Frem og/eller tilbake?!?

Shoegrl

Forumet er livet
Himmelbarn
Marsboerne 20 18
Kan noen forklare meg hvordan noen blir satt frem noen dager og andre tilbake på TUL? Er det fordi det blir feil beregning ut i fra mensdato, mens EL-dato blir riktigere, slik at for dem som har stålkontroll på det sistnevnte så passer det mtp. antall uker+dager?

På TUL (og da også OUL) så måler de fosterets størrelse. Utifra det finner de ut hvor gammelt fosteret er/termin.

Ift å fastsette termin etter UL så blir det riktigst å gjøre dette omkring 11-13 uker. Da er fosterveksten/størrelsen på sitt likeste. Tidligere enn dette så er det så smått at det skal bare bittelittegranne ujevn måling til for at det kan gi et relativt stort utslag på termin. Eller at man har dårlig utstyr, "rare forhold" i livmor, ligger litt rart til osv osv. Det er sånn at det f. eks ved 5+ kan se ut som det har stoppet i utvikling, men bare en uke etter så er alt som det skal være. Det er også årsaken til at man ved mistenkt SA/MA må vente en ukes tid på ny UL før man gjør noe. For å være sikker på at man ikke er kortere på vei.
Det er også sånn at selv om man vet når befruktning/EL skjer så kan embryo gå i dvale etter befruktning og før det fester seg. Altså bruke litt lenger tid før det fester seg. Da tar det også lenger tid før man starter å produsere hcg og det KAN ta lengre tid å få positiv test enn for en med EL samtidig, men det trenger ikke å ta lenger tid fordi det er store variasjoner i normal hcg-produksjon.

Å fastsette termin utifra OUL uke 17-20 er faktisk ikke det beste, men et kompromiss man har inngått i Norge fordi tilbudet kun er en offentlig UL og det beste tidspunktet å se på hjertet er etter 20 uker.

Ja, jeg er over gjennomsnittet interessert i tema og har frittet ut alt jeg har kommet over av personell som er eksperter på tema. Fikk da klar beskjed om at embryo ikke går i dvale etter at det har festet seg, kun før. Har sett i det siste at flere har hørt fra sin lege/gyn at de tror det har skjedd....

Men ja, du kan si at det enkelt sett er for at man ikke har EL på dag 14, som jo er en forutsetning for å regne svangerskapet fra første dag siste mens. Men det finnes visst veldig mange som ikke har peiling på EL eller sånn og dermed er det bestemt at det er sånn man regner det inntil UL-termin.

Men ja, du kan si at det enkelt sett er for at man ikke har EL på dag 14, som jo er en forutsetning for å regne svangerskapet fra første dag siste mens. Men det finnes visst veldig mange som ikke har peiling på EL eller sånn og dermed er det bestemt at det er sånn man regner det inntil UL-termin.
Tror ikke du mente det slik, men fikk litt følelsen av at vi var dumme vi som ikke følger med på 'EL og sånt.' Sier det bare så man er litt obs på hvordan man ordlegger seg :)

Tror ikke du mente det slik, men fikk litt følelsen av at vi var dumme vi som ikke følger med på 'EL og sånt.' Sier det bare så man er litt obs på hvordan man ordlegger seg :)

Åh! Det er nok som du skriver i starten at hun ikke mente det slik, er i alle fall ikke sånn jeg forstod det. :) Men igjen - det sies at dumme spm, får dumme svar. Jeg er helt grønn og i tillegg en av de som ikke hadde peil på EL i sommer. Usikker denne runden også, men tror jeg vet sånn ca. :P

Jeg prøvde å hold styr på EL, men det er jo ikke så lett når det ikke er en sikker måte å fastslå at kroppen har sluppet egget, EL-tester viser jo bare hormonene som bygger seg opp før egget slippes. Jeg tolket det ikke som at man er dumme i det hele tatt, det er bare et faktum at mange mangler oversikt :)

