Fremdeles bekkenplager og delte magemuskler etter 6 måneder

Babyprøver

Glad i forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
FebbisBebbis2021 ❄️
Som overskriften sier: Fødte for 6 måneder side. Men fremdeles har jeg både bekkenplager og delte magemuskler. Føler meg som en klump, kan ikke løpe pga bekkenet. Og magen er så stor at jeg ikke kan ha på meg annet enn gravidklær. Er så lei av gravidbukser! Er det noen som har/ hadde lignende erfaring og fått noe hjelp? Om ja, hva hjalp? Før var jeg også bare kjempe tynn, hadde 6-pack og veide 63 kg, uansett hva jeg spiste. Nå spiser jeg som regel kun 1 gang til dagen men veier 72/73 kg, kroppen vil ikke gå ned i vekt. :/
 
Bekkenplager kan gjerne vare i mange år. Trening kan hjelpe, å bygge opp musklene rundt bekkenet. Fysioterapeut hjelper noen, hos meg hjalp det en del å dra til kiropraktor. Men jeg kan fortsatt ikke gå opp og ned en trapp, og det er 15 måneder siden fødsel
 
Kan bare svare for det med vekt, men jeg har kjempevanskelig for å gå ned i vekt etter svangerskap :( særlig så lenge jeg ammer, men ikke sikkert det hadde vært annerledes om jeg ikke ammet heller. Var det samme med sønnen min, tok godt over et år å gå ned alt og en venninne har samme erfaring.
Jeg mistenker at jeg fortsatt har litt delte magemuskler her, 4mnd siden fødsel, så tenker å kontakte fysioterapeut over ferien for en sjekk og håper det skal hjelpe med litt trening.
 
Jeg gikk til manuellterapeut etter bekkensmerter i 4år, etter 2 svangerakap og etter 6 behandlinger ca var det fikset ei jeg kjenner ble operert for delte magemuskler.
 
Ingen erfaring med magemusklene (fødte nok før det var fare for slikt), men har hatt kroniske bekkenplager siden fødsel for 3 år siden. Veldig slitsomt og vært både helt og delvis sykemeldt.

Prøvd fysio, manuellterapeut +++, men lite hjelper.
 
Sjekk ut getmomstrong på instagram
 
Hvis du kun spiser en gang om dagen kan det være at kroppen din går på sparebluss og tviholder på kiloene
 
Hypopressivtrening.no ;)

Delte magemuskler og fremfall her. Knipeøvelsene gjør det bare verre for meg i alle fall.
 
Som overskriften sier: Fødte for 6 måneder side. Men fremdeles har jeg både bekkenplager og delte magemuskler. Føler meg som en klump, kan ikke løpe pga bekkenet. Og magen er så stor at jeg ikke kan ha på meg annet enn gravidklær. Er så lei av gravidbukser! Er det noen som har/ hadde lignende erfaring og fått noe hjelp? Om ja, hva hjalp? Før var jeg også bare kjempe tynn, hadde 6-pack og veide 63 kg, uansett hva jeg spiste. Nå spiser jeg som regel kun 1 gang til dagen men veier 72/73 kg, kroppen vil ikke gå ned i vekt. :/
Jeg tenker at det fremdeles er ganske kort tid siden du fødte og at mange sliter både med magemusklene og med bekken også etter 6 mnd. Det nærmer seg at du bør søke legehjelp for dette du nevner. Magemusklene kan i følge jordmor og lege IKKE trenes til å vokse sammen, men de gjør det av seg selv for de fleste. For de med mye mellomrom er det operasjon som er aktuelt.

Bekkenet kan trenes opp igjen. Gjør som under svangerskapet, gå korte turer hvis det føles greit og ikke blir verre av det. Ikke gjør bevegelser eller øvelser som er vonde, og generelt hjelper knipeøvelser for sterkere bekken. Hadde samme som du, akkurat da jeg begynte å tenke på å dra til lege ble det plutselig bedre. Jeg tror det samme skjer for ganske mange, at i denne tiden blir det brått mye bedre.

En ting skal du i alle fall IKKE gjøre, og det er å gå årevis med vondter og plager som du ikke går til lege med. Det er hjelp å få mot veldig mye.
 
Jeg tenker at det fremdeles er ganske kort tid siden du fødte og at mange sliter både med magemusklene og med bekken også etter 6 mnd. Det nærmer seg at du bør søke legehjelp for dette du nevner. Magemusklene kan i følge jordmor og lege IKKE trenes til å vokse sammen, men de gjør det av seg selv for de fleste. For de med mye mellomrom er det operasjon som er aktuelt.

Bekkenet kan trenes opp igjen. Gjør som under svangerskapet, gå korte turer hvis det føles greit og ikke blir verre av det. Ikke gjør bevegelser eller øvelser som er vonde, og generelt hjelper knipeøvelser for sterkere bekken. Hadde samme som du, akkurat da jeg begynte å tenke på å dra til lege ble det plutselig bedre. Jeg tror det samme skjer for ganske mange, at i denne tiden blir det brått mye bedre.

