Fremfall/prolaps

Cookiedoh

Andre møte med forumet
Hei! Er det flere som har opplevd fremfall i etterkant av fødsel? Har dere det nå? Hatt det tidligere? Hvor lang tid opplevde dere at det tok før det ble normalt igjen? Er generelt ute etter andres erfaringer, symptomer osv her.

Husker jeg og jordmor så på underlivet mitt på sykehuset og da så alt normalt ut. Men etter jeg kom hjem har jeg slitt med hard avføring og jeg mistenker at hard trykking i flere uker er årsaken :( er litt fortvilet. Gjør knipeøvelser.
 
Hei! Er det flere som har opplevd fremfall i etterkant av fødsel? Har dere det nå? Hatt det tidligere? Hvor lang tid opplevde dere at det tok før det ble normalt igjen? Er generelt ute etter andres erfaringer, symptomer osv her.

Husker jeg og jordmor så på underlivet mitt på sykehuset og da så alt normalt ut. Men etter jeg kom hjem har jeg slitt med hard avføring og jeg mistenker at hard trykking i flere uker er årsaken :( er litt fortvilet. Gjør knipeøvelser.
Hvordan går det med deg? Kan du dele dine erfaringer med hvem du tok kontakt med og om det har blitt bedre eller måtte du ha behandling?
 
Jeg har fått nedfall av bakre vegg :( må knipe og om det ikke er bedring før jul, blir jeg henvist til sykehuset. Er så deprimerende
 
Jeg har fått nedfall av bakre vegg :( må knipe og om det ikke er bedring før jul, blir jeg henvist til sykehuset. Er så deprimerende
Føler jeg har lest at kniping kan ha motsatt effekt... hmm!
Er så usikker på hvem jeg bør kontakte og når?:eek:
 
Jeg mener å ha lest at det er ganske vanlig etter fødsel og at det kan vare en stund - og særlig mens man ammer. Amming påvirker hormonene i kroppen, og det gjør at slimhinnene og bindevevet i underlivet kan være litt slappere. «Kvinnelegen» på Instagram har mye om fremfall under highlights, og hun er også en veldig flink og hyggelig lege hvis man befinner seg i Oslo-området! Ellers skal hypopressiv trening kunne hjelpe!

Jeg pleier å tenke at det tar 9 måneder for kroppen å gå fra «vanlig» til høygravid, så da må man være litt tålmodig og gi den noen måneder etterpå til å finne tilbake også :) Jeg var bekymret for om jeg hadde et fremfall etter første fødsel, men det normaliserte seg etterhvert - typ i løpet av det første året kanskje? Var hos lege for en sjekk underveis, og det gjorde meg mindre bekymret. Og husk at amming lett kan gjøre deg dehydrert (ungen får jo ut i snitt 7-8 dl melk hver dag!), så hvis du ammer kan du jo prøve å få i deg ekstra mye væske og se om det hjelper!
 
Hei! Jeg var hos gynekolog for celleprøve og det viste seg at det jeg så ikke var prolaps jeg hadde, men en hudfold som var litt slapp og hang ned. Så det var det jeg så hvis jeg titter med speil i åpningen. Gynekologen sa også at det var helt normalt å ha, både dette og evt prolaps og at kroppen trenger tid etter fødsel før ting går seg til. Som hun over nevner så vil ammingen påvirke bindevevet (pga hormoner), så det er ikke før etter ammingen at man kan forvente at kroppen normaliserer seg mer. Han anbefalte også knipeøvelser. Han kjente på mine og mente at jeg hadde mer å gå på i styrke, dette til tross for at jeg selv føler at mine var ok/bra. Men er man usikker så var det verdt å gå på den timen, for å få litt trygghet og veiledning :)
 
Back
Topp