Så utrolig mye du kan! :D

Åh! Det er nok som du skriver i starten at hun ikke mente det slik, er i alle fall ikke sånn jeg forstod det. :) Men igjen - det sies at dumme spm, får dumme svar. Jeg er helt grønn og i tillegg en av de som ikke hadde peil på EL i sommer. Usikker denne runden også, men tror jeg vet sånn ca. :P
Vi har bevisst ikke testet EL. Kjæresten ville ikke det, han ville styre minst mulig. Så da ble det ca. 14 dager etter 1. mensdag for oss. Så mens er det eneste vi kan måle fra. :)
Syntes ikke det var et dumt spørsmål. Ganske viktig spørsmål syns jeg:)

Jeg har alltid hatt sen EL og brukt tester og tempet for å finne EL. I de tre første svangerskapene så har EL termin stemt mye bedre enn menstermin, i to av svangerskapene ble det nøyaktig samme dag. Spent på om det stemmer denne gangen også :)

Jeg trodde jeg hadde EL CD 14 på grunn av temping, men etter TUL, så kan det se ut som jeg hadde det 8 dager tidligere ,altså på cd6. Så det er ikke alltid det er mulig å ha kontroll på sin EL og da blir man gjerne satt frem eller tilbake. Og veldig bra forklaring av Eskimonika her :)

Må nå bare spørre videre jeg da. Hvordan har det da seg at noen fåtall som har termin etter meg, har færre dager igjen til 12 uker og har kommet lengre antall uker og dager? Har det noe med hvor lang syklus man har?

Må nå bare spørre videre jeg da. Hvordan har det da seg at noen fåtall som har termin etter meg, har færre dager igjen til 12 uker og har kommet lengre antall uker og dager? Har det noe med hvor lang syklus man har?
Er det få dager forskjell? Kanskje de regner annen lenge på svangerskapet enn deg? Legen regnet en dag kortere enn meg basert på samme mensdag.

Er det få dager forskjell? Kanskje de regner annen lenge på svangerskapet enn deg? Legen regnet en dag kortere enn meg basert på samme mensdag.

Ja, det er bare noen få dager forskjell. Hvordan skal man regne ut dette da? :) Skjønner jo ikke bæra! :P

Ja, det er bare noen få dager forskjell. Hvordan skal man regne ut dette da? :) Skjønner jo ikke bæra! :p
Jeg har brukt ulike kalkulatorer for termin, og de varierer mellom 14. og 18. juni. Legen satte 17. så nå hører jeg på ham til termin.

Bruker 12 + 0 som 12 uker som for meg er 1. desember, men mulig andre bruker andre dager som 12 uker,

Det er jo litt rart, men kanskje de regner fra EL dato og ikke fra første dag i siste mens?

Det er jo litt rart, men kanskje de regner fra EL dato og ikke fra første dag i siste mens?
Går jo an å spørre om man stusser. Jeg lurte på det samme med en annen her, fikk ikke hennes nedtelling til å stemme med min. Viste seg at hun hadde telt ned til feil dag.

Det kan det være, dersom man har lengre syklus så blir termin skyvet på tilsvarende antall dager over 28 dagers syklus. Du får evnt. spørre de enkelte om hvordan de kom frem til termindatoen :)

Slik jeg har forstått det går de bare etter størrelse på fosteret når de setter termin. Fordi alle fostere er omtrent like store i de ukene.
Før og etter er det gjerne individuelle størrelsesforskjeller.

Det var absolutt ikke meningen, det er jo ikke sånn at alle svangerskap er planlagte eller at man følger så nøye med på syklusen selv om man prøver/ønsker å få barn.
Det er det som er sagt fra de som har bestemt at det er sånn man regner det. Var et forsøk på å forklare enkelt bare.

Jeg prøvde å hold styr på EL, men det er jo ikke så lett når det ikke er en sikker måte å fastslå at kroppen har sluppet egget, EL-tester viser jo bare hormonene som bygger seg opp før egget slippes. Jeg tolket det ikke som at man er dumme i det hele tatt, det er bare et faktum at mange mangler oversikt :)

Så utrolig mye du kan! :D
Ikke sant, EL-testene viser at kroppen har tenkt til å slippe et egg. Å få påvist at du har hatt EL må gjøres med blodprøver etterpå. Mulig man kan se det på innvendig UL hvis man ser på riktig tidspunkt, det husker jeg ikke. Men litt mer styr.