En ting skal du i alle fall IKKE gjøre, og det er å gå årevis med vondter og plager som du ikke går til lege med. Det er hjelp å få mot veldig mye.
Takk for svar. Har vært hos legen, men han bryr seg ikke. Han mener bare jeg skal søke opp fysioterapeut selv. Ikke mer enn det. :/
 
Hvis du kun spiser en gang om dagen kan det være at kroppen din går på sparebluss og tviholder på kiloene
Har hørt om den teorien, men ikke helt troen på. Da burde jeg har vært like stor før jeg ble gravid. Da spiste jeg også 1-2 måltider per dag. Kroppen burde tvert imot angripe de reservene den ha. Men takk for svar! :)
 
Takk for svar. Har vært hos legen, men han bryr seg ikke. Han mener bare jeg skal søke opp fysioterapeut selv. Ikke mer enn det. :/
Har du tatt kontakt med fysioterapeut da? I de store byene finner du gjerne klinikker som spesialiserer seg på mamma og baby, ellers er det mange flinke fysioterapeuter i kommunene.
 
Tar gjerne lenger tid før magemusklenr trekker seg mer sammen.
De lærde strides om trening gjør avstanden mellom musklene mindre eller større.

Har selv delte muskler, mine yngste (tvillinger) blir snart 2 år.
Får fortsatt inn en knyttneve mellom musklene.
Det har bedret seg noe, men har forsonet meg med at det alltid vil være en god glipe mellom de.
Man kan sy de sammen om man er helt ferdig med barn.
 
Som overskriften sier: Fødte for 6 måneder side. Men fremdeles har jeg både bekkenplager og delte magemuskler. Føler meg som en klump, kan ikke løpe pga bekkenet. Og magen er så stor at jeg ikke kan ha på meg annet enn gravidklær. Er så lei av gravidbukser! Er det noen som har/ hadde lignende erfaring og fått noe hjelp? Om ja, hva hjalp? Før var jeg også bare kjempe tynn, hadde 6-pack og veide 63 kg, uansett hva jeg spiste. Nå spiser jeg som regel kun 1 gang til dagen men veier 72/73 kg, kroppen vil ikke gå ned i vekt. :/
Hypropressiv trening og regelmessig spising. Kroppen trenger mat inn for å starte forbrenningen. Om du bare spiser 1 gang om dagen får du ikke i deg nok næring og kroppen holder på det den får inn.
 
Hypopressivtrening.no ;)

Delte magemuskler og fremfall her. Knipeøvelsene gjør det bare verre for meg i alle fall.
Hypopressiv trening anbefaler fysio her og. Du finner fine gratis videoer på YouTube.
Alle barsel/gravide mammaer får gratis trening her i og etter svangerskapet - vi blir sjekka for delte magemuskler og trener kjernemuskulaturen og får det tilpasset hvis vi strever med feks bekken. Sjekk om det finnes et sånt tilbud der du bor og?
 
Hypopressiv trening anbefaler fysio her og. Du finner fine gratis videoer på YouTube.
Alle barsel/gravide mammaer får gratis trening her i og etter svangerskapet - vi blir sjekka for delte magemuskler og trener kjernemuskulaturen og får det tilpasset hvis vi strever med feks bekken. Sjekk om det finnes et sånt tilbud der du bor og?
Jeg har funnet frem til hypopressiv trening på egenhånd :rolleyes: eneste jeg har fått beskjed av helsepersonell her om å gjøre er knipeøvelser og "se det ann til jeg er ferdig med å amme". Om det ikke er bedre innen den tid så kan det vurderes operasjon, med så som så suksess rate:rolleyes:
Dersom du er komfortabel med youtube videoer så er jo det topp, jeg er mer utrygg av meg og har valgt å betale for ett online kurs, med personlig oppfølging :)
Jeg kan ikke bare se det ann i ett år eller mer, slik det er nå så tviler jeg på at jeg kan klare å jobbe :sorry:
 
Som overskriften sier: Fødte for 6 måneder side. Men fremdeles har jeg både bekkenplager og delte magemuskler. Føler meg som en klump, kan ikke løpe pga bekkenet. Og magen er så stor at jeg ikke kan ha på meg annet enn gravidklær. Er så lei av gravidbukser! Er det noen som har/ hadde lignende erfaring og fått noe hjelp? Om ja, hva hjalp? Før var jeg også bare kjempe tynn, hadde 6-pack og veide 63 kg, uansett hva jeg spiste. Nå spiser jeg som regel kun 1 gang til dagen men veier 72/73 kg, kroppen vil ikke gå ned i vekt. :/
10 mnd siden fødsel her, og har det enda. Veldig vanskelig å bli kvitt bekkenløsning etter fødsel
 
Jeg har også kjøpt onlinekurs med hypopressiv trening, men har ikke hatt tid til å teste det enda. Men leser av andres erfaringer, både i "reklamen" og i den lukka Facebookgruppa og det virker veldig lovende og motiverende.
 
Jeg har også kjøpt onlinekurs med hypopressiv trening, men har ikke hatt tid til å teste det enda. Men leser av andres erfaringer, både i "reklamen" og i den lukka Facebookgruppa og det virker veldig lovende og motiverende.
Takk! Har selv lite tid, da jeg har dem alene 90 % av tiden. Men skal prøve å få til noe tid til å øve.
 
Back
Topp