Fremfall

Bekka92

Glad i forumet
Maisløyfene 2024
Har den siste tiden (ikke kontinuerlig) merket at det er en del nedpress/trykk mot skjeden. Altså som hodet til baby eller noe digert er i ferd med å komme ut:bag: Skjer spesielt når jeg har vært på do. Er redd for livmorfremfall, spesielt i ettertid av fødsel. Vet det kan være normalt med litt under graviditet. Hadde etter sist fødsel problemer med urinlekkasje ved hosting/nysing osv, og det har jo ikke akkurat blitt noe bedre nå!
Er det noen andre som er plaget med det samme og evt lekkasje? Hvordan har det vært med evt tidligere fødsler og ble det bra igjen?

Vært litt plaget etter fødsler. Men aller verst har det vært nå under svangerskapet da jeg gikk å hosta i ukesvis. Greide ikke knipe nok eller i tide. Men da hosten gav seg fant jeg tid til å gjøre knipeøvelser. Så det har blitt bedre. Kan være at jeg tisser litt hvis jeg nyser veldig plutselig da.

Har den siste tiden (ikke kontinuerlig) merket at det er en del nedpress/trykk mot skjeden. Altså som hodet til baby eller noe digert er i ferd med å komme ut:bag: Skjer spesielt når jeg har vært på do. Er redd for livmorfremfall, spesielt i ettertid av fødsel. Vet det kan være normalt med litt under graviditet. Hadde etter sist fødsel problemer med urinlekkasje ved hosting/nysing osv, og det har jo ikke akkurat blitt noe bedre nå!
Er det noen andre som er plaget med det samme og evt lekkasje? Hvordan har det vært med evt tidligere fødsler og ble det bra igjen?
Jeg kjenner at det er trykk ned mot skjeden. Føler at noe buler litt mot bakre skjedevegg spesielt. Har hatt det sånn før og blitt helt fin et par mnd etter fødsel da! Ubehagelig og litt skremmende. Masse knipeøvelser.

Last edited:
Dette syns jeg du skal snakke med jordmor eller lege om. Kan godt hende det bare er vanlig og ufarlig, men da kan det være godt å høre det fra en fagperson, og en fagperson som snakker direkte til deg og ikke uttaler seg generelt.
Jeg vil anta at det viktigste du kan gjøre så lenge er knipeøvelser. Om du syns det er vanskelig kan du også spørre jordmor/lege om det. Kanskje kan de tipse om en fysioterapeut som er spesialisert på slikt. De finnes.

Jeg kjenner veldig press i høna. Noe etter dobesøk, men værst om jeg gud forby setter meg på huk :hilarious: Gikk tur med ei venninne og måtte tisse i skogen.Følte som jeg fikk 3 ganger bollemus etterpå:hilarious: Jeg burde definitivt knipe mer. Men gud bedre så kjedelig. Jeg regner med det tar litt tid å trene seg opp igjen. Slet litt med lekkasje etter fødsel nr 2. men det hjalp med styrkeøvelser. Synes nesten det hjalp mer med styrke rundt bekkenet enn endeløse knipinger.
Merker tydelig at magen og livmora er tung å bære på nå..

Jeg kjenner veldig press i høna. Noe etter dobesøk, men værst om jeg gud forby setter meg på huk :hilarious: Gikk tur med ei venninne og måtte tisse i skogen.Følte som jeg fikk 3 ganger bollemus etterpå:hilarious: Jeg burde definitivt knipe mer. Men gud bedre så kjedelig. Jeg regner med det tar litt tid å trene seg opp igjen. Slet litt med lekkasje etter fødsel nr 2. men det hjalp med styrkeøvelser. Synes nesten det hjalp mer med styrke rundt bekkenet enn endeløse knipinger.
Merker tydelig at magen og livmora er tung å bære på nå..
Jeg har hørt at å styrke selve bekkenbunn er bedre en kniping, så det stemmer nok! For meg føles også kniping ufatterlig kjedelig og jeg synes heller ikke det hadde veldig god effekt etter første fødsel:dead: Fikk faktisk også problemer med spenninger i bekkenet etter det og, noe som bare gjorde problemet verre og det var i tillegg veldig vondt. Sykt tungt nå ja, blir deilig å bli ferdig!
Kom over noe som heter hypopressiv trening som jeg har lyst til å teste når kroppen er klar igjen, mange skal visst ha god effekt av det.

Jeg fikk fremfall etter andremann. Kjente på nedpress før fødsel, men var etter fødsel jeg merket det.
Var hos spesialist for å sjekke det ut.
Det de sier da er at man må se det litt an på tid. Kroppen trenger tid på å stabilisere seg- og feks amming har noe å si for hvordan ting henger sammen der nede… altså hormonelt. jeg ammet ganske lenge med andremann- og dermed følte jeg at fremfallet hang lenge i. Men at det ble mye bedre etterhvert.
Tenker at det skjer denne gangen og! Er jo mer forberedt da!

Man kan få operasjon for det også. Men da må man være sikker på at man er ferdig med barn, pluss at det anbefales å vente til førtiårene… for da skjer det jo også mye hormonellt med kvinnekroppen…

Back
Topp