Fremovervendt ettåring - hvordan reagere

Askeladden

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
MayDay2021
En venn av meg har en jente som fylte året for noen måneder siden. Barnet sitter fremovervendt, fordi foreldrene tenkte det var trangt til henne bakovervendt. I morgen drar de på bilferie. Hvordan ville dere reagert?

5 punktssele fremovervendt på en ettåring. Jeg blir helt målløs. Tenker at dette må være uvitenhet.
 
Last edited:
En venn av meg har en jente som fylte året for noen måneder siden. Barnet sitter i en Cybex sirona, fremovervendt, fordi foreldrene tenkte det var trangt til henne bakovervendt. I morgen drar de på bilferie. Hvordan ville dere reagert? Bare latt det gå eller sendt en link/artikkel til denne vennen for å informere hvor farlig dette er?

5 punktssele fremovervendt på en ettåring. Jeg blir helt målløs. Tenker at dette må være uvitenhet fra foreldrene sin side, selv om de er godt utdannet begge to.

Jeg ville absolutt informert om hvor sinnsykt farlig det er ja. Har selv gjort det med en (tidligere :p) venninne. Det falt ikke helt i smak. Men jeg føler jeg gjorde det rette, så fikk de heller overse det jeg sa og de valgte bevisst å likevel ha sin 1 åring fremover. Men ikke alle er flinke til å søke informasjon, så jeg syns det er helt innafor å informere da :)
 
Det er ikke ulovlig så lenge barnet veier mer enn 9 kg. Spørs hvordan forhold derre har i forhold til å snakke med dem om det. Vi har medisinske grunner til å snu tidlig og hadde nok blitt skikkelig forbanna hvis noen hadde påpekt at barnet burde sitte bakovervendt. Jeg har de bakover så lenge som mulig selvfølgelig.
 
Ikke for å være slem, men hvilke medisinske grunner har man for å snu en ettåring?
 
Ikke for å være slem, men hvilke medisinske grunner har man for å snu en ettåring?
Det har ingen noe med da jeg har prøvd å forklare før her inne og ikke fått noe tilslag på det. Men overlegen på Ullevål er enig med meg og det er det eneste som betyr noe for meg.
 
Hadde sendt noen linker fra trygg trafikk
Dessverre mange som ikke bryr seg om hva sim er tryggest og best
 
Tror jeg ville spurt litt hvorfor de valgte det og snakket litt mer rundt det, så kanskje det er lettere å snakke litt mer rundt sikkerhet. Hvis de har spesielle grunner til å snu barnet tidlig vil hun sannsynligvis nevne det, også kan du snakke litt om hvorfor dere venter eller hva slags sele som er anbefalt når barnet er forovervendt uten at det blir formanende. Håper det løser seg :)
 
Det er ikke ulovlig så lenge barnet veier mer enn 9 kg. Spørs hvordan forhold derre har i forhold til å snakke med dem om det. Vi har medisinske grunner til å snu tidlig og hadde nok blitt skikkelig forbanna hvis noen hadde påpekt at barnet burde sitte bakovervendt. Jeg har de bakover så lenge som mulig selvfølgelig.
Hvorfor i all verden skal du bli forbanna hvis noen bare ønsker det tryggeste for barnet ditt? Er det ikke bare å forklare på en normal, folkeskikk-aktig måte at dere har gjort det «fordi...»?
Fatter ikke at folk skal tilte bare fordi noen bryr seg. :bag:
 
Man kan jo prøve å tipse om bedre sikring, men min erfaring er at folk vet men ikke bryr seg/setter andre ting foran.
 
Jeg har forsøkt å hinte om at isofix likevel ikke går lenger enn til 18kg og at neste da egentlig er et bakovervendt sete med beltefeste. Men det ha rikke skjedd noe så jeg tror de gir faen og tenker at det er trygt så lenge setet er laget slik at man kan snu det.
Jeg kn ikke ta ansvar for alt andre gjør emd barna sine og det kan også påvirke vårt forhold veldig negativt. Dette er familie så jeg har drevet sterkt undervisning av besteforeldre, som feks tror 0 barn døde i trafikken i fjor UTELUKKENDE fordi vi har nyere og tryggere biler og at det ikke har noe med å gjøre at flere sikres bakovervendt. Svigerfar har kjøpt sitt eget isofix sete og var riiiimelig rask med å snu det fremover pga benplass på barnebarn på under 2 år, stakkars. Jeg blir egentlig litt forbanna over at folk ikke kan lese seg opp - Der står på trygg trafikk og også ofte i barneutstyraforetninger, så feks øverst på siden til barnas hus når du ser på bilstol.

