Frankrike

Altså, når jeg vasker salaten er ikke det for å unngå toxoplasmose, men for å unngå skitt/insekter i maten. Er da flere grunnet til normal hygiene rundt mat enn akkurat det. :p hadde bare snakket med dem på forhånd og spurt hvordan de gjorde det. Og selv om de har katter så er jo ikke det noe problem, anbefalingen er jo at man ikke skal håndtere kattesanden. Så jeg hadde nok slappet helt av og garantert ikke følt jeg måtte bo noen andre steder.

Heisann, jeg var og i frankrike i fjor da jeg var i 2 trimester. Nå har ikke min mor og kjæresten katter der, men jeg har katter selv. Det gikk veldig fint :) jeg tenkte i grunnen ikke over det. Det eneste jeg passet på var å minne dem på å bytte/vaske skjærebrett hvis de kuttet oster eller spekemat. Det kommer litt ann på hvor du skal, men noen steder har de "leilighet hotel" hvor man har et eget lite kjøkken som man kan ordne seg mat på :) Og de fleste jeg kjenner pleier å vaske salaten :P det varierer nok bare blant folk.

Altså, når jeg vasker salaten er ikke det for å unngå toxoplasmose, men for å unngå skitt/insekter i maten. Er da flere grunnet til normal hygiene rundt mat enn akkurat det. :p hadde bare snakket med dem på forhånd og spurt hvordan de gjorde det. Og selv om de har katter så er jo ikke det noe problem, anbefalingen er jo at man ikke skal håndtere kattesanden. Så jeg hadde nok slappet helt av og garantert ikke følt jeg måtte bo noen andre steder.
Ja, det vet jeg :) Tenkte mer generelt på hygiene når det gjelder vask av salat. Alstå mer et eksempel på ting jeg ikke vil gå å mase om.

Enig :)

Hei! Min mann er fransk og vi skal dit i julen. Jeg vil da være i begynnelsen av 2 trimester. Hans foreldre har to katter, og generelt en litt annen hygienestandard enn jeg er vant til fra Norge. Frankrike brukes som eksempel av myndighetene når det gjelder toksoplasmose (80 av befolkningen..). Jeg vil ikke virke hyskterisk og nekte å dra, men lurer på om vi kanskje skal leie en leilighet selv (uten katter). Tenker at det blir slitsomt å drive å mase om å vaske salaten osv, når de normalt ikke er så nøye på det. Har dere noen tanker rundt dette? Takknemlig for tilbakemeldinger :-)

Syns dette egentlig blir å overdrive litt jeg da :-) Ja at de har ett annet syn på hygiene er jo greit, men skal dere ha salat til middag en dag så er det vel bare for deg å tilby deg å vaske den? Her vasker vi salaten uavhengig om jeg er gravid eller ei, det kan ofte være salat dyr osv inni en salat, jord osv :-) Ang kattene så er det opp til deg om du vil klappe og kose disse dyrene eller ikke, det er bare til å vaske seg etterpå det vel :-D Det er helst i kattedoen at denne toksoplasmosen er og spesielt da visst avføringen ligger i doen noen dager før de fjerner den, regner da virkelig ikke med at du skal være den som skal fjerne denne? Blir for dumt å ikke reise og blir for dumt å oppholde seg i en annen leilighet hvor dere må betale når du har foreldrene hans som bor der og dere kan bo gratis:-) Selvfølgelig er alt dette du skriver viktig men det er snakk om hygiene og rutiner, det har du vel her hjemme i Norge allerede :-) Vann og såpe har de i Frankrike også :-D Kjøp med deg antibac om nødvendig:-)

Vask salaten, vask hender som vanlig og reis uten bekymringer. Du vet ikke alltid hvordan hygienen er her i Norge heller, hverken hos folk du kjenner, der du jobber, eller på restaurant.
;)

Back
Topp