Fredet etternavn?

Lady m/ Baby

Elsker forumet
Når sambo har fredet etternavn, må jeg da vente til etter vi har giftet oss og sende med vigslesattesten sammen med navneendrings-skjemaet?
Eller kan jeg sende det inn når jeg sender inn skjemaene i forkant av bryllupet?

Noen som vet?

Å hvordan vet man at etternavnet er fredet?

Sambo har også fredet etternavn, det blir vel det hvis under 200 stk har det [:)] sendte inn papirene på samme måte som de som har andre etternavn [:D]

ORIGINAL: LaMona

Sambo har også fredet etternavn, det blir vel det hvis under 200 stk har det [:)] sendte inn papirene på samme måte som de som har andre etternavn [:D]

Signerer denne [;)]
Men må vel sies at nå har både LaMona, jeg og gubbene våre samme etternavn [8D]

jeg sendte inn som vanlig, men fikk det ikke godkjent før kirka hadde sendt bevis på at vi var gift...

Hmm, fredet navn jeg da..[8D] Vi er rundt 80 stk som har det navnet[8D]

Hvordan får dere det til? [8|] Må bare spørre....

Jentungen har et etternavn kun 22 stk i norge har, men jeg kan ta det navnet uten problem, selv om jeg ikke er eller har vært sammen med barnets far. Men folkeregisteret sa jeg kunne ta det hvis jeg ville ha samme etternavn som ungen min...

Jøss, er det fredet så lenge det er under 200 pers som heter det?
Da har både jeg og min samboer etternavn som er fredet da [8|]

Vi sendte inne papirene etter vi hadde giftet oss... Mannen min tok mitt navn, som det 17 stk som heter!

I Norge er det 51 stk som har samme etternavn som meg. Vi sendte inn navneendringsskjemaet 4 mdr før vielsen. Ingen problem her i gården...

både jeg og sambo har fredet etternavn da, hvis det er under 200. (under 100 hos oss)

virker ikke helt logisk egentlig at det skal være over 200 før det ikke er fredet lengre.

Navneloven sier at man fritt kan ta et navn som over 200 personer har, men da jeg skiftet etternavn fikk jeg aldri noen kommentar på det - jeg sendte inn navneendringsskjema før vi giftet oss, satt bare endringsdato til vielsesdagen... og vi er 36 som har dette etternavnet så jeg nå

Når det e 250 eller mindre som har navnet e det freda. Du skriv på navnemeldiga koffør du ska bytte, og giftermål e gyldig grunn for å ta et freda navn. Vi har freda navn og det va ingen problem for mæ.. 

her er det oxo det sammen mannen sitt etternavn er det under 200 som hadde men de sa jeg ikke trengte og søke så lenge vi hadde felles barn , og da søkte jeg bare på vanlig måte [:)]

ORIGINAL: Karla

ORIGINAL: Sicily

Når det e 250 eller mindre som har navnet e det freda. Du skriv på navnemeldiga koffør du ska bytte, og giftermål e gyldig grunn for å ta et freda navn. Vi har freda navn og det va ingen problem for mæ.. 

nu e det 200 som e det riktige da, om man har barn med etternavnet e også det gyldig grunn[:)]

Så no etter æ hadde posta at flere har skreve 200, så det e nok ingen krise for at nån går på en smell her.. [8D]
Ja, æ vet det, men no e no saken at ho ska gifte sæ, så da uttalte æ mæ no i forhold til det..

nu e det 200 som e det riktige da, om man har barn med etternavnet e også det gyldig grunn[:)]

Så no etter æ hadde posta at flere har skreve 200, så det e nok ingen krise for at nån går på en smell her.. [8D]
Ja, æ vet det, men no e no saken at ho ska gifte sæ, så da uttalte æ mæ no i forhold til det..

også har ho unga med mannen også, så det forholdt æ mæ te [8D]

Jadda, jadda...

Jadda, jadda...

Haha... Kor søt dåkker e[8D]

ORIGINAL: Lady m/ Baby

Jadda, jadda...

Haha... Kor søt dåkker e[8D]

alt for dæ vettu[:D]

[8D][8D]

Da har både jeg og samboeren min etternavn som er fredet... 98stk som har hans og 106 som har mitt...

Back
Topp