Nå er altså årsaken her bare at man ikke har lest seg opp og tror, med god backing fra besteforeldre, at 2åringer ikke kan sitte med beina litt bøyd og ikke gidder å sjekke bilstol markedet og om det finnes noe bedre bakover.


Men jeg kan ikke gjøre mer og jeg tror ikke du kan gjøre så mye for vennene dine heller annet enn å si "oi tør dere det, det er jo kjempefarlig i 5punktssete"

Mange er generelt dårlig på kritikk, men de aller fleste er veldig dårlige på kritiske spørsmål rundt hvordan de oppdrar barna sine, for mange er det et ikke-tema og jeg kjenner jo selv at jeg ofte går i forsvar særlig rundt ting jeg har tenk nøye gjennom hvorfor vi gjør. Prøver dog å være bevisst at man gjerne kan tåle kritiske sprø sål ment som gode råd, men :p :hilarious:

Vi kommer til å kjøpe bakovervendt beltemontert til alle besteforeldre som skal kjøre barna, fordi de selv skal kjøpe billigsye de finner på finn og har mast i 1 helt år allerede om når ungen skal få slippe å sitte bakover (2,5 år nå). Men hva de andre i familien gjør kan vi ikke styre, og her tenker jeg at vennene deres har all informasjon tilgjengelig om de Googler litt, og at det ikke er så mye du kan gjøre dessverre, med fare for at det går utover vennskapet deres.
 
Jeg har sluttet å bry meg. Mulig jeg er et forferdelig menneske, men hvis andre voksne mennesker ønsker å risikere at deres barn blir innvendig halshugget i en frontkollisjon, så skal ikke jeg hindre dem i det. Det eneste det fører til å si noe etter min erfaring, er at folk blir dritsure, og fortsetter i samme tralten, fordi "de vet hva som er best for deres barn". Jeg bare, gidder ikke...

Vi har ikke en gang bil, og har bakovervendte seter til han på to, og hun på fem stående i boden, i tilfelle vi skal sitte på med noen.
 
Jeg har sluttet å bry meg. Mulig jeg er et forferdelig menneske, men hvis andre voksne mennesker ønsker å risikere at deres barn blir innvendig halshugget i en frontkollisjon, så skal ikke jeg hindre dem i det. Det eneste det fører til å si noe etter min erfaring, er at folk blir dritsure, og fortsetter i samme tralten, fordi "de vet hva som er best for deres barn". Jeg bare, gidder ikke...

Vi har ikke en gang bil, og har bakovervendte seter til han på to, og hun på fem stående i boden, i tilfelle vi skal sitte på med noen.

Samme her. Har gitt opp. Det er synd for barna, men det er foreldrene som bestemmer uansett hvor mye en velger å kaste informasjon etter dem.
 
Hadde sendt linker fra trygg trafikk ja...
VY Hadde togtrøbbel her for noen uker siden, var 5 barn som skulle ha sete som sitter bakover. De sendte med ett babysete, ett bakovervendt og to putestoler....
Nektet å sette meg på den bussen og ventet på en annen drosje. Uaktuelt for meg at mitt barn ikke skal sitte ordentlig sikret.
De hadde til og med 3-4 timer å forberede seg på at det var 5 under 4 år med...
 
Jeg har forsøkt å hinte om at isofix likevel ikke går lenger enn til 18kg og at neste da egentlig er et bakovervendt sete med beltefeste. Men det ha rikke skjedd noe så jeg tror de gir faen og tenker at det er trygt så lenge setet er laget slik at man kan snu det.
Jeg kn ikke ta ansvar for alt andre gjør emd barna sine og det kan også påvirke vårt forhold veldig negativt. Dette er familie så jeg har drevet sterkt undervisning av besteforeldre, som feks tror 0 barn døde i trafikken i fjor UTELUKKENDE fordi vi har nyere og tryggere biler og at det ikke har noe med å gjøre at flere sikres bakovervendt. Svigerfar har kjøpt sitt eget isofix sete og var riiiimelig rask med å snu det fremover pga benplass på barnebarn på under 2 år, stakkars. Jeg blir egentlig litt forbanna over at folk ikke kan lese seg opp - Der står på trygg trafikk og også ofte i barneutstyraforetninger, så feks øverst på siden til barnas hus når du ser på bilstol.

