Fra to til tre (eller flere) barn

Ransua

Gift med forumet
Hei alle sammen.

Dette innlegget er ment til de som har flere enn to barn. Dere med flere enn tre kan veldig gjerne også svare:) Dersom dere ønsker å svare på pm, må dere veldig gjerne gjøre det.

Hvordan syns dere overgangen fra to til tre var?
Hvordan påvirket det hverdagen og økonomien?

Forstår at det å handle inn ting til barn (nytt vintertøy for eksempel fordi de vokser jo så fort ut av alt hele tiden) er kostbart, men bortsett fra alt yngre søsken kanskje kan arve noe/en del. Hvordan har det ellers vært?

Ønsker veldig gjerne å høre om deres erfaringer.

I min vennekrets er det faktisk ingen som har flere enn to barn. De aller fleste har «bare» ett og noen få to.

Tusen takk til alle som tar seg til tid å svare.

Edit: rettet i en skrivefeil.

Jeg venter barn nr 4. For min del syns jeg overgangen fra ett til to barn var tøffere enn fra to til tre. Fra to til tre merket jeg ikke så mye forskjell før den minste begynte å bevege seg rundt. Tror det kommer veldig an på typen barn, aldersforskjell og livssituasjon:)

Når det gjelder økonomi er det mye som løser seg ved å være bevisst på gjenbruk. Men nå er i vi en fase der vi har tre barn i SFO/barnehage, og det merkes virkelig.., Heldigvis er det ikke for evig:)

Jeg er gravid med nr 3 og synes det er ganske stress økonomisk.
Må ha nytt hjem og ny bil.
Føler alt blir mye dyrere og mer krevende.

For å ikke snakke om jobb. Kommer til å bli krevende med full jobb og tre barn...

Venter nr fire! Synes overgangen fra to til tre har vært den minst voldsomme hittil. Vi har stor bil og god plass i huset. Blir spennende med en liten nå når de eldste barna kan bidra med litt mer i huset, feks klesvask, matlaging etc. De er glade i å hjelpe til og jeg har tro på å gi dem litt ansvar for enkle oppgaver i hverdagen .

Venter nr 4 :)

Nå er de små, så nå merker vi ikke så mye forhold til økonomien, utenom SFO og bhg kostnad, vi valgte å ha minste hjemme i 1 år ekstra for å få kontantstøtten, og når hun begynner i barnehage, så slutter eldste på SFO, da jeg er hjemme med baby, så vi ikke trenger SFO.

Vi kjøper brukt eller arver ting, ønsker oss praktiske ting i gaver til bursdager og jul :)

Det er nok når de blir eldre det merkes mer, men derfor sparer jeg til de blir større.

Jeg får stadig vekk høre fra andre som har førre barn, at de ikke skjønner at jeg orker å skulle få enda ett barn, men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det skal være så stress?

Jeg storkoser meg med barna mine, jeg er mye alene med de, men det er ikke noe problem for min del, det er bare slik hverdagen og livet mitt er, og jeg trives godt:)

Min far ble overrasket da vi var på besøk der en helg, for det var jo ikke noe stress for meg å legge alle 3, samtidig og alene, men det er jo helt vanlig for meg :)

Jeg er nok ganske rolig av meg, og det tror jeg smitter over på barna, mannen min er ikke like rolig og rutinert, så er litt kaotisk noen ganger når han er alene med alle, men så er jeg med de meste parten av tiden :)

Man må nesten kjenne på det selv, om man er en som kan klare flere barn, om man vil trivest med det, er en ærlig sak om man føler det er nok med færre! :)

Vi har tre

Måtte ha større bil, men ellers er drt bare bhg som koster enda, hun arver jo det aller meste.

Jeg gikk ned til 90% stilling, skulle gjerne hatt 80 men det er en del penger. For det er et stykke til jobb for både meg og mannen og det tar tid i hverdagen, så for å rekke henting og levering er det sånn.

Jeg er gravid med nr 3 og synes det er ganske stress økonomisk.
Må ha nytt hjem og ny bil.
Føler alt blir mye dyrere og mer krevende.
Venter også nr tre. Nok plass i huset, men måtte kjøpe ny bil og pusse opp badet for å gjøre det mer funksjonelt..

Spent på hvordan det blir med full jobb, henting i bhg og hjelpe de to eldste med leksene når mannen er bortreist etter permisjonslutt :D

Lettere med nr 3 enn nr 2, men nå er nr3 ganske fersk. Men de fleste andre sier det samme.

