Fremfall av livmoren

minoja

Elsker forumet
venter barn nr 4. Fikk høre på en sjekk på sykehuset at jeg har fremfall av livmoren, cystosele. Er det noe som kan gjøres noe med like etter fødsel mens man enda er på sykehuset? Kan dette være det som gir «nedpressfølelse»? Kan jeg få flere barn om jeg opererer eller er det noe som må ventes med til man er 100% sikker på at man er ferdig? Kan dette påvirke fødselen?

Hei!

Trolig vil de ikke gjøre noe med dette rett etter fødsel, og heller ikke før det har gått en stund og muskulatur og slimhinner har fått anledning til å stramme seg opp igjen. Anbefaler deg på det sterkeste og trene bekken muskulatur trening.

Ja det kan gi en nedpress følelse. Når det kommer til fødsel er det ikke en entydig årsak til at du ikke kan føde vaginalt, veggen som nå «detter frem» vil bli dyttet tilbake når hodet kommer nedover i fødsel kanalen. Hadde de som undersøkte deg funnet ut at det var til hinder for fødselen burde og skulle de da informert deg om det.

Fremfall er mye mer normalt enn man tenker seg etter man har født barn, dessverre alt for få som snakker om det og deler erfaring.

Om du må vente til du er helt ferdig med barn er jeg litt usikker på.

Ønsker deg masse lykke til!

PS gynZone har en bra app med hvordan trene riktig bekken muskulatur:)

Back
Topp