Nå er altså årsaken her bare at man ikke har lest seg opp og tror, med god backing fra besteforeldre, at 2åringer ikke kan sitte med beina litt bøyd og ikke gidder å sjekke bilstol markedet og om det finnes noe bedre bakover.


Men jeg kan ikke gjøre mer og jeg tror ikke du kan gjøre så mye for vennene dine heller annet enn å si "oi tør dere det, det er jo kjempefarlig i 5punktssete"

Mange er generelt dårlig på kritikk, men de aller fleste er veldig dårlige på kritiske spørsmål rundt hvordan de oppdrar barna sine, for mange er det et ikke-tema og jeg kjenner jo selv at jeg ofte går i forsvar særlig rundt ting jeg har tenk nøye gjennom hvorfor vi gjør. Prøver dog å være bevisst at man gjerne kan tåle kritiske sprø sål ment som gode råd, men :p :hilarious:

Vi kommer til å kjøpe bakovervendt beltemontert til alle besteforeldre som skal kjøre barna, fordi de selv skal kjøpe billigsye de finner på finn og har mast i 1 helt år allerede om når ungen skal få slippe å sitte bakover (2,5 år nå). Men hva de andre i familien gjør kan vi ikke styre, og her tenker jeg at vennene deres har all informasjon tilgjengelig om de Googler litt, og at det ikke er så mye du kan gjøre dessverre, med fare for at det går utover vennskapet deres.
Høres ut som min far som fremdeles etter et år er rasende over at vi kastet et over ti år gammelt sete. Og i tillegg klipte vi over selene sånn at andre ikke skulle få noen gode idéer....
Oh the drama!
 
Jeg gir faen, så får jeg være et fælt menneske. Jeg sikrer min sønn trygt, så får andre gjøre som de vil. De aller fleste i den vestlige verden har tilgang til Internett og informasjon om hvorfor det er viktig med bakovervendt sikring, og de gir allikevel faen. «Jeg vet hva som er best for mitt barn».
Orker ikke den diskusjonen med alle jeg ser sikrer barna sine feil.

jeg vet at jeg he gjort alt jeg kan for at mitt barn ikke skal dø i en ulykke, om han skulle dø (bank i bordet), så slipper jeg å sitte med dårlig samvittighet fordi jeg ikke sikret godt nok. Hadde mitt barn dødd i en ulykke fordi JEG ikke sikret han godt nok, så tror jeg ærlig talt jeg hadde tatt livet av meg. Det er ikke noe jeg hadde klart å leve med.
 
Hvorfor i all verden skal du bli forbanna hvis noen bare ønsker det tryggeste for barnet ditt? Er det ikke bare å forklare på en normal, folkeskikk-aktig måte at dere har gjort det «fordi...»?
Fatter ikke at folk skal tilte bare fordi noen bryr seg. :bag:
Fordi folk ikke godtar svaret. Har til å med hatt problemer med bhg fordi de ikke forstår sykdommen så har måtte få skriv fra lege om småting. Nå har jeg 3 barn så burde jo kunne anbefalingene. Når nr 1 ble født så hang det plakater på helsestasjonen ang de anbefalingene.
 
Jeg har forsøkt å hinte om at isofix likevel ikke går lenger enn til 18kg og at neste da egentlig er et bakovervendt sete med beltefeste. Men det ha rikke skjedd noe så jeg tror de gir faen og tenker at det er trygt så lenge setet er laget slik at man kan snu det.
Jeg kn ikke ta ansvar for alt andre gjør emd barna sine og det kan også påvirke vårt forhold veldig negativt. Dette er familie så jeg har drevet sterkt undervisning av besteforeldre, som feks tror 0 barn døde i trafikken i fjor UTELUKKENDE fordi vi har nyere og tryggere biler og at det ikke har noe med å gjøre at flere sikres bakovervendt. Svigerfar har kjøpt sitt eget isofix sete og var riiiimelig rask med å snu det fremover pga benplass på barnebarn på under 2 år, stakkars. Jeg blir egentlig litt forbanna over at folk ikke kan lese seg opp - Der står på trygg trafikk og også ofte i barneutstyraforetninger, så feks øverst på siden til barnas hus når du ser på bilstol.

Nå er altså årsaken her bare at man ikke har lest seg opp og tror, med god backing fra besteforeldre, at 2åringer ikke kan sitte med beina litt bøyd og ikke gidder å sjekke bilstol markedet og om det finnes noe bedre bakover.


