Fradrag på skatten

Oioioi!

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Desemberglede 2015
Eg lure på ka fradrag eg har rett på.

Eg har ei jenta fødd august 2010
Gjekk heima med fødselspermisjon i heile 2011(ikkje barnehage)
Eige huset som me bur i, sammen med barnefar som eg e gift med

Ser da e nåken så snakke om "barnefradrag", ka e da? Kor møkje e da på? Kor på selvangivelsen ska da stå isåfall? Finne ingenting sånt på min eller gubben sin selvangivelse

Foreldrefradrag er et fradrag man får for dokumenterte utgifter til barnepass som dagmamma eller barnehage. Om du har vært hjemme med barnet får dere ikke dette fradraget. Men du sier du har vært hjemme ekstra tid med barnet - om du har hatt lav/ingen inntekt i fjor og dere var gift da kan det være at mannen kan ha rett på skattes i skatteklasse 2 og da få større fradrag pga han har forsørget deg....

Takk for linkane PingvinenA.

Pearl: Eg var heima i utvida permisjon pga prematurt barn + sykemeldt i perioda, så eg har "forsørga meg sjøl" heila tiå.

No ska eg sjekka ut linkane, kanskje eg har rett på nåke derifrå =)

Lindakbj skrev:

Pearl: Eg var heima i utvida permisjon pga prematurt barn + sykemeldt i perioda, så eg har "forsørga meg sjøl" heila tiå.

men du har hatt inntekt? Sykepenger er jo skattbarn inntekt som alt annet.
Om du har hatt inntekt under (jeg TROR det er 80.000) så kan mannen din anses som eneforsørger og han kan ligne i klasse 2.
Jeg er ikke skråsikker på beløpet, så det må du sjekke opp i - men om du har tjent mer enn 80.000 så er det jo bare å utelukke, for det er ikke høyere enn det.

Dollface skrev:

Lindakbj skrev:

men du har hatt inntekt? Sykepenger er jo skattbarn inntekt som alt annet.
Om du har hatt inntekt under (jeg TROR det er 80.000) så kan mannen din anses som eneforsørger og han kan ligne i klasse 2.
Jeg er ikke skråsikker på beløpet, så det må du sjekke opp i - men om du har tjent mer enn 80.000 så er det jo bare å utelukke, for det er ikke høyere enn det.

Viss grenså e 80.000kr så kan eg berre gløyma da. Hadde inntekt heile veien, foreldrepenga og sykepenga ;) Men takk for tips =)

Back
Topp