ikke for å utløse et skrev av noe, men fordi ingen kan gi råd om sete når vi ikke vet om det er en 2 åring eller en 7 åring du skal snu. Fordi det er helt ulike seter som er aktuelle

Kan ungen sitte fint (ikke lene seg ut av stolen, er det beltestol som er anbefalt når du snur ungen, så om den er 16 kr nå og mer når du skal snu, så avhenger det av modenhet om beltestol er ok.
 
Når jeg sier at vi er nødt til å snu en 3 åring fremover, så utløser det en frykt for å bli hetset til døde her inne. Derfor jeg velger å ikke svare på deg i første omgang. For nå utløser det sikkert et skred av mange unødvendige kommentarer som vi ikke ber om :)

Men ja, 3 år, svær plugg som trenger stol. Hvorfor må jeg titte etter et annet fremovervendt sete i forhold til alder?
En på 95 cm vil mest sannsynlig ikke få beltet på riktig sted i en beltestol, beltet kommer nok til å gå over halsen og ikke skuldra.
de må sitte rolig og skjønne at de må sitte rolig. Siden det er veldig lett å komme seg ut av 3 punkt.
 
Ja, beltestol er fra 15 kg, men det kreve også modenhet og de færreste er vel moden for en beltestol før de er sånn 5+ egentlig, både i forhold til beltet, og det å sitte pent i ro alltid, ALLTID, og lage nok ben til at vinkelen kommer på rett sted
 
Anbefaler deg å ignorere alle de kommentarene (om de skulle komme) om hvor forferdelig du er som snur et barn som ikke har fylt 4 ennå. Det dør under 10 barn i året i trafikkulykker og de dør hovedsakelig som følge av påkjørsler. Det er et teoretisk og mikroskopisk problem å snu et barn for tidlig. Slik som folk i forum snakker om det skulle en tro det var sidestilt med å la barna løpe midt i motorveien.

Puter er de som tar minst plass i bredden, men beltestoler gir bedre støtte og hjelper bilbelte p ligge riktig. Kanskje du kan høre med en forhandler/butikk om hvilken beltestol som tar minst plass i bredden :)

Hvorfor tenker du at det dør under 10 barn i bil nå? Det har kanskje litt med sikring i bil å gjøre?
10 barn er for meg ti barn for mye, ingen skal hetses, aldri dumt med informasjon som kan redde liv. :)

Det finnes en del smale beltestoler på merkede Ts, men til en treåringer ville jeg prøvd en stol som var godt beskyttende og som holder beltene på plass om barnet beveger seg litt.
Ville gått for den nye til besafe, der kan du også gjøre stolen smalere ved å ta av på sidene så stolen blir mindre :)
 
Ja, beltestol er fra 15 kg, men det kreve også modenhet og de færreste er vel moden for en beltestol før de er sånn 5+ egentlig, både i forhold til beltet, og det å sitte pent i ro alltid, ALLTID, og lage nok ben til at vinkelen kommer på rett sted
Kommer nok veldig an på barnet i grunn.
 
Kommer nok veldig an på barnet i grunn.

Absolutt.

Men å ha lange nok ben til en beltestol når man en 3 forutsetter en ganske lang treåring, gjør det ikke? Min 95 cm lange 3,5 åring har ialle fall ikke lange nok ben (hun klatrer over søskenene sine slike for å komme til sitt, og prøvesitter av og til. Sist var ialle fall beina rett ut fordi knærene kom for tidlig liksom)
Høy nok avhenger av hvordan beltet føres. Ja, det finnes vel beltestoler som er kortere i setet enn den vi har også, sånnsett.

Og jeg kjenner ikke mange 3 åringer som sitter så pent stille, mange 4 åringer som stort sett gjø det men som jeg ikke stoler på ALLTID, dersom "oi, der passerte vi en traktor, lene meg ut og snu meg og se"

Det finnes selvsagt individuelle forskjelelr, men å sikre at en treåring aldri kommet seg ut av selen i en beltestol forutsetter egentig etter min mening stort sett en voksen i setet vedsiden av.

Nå var jo dette en treseter, så da er det sånnsett en voksen der, men denne kjører, så. Ja.

Men klart et er individuelt, likevel mener jeg at å spørre om barnet aler er relevant når man skal anbefale bilstol.
 
Hvorfor tenker du at det dør under 10 barn i bil nå? Det har kanskje litt med sikring i bil å gjøre?
10 barn er for meg ti barn for mye, ingen skal hetses, aldri dumt med informasjon som kan redde liv. :)

Det finnes en del smale beltestoler på merkede Ts, men til en treåringer ville jeg prøvd en stol som var godt beskyttende og som holder beltene på plass om barnet beveger seg litt.
Ville gått for den nye til besafe, der kan du også gjøre stolen smalere ved å ta av på sidene så stolen blir mindre :)

Så lur den stolen hørtes ut :) takk!! Skal sjekke ut omgående :)
 
En på 95 cm vil mest sannsynlig ikke få beltet på riktig sted i en beltestol, beltet kommer nok til å gå over halsen og ikke skuldra.
de må sitte rolig og skjønne at de må sitte rolig. Siden det er veldig lett å komme seg ut av 3 punkt.
Mange det går med. Har selv en 3.5 åring med sine 98 cm og har måtte økt nakken fordi nakkeputen ble presset ned i skuldrene hans.
 
Back
Topp