Men jeg kan ikke gjøre mer og jeg tror ikke du kan gjøre så mye for vennene dine heller annet enn å si "oi tør dere det, det er jo kjempefarlig i 5punktssete"

Mange er generelt dårlig på kritikk, men de aller fleste er veldig dårlige på kritiske spørsmål rundt hvordan de oppdrar barna sine, for mange er det et ikke-tema og jeg kjenner jo selv at jeg ofte går i forsvar særlig rundt ting jeg har tenk nøye gjennom hvorfor vi gjør. Prøver dog å være bevisst at man gjerne kan tåle kritiske sprø sål ment som gode råd, men :p :hilarious:

Vi kommer til å kjøpe bakovervendt beltemontert til alle besteforeldre som skal kjøre barna, fordi de selv skal kjøpe billigsye de finner på finn og har mast i 1 helt år allerede om når ungen skal få slippe å sitte bakover (2,5 år nå). Men hva de andre i familien gjør kan vi ikke styre, og her tenker jeg at vennene deres har all informasjon tilgjengelig om de Googler litt, og at det ikke er så mye du kan gjøre dessverre, med fare for at det går utover vennskapet deres.

Hatt noen samtaler med besteforeldrene her også, men heldigvis ingen store runder. Men de skjønner heller ikke hvordan min jente på 3,5 år og 107 cm kan sitte bakovervendt. "Ho har jo bena så bøyd at de vil knekke ved en kollisjon". Ja, men heller noen knekte ben enn død eller alvorlig livstruende skader altså! Dessuten sitter ho godt selv og sier selv det er helt feil å sitte fremover som de store barna gjør i bhg-bussen :p
De har også klaga på at det er stress å ta av og på dress/ytterjakke før de setter ho inn. Men jeg har gitt beskjed om at hvis jeg noen gang finner ut at de tar lettvinte løsninger i bil får de ikke ha ho med på tur igjen. Heldigvis har det ikke blitt noe mer ut av det :p men generelt tror jeg den generasjonen lever godt etter "det gikk da bra med oss". Men det gjorde jo ikke det, de er i grunn bare jævlig heldig som lever idag.
Dagens "unge" burde ha vett nok til å lese seg opp. Personlig syns jeg ikke det er NOEN medisinsk grunn som er god nok for å snu en 1 åring. I så tilfelle ville jeg faktisk latt vær å kjøre bil, og kun gjort det i nødstiøfeller.
 
Bare å gi opp folk tar ikke til seg den informasjonen uansett. Finner bare på en haug med unnskyldninger til hvorfor barnet sitter fremovervendt.
Uansett grunn ville jeg hatt barnet bakovervendt, om ikle hadde vi ikke kjørt bil eller buss. Levende unger er det beste :)
 
De vet antageligvis veldig godt hva de gjør. Dagens foreldre blir rimelig godt opplyst om disse tingene. Men mange tar valg som avviker fra anbefalingene. Så lenge de er innforbi loven har jeg sluttet å kommentere det. BRYTER de loven, da får de høre det.
 
Hatt noen samtaler med besteforeldrene her også, men heldigvis ingen store runder. Men de skjønner heller ikke hvordan min jente på 3,5 år og 107 cm kan sitte bakovervendt. "Ho har jo bena så bøyd at de vil knekke ved en kollisjon". Ja, men heller noen knekte ben enn død eller alvorlig livstruende skader altså! Dessuten sitter ho godt selv og sier selv det er helt feil å sitte fremover som de store barna gjør i bhg-bussen :p
De har også klaga på at det er stress å ta av og på dress/ytterjakke før de setter ho inn. Men jeg har gitt beskjed om at hvis jeg noen gang finner ut at de tar lettvinte løsninger i bil får de ikke ha ho med på tur igjen. Heldigvis har det ikke blitt noe mer ut av det :p men generelt tror jeg den generasjonen lever godt etter "det gikk da bra med oss". Men det gjorde jo ikke det, de er i grunn bare jævlig heldig som lever idag.
Dagens "unge" burde ha vett nok til å lese seg opp. Personlig syns jeg ikke det er NOEN medisinsk grunn som er god nok for å snu en 1 åring. I så tilfelle ville jeg faktisk latt vær å kjøre bil, og kun gjort det i nødstiøfeller.
Akkurat derfor jeg ikke sier hvorfor. Men det er såpass at legene er enig. De har sett barn komme inn pga bilulykker og deres mening iforhold til risiko så er det bedre for dem å sitte fremovervendt enn at sykdommen ødelegger barna. Men hvis det kommer ett bakovervendt sete som er helt rett så kunne man brukt det. Desverre ikke funnet en sånn stol enda.
 
Back
Topp