Vi har bevisst ikke testet EL. Kjæresten ville ikke det, han ville styre minst mulig. Så da ble det ca. 14 dager etter 1. mensdag for oss. Så mens er det eneste vi kan måle fra. :)
Syntes ikke det var et dumt spørsmål. Ganske viktig spørsmål syns jeg:)
Det var ikke noe dumt spørsmål i det hele tatt synes jeg.
Jeg testet etter EL, men involverte ikke samboeren i det. Hvorfor skal han kanskje stresses av at "nå gjelder det"? Jeg er bare kontrollfreak jeg.

Jeg har alltid hatt sen EL og brukt tester og tempet for å finne EL. I de tre første svangerskapene så har EL termin stemt mye bedre enn menstermin, i to av svangerskapene ble det nøyaktig samme dag. Spent på om det stemmer denne gangen også :)
er det ikke gøy? Og tenk å følge mens-termin og så få nedtur andre veien da.... Istedet for å tenke at "det var det jeg visste..."

Jeg trodde jeg hadde EL CD 14 på grunn av temping, men etter TUL, så kan det se ut som jeg hadde det 8 dager tidligere ,altså på cd6. Så det er ikke alltid det er mulig å ha kontroll på sin EL og da blir man gjerne satt frem eller tilbake. Og veldig bra forklaring av Eskimonika her :)
Det hender jo at man har en ekstra EL eller sånn.
Det som jeg hadde glemt, men har blitt minnet om siden den kjipe UL min forrige fredag er at de kan vokse litt i rykk og napp denne første tiden. Det er årsaken til at å sette termin basert på UL er sikrest mellom 11-13 uker fordi fostrene da er jevnest i størrelsen. Dvs at UL-terminer som settes både før og etter dette kan være mer unøyaktige.
Og ja, jeg er veldig uenig i at man bare får en UL i Norge....

Det kommer an på når man regner ifra og om man regner svangerskapslengde 40+0, 40+2 eller 40+3.
i tillegg så må man ta høyde for at nedtellerne stort sett er fra engelskspråklige land hvor de følger WHO-standard som er 40+0. Dvs at om du taster inn termindatoen din der så blir plutselig svangerskapet ditt et par dager kortere enn du egentlig er, etter norsk praksis (men avhengig av hvor du holder til).
Du vet - det er ikke nok å tenke på, så greit å forvirre oss med flere måter å regne på.
Og Shoegrl - jeg synes ikke du stiller dumme spørsmål, bare så det er sagt altså! Jeg prøver som regel å forklare sånn at alle kan forstå uansett bakgrunn. Jeg synes det er kjempegøy jeg, både å svare på spørsmål så godt jeg kan og å skravle. Husker ikke den natta forrige uke da det bare var du og jeg våkne her inne!

Slik jeg har forstått det går de bare etter størrelse på fosteret når de setter termin. Fordi alle fostere er omtrent like store i de ukene.
Før og etter er det gjerne individuelle størrelsesforskjeller.
Det er meningen de skal være like store ja.
I begynnelsen måler man CRL; lengde fra isse til stump (crown-rump-length) og etter hvert måler man mageomkrets, hodeomkrets og lårben såvidt jeg husker og så er det tabeller og programmer man kan plotte disse tallene inn i.
Det jeg hadde glemt er at de første ukene så kan de små vokse i rykk og napp, altså at ikke nødvendigvis 6+1 målt hos en er lik 6+1 målt hos en annen fordi de to er i ulik fase av en vekstspurt. Men ukene 11-13 er fostrene jevnest i størrelsen og derfor sier faglitteratur at dette er sikrest tidspunkt for å fastsette UL-termin.
I Norge er det bestemt at vi kun får en UL "til alle" og derfor er det inngått et kompromiss på hvilken tid som er best både for å fastsette termin og for å se på utvikling etc.

Det var ikke noe dumt spørsmål i det hele tatt synes jeg.
Jeg testet etter EL, men involverte ikke samboeren i det. Hvorfor skal han kanskje stresses av at "nå gjelder det"? Jeg er bare kontrollfreak jeg.

.

Min mann kjenner meg godt nok til å se på meg når det gjelder. Så når han ikke ville at jeg skulle styre med det respekterte jeg det. Var ikke en kamp som var viktig for meg. Hadde det tatt lang tid å bli gravid hadde jeg nok brydd meg mer =)

Back
Topp