Kostet lite , da jeg har fått mye av venner og kjøpt brukt . Så det er jo litt hva man gjør det til selv også:)

Eldste har slutta med pute pgr høyde og vekt . Så trenger ikke bytte bil.

Har stort hus og alle barna egne rom :)

Gått veldig bra hittil. Så får vi se hvordan det går.

Gravid med nr 3. Ser nesten for meg at det blir lettere . Eldste er jo eldre og elsker å hjelpe til. Vi har både plass og bil til 3 barn. Utfra en normal inntekt så er jo det utrolig da vi bare har en mens alle andre har to. Ang bhg så får vi jo 1 år nå med kun ett barn i bhg før det blir 2 i bhg. Ingen av våre skal gå på sfo da vi ikke har noe behov for det.

Er gravid med nr 3. Vet sånn sett ikke helt hvordan det blir, men i likhet med andre her ser jeg ikke for meg at det blir så mye mer jobb. Synes overgangen fra 0-1 var mye større enn 1-2. Synes ikke arbeidsmengden ble så mye større med to. Nr 2 bare fulgte de rutinene vi allerede hadde og det tror jeg nr 3 også vil gjøre. Selvfølgelig vil de første mnd være tøffe, spesielt siden vi får 3 tette barn, men når babyen har fått inn en døgnrytme og evt mage problemer gir seg ved ca 3 mnd alder tror jeg at jeg ikke vil merke så stor forskjell.
Når det gjelder økonomi vil det ikke merkes mye i begynnelsen. Nr 3 vil arve det meste. Største utgift de første årene blir barnehagen og ny bil (vi vil gjerne ha en 7 seter for å få god plass til 3 bakovervendte seter). Når barna kommer i skole alder derimot så vil vi merke det mer. Aktiviteter etter skoletid koster, ikke alt som kan arves. Når det gjelder ferie så er det ofte pakkepris på 2 voksne og 2 barn så der vi et ekstra barn utgjøre en del.

Jeg har en jobb med fleksitid og mulighet for hjemmekontor. Så for oss vil det ikke være noe problem at begge jobber 100% selv med 3 barn.

Venter også nr tre. Nok plass i huset, men måtte kjøpe ny bil og pusse opp badet for å gjøre det mer funksjonelt..

Spent på hvordan det blir med full jobb, henting i bhg og hjelpe de to eldste med leksene når mannen er bortreist etter permisjonslutt :D

Samme her.
Hva slags jobb har du? Fleksibel?
Jeg har ikke fleksibel jobb, så jeg prøver litt å finne noe nytt..

Venter og nr.3. Tror bhg/sfo blir den verste utgifter, nesten 10 000 hver mnd til bare det :/ og jobb, har lite lyst å jobbe 100% med 3 barn.
Heldivis har vi ikke altfor mye lån og nedbetalt bil.
3.mann arver av de andre, da vi har jente og gutt, prøver å kjøpe nøytralt som kan arves og mye brukt :)

Samme her.
Hva slags jobb har du? Fleksibel?
Jeg har ikke fleksibel jobb, så jeg prøver litt å finne noe nytt..
Jeg har kontorjobb med 08-16, men har kjernetid fra 09-15 så kan komme litt senere eller gå tidligere om mulig heldigvis.
Måtte bytte jobb for tre år siden. Hadde da annenhver uke 08-16 og 14-21, pluss jobb annenhver lørdag.
Mye enklere nå, men tror det kan bli vanskelig å få tiden til å strekke til allikevel, men det er mye letter uansett nå enn før. Mannen jobber mye og er ofte bortreist. Bruker mye tid i kø til og fra jobb.

Jeg har kontorjobb med 08-16, men har kjernetid fra 09-15 så kan komme litt senere eller gå tidligere om mulig heldigvis.
Måtte bytte jobb for tre år siden. Hadde da annenhver uke 08-16 og 14-21, pluss jobb annenhver lørdag.
Mye enklere nå, men tror det kan bli vanskelig å få tiden til å strekke til allikevel, men det er mye letter uansett nå enn før. Mannen jobber mye og er ofte bortreist. Bruker mye tid i kø til og fra jobb.

Samme som meg da.
Jobber 8-16 og 30 min reisevei. Så barna er i bhg fra 7.30-8 til 16.30-16.45.

Mannen reiser mye her også (150 dager om året) + er sjeldent hjemme før kl 18.

Back
Topp