fremfall.. erfaring?

• Trådstarter Trådstarter fremfalldama
  • Opprettet Opprettet
F

fremfalldama

Guest
Noen som har hatt fremfall som kan si noe om Hva som skjedde når di vart henvist til sykehus og behandling?

Var på 6 Ukers kontroll etter fødsel I dag og fikk bekreftelse på at eg har fått fremfall. Både fremre skjedevegg og bakre skjedevegg buler ut. Livmormunnen var lenger ned og blæren presset ned også.
Må også hjelpe under avføring med å presse en finger inn I vagina og bak mot endetarmen.
så ganske heftig kollaps av hele underlivet egentlig :p
Legen sendte haste henvisning til gynekologisk på sykehuset I dag. Men sa ingenting mer om hva som var behandling eller noe når det er såpass fremfall.

Pessar ring er det mange som får og fysioterapi. operasjon er siste utvei. Jeg har fremfall av blæra, men ikke stort nok til operasjon selv om jeg plages meg urinlekkasje iblant. Viktig med bekkenbunnstrening, selv om du føler at det ikke virker. Jeg er heldigvis smertefri nå som jeg ikke har ammet på 1 år, men jeg må skjerpe meg på treninga...

Pessarring er et greit alternativ til operasjon inntil man er ferdig med å få barn.
Du vil sikkert få tilbud om trening av bekkenbunnsmuskulaturen med hjelp av fysioterapeut og hjemmetrening. Finnes også elektrostimulerende apparater som kan bistå treningen.
Operasjon må vente til man er helt sikker på at man ikke skal ha flere barn.

I og med at det bare er 6 uker etter fødsel er det fremdeles en del som kan rette på seg av seg selv. Jeg fikk feks ikke ringpessar før ca 4 mmd etter fødsel.

Og ja, der er kjipt, men ikke verdens undergang. Jeg er nå på 5 året med ringpessar, og merker overhodet ikke noe til den i det daglige.

Takk for svar begge 2 :)

Eg er helt ferdig med barn nå. Har nok med di eg har fått og nå skal mannen sterilisere seg, så ny graviditet blir det ikke :)

Eg har ikke kontakt med musklene der nede, så klarer ikke å ta knipe øvelser. Nesten så musklene er helt lammet.
Da klarer eg heller ikke å holde igjen når eg plutselig må tisse, så er veldig plagsomt. Er veldig mye hjemme pga dette :/
Det svir også en del siden skjedeveggene gnisser mot trusa en stund etter dobesøk og å sitte lenge på en stol er nesten uutholdelig :/

Huff, det høres kjipt ut :( Bra at dere er sikre på at dere er ferdige med barn, for da kan du sikkert få operasjonen og bli bra igjen :)

Takk for svar begge 2 :)

Eg er helt ferdig med barn nå. Har nok med di eg har fått og nå skal mannen sterilisere seg, så ny graviditet blir det ikke :)

Eg har ikke kontakt med musklene der nede, så klarer ikke å ta knipe øvelser. Nesten så musklene er helt lammet.
Da klarer eg heller ikke å holde igjen når eg plutselig må tisse, så er veldig plagsomt. Er veldig mye hjemme pga dette :/
Det svir også en del siden skjedeveggene gnisser mot trusa en stund etter dobesøk og å sitte lenge på en stol er nesten uutholdelig :/
Jeg fikk en krem av gyn på poliklinikken da jeg fikk 6 ukers kontrollen der pga skaden min. Den heter Ovesterin og er østrogensalve som man kan smøre skjedeveggene med. Det hjalp på sårheten her etter en stund. Husker ikke hvor mye jeg brukte av den, men hør med lege om du kan starte på det.

Back
Topp