Fra småbarnsavd til storebarnsavd, 2,5 år og blir storesøster på samme tid

Vivaliva

Elsker forumet
Assistert-jentene
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Hei!

Må lufte litt her jeg:)

Har akkurat fått beskjed fra bhg at de ønsker å flytte min datter som ble 2 år i februar til storebarnsavd fra 1/8. Da er hun 2,5 år. Jeg har termin med lillebror 2. uka i august.

Ble litt paff, for i mitt hodet var ikke dette en aktualitet en gang, siden hun er "så liten". Nå skal det sies at jeg nok hadde vært mindre skeptisk til det hvis ikke det var fordi jeg var gravid nå. Datteren min er godt "fremme" for alderen både fysisk og mentalt, og leker allerede mest med de største barna på småbarnsavd. Hun skal flyttes opp med disse samt to andre som også er 2,5. Så med rett tilrettelegging ville det sikkert gå fint.

Men, at dette da skal falle på nøyaktig samme tid med en slik omveltning det er å gå fra enebarn til storesøster, er jeg veldig skeptisk til! Jeg hadde mest tenkt at det overskuddet man hadde som forelder da skulle brukes på den overgangen for henne og ikke skifte i bhg samtidig.

Hva hadde dere tenkt? Kan jeg kreve fra bhg at de vektlegger det at hun skal bli storesøster nærmest samme uka?
 
Hvis hun flyttes opp sammen med barn hun kjenner og leker med nå, ville jeg bare latt det gå og eller prøvd å gi henne kortere dager de første ukene :)
Overgangen fra sommerferie til bhg pluss baby er jo også der, så jeg tenker at det blir en viss innkjøringsfase likevel og jeg hadde bare latt henne følge med de andre barna som også skal bytte.
Det har jo også å gjøre med hvilke barn som har fått plass på småbarn til høsten så sannsynligvis er det ikke bare å kreve at hun blir værende på avdelingen. Men ville absolutt tatt opp bekymringen din med pedleder og hørt hva de tenker om innkjøring i august for å gjøre det mest mulig skånsomt.
 
Hvis hun flyttes opp sammen med barn hun kjenner og leker med nå, ville jeg bare latt det gå og eller prøvd å gi henne kortere dager de første ukene :)
Overgangen fra sommerferie til bhg pluss baby er jo også der, så jeg tenker at det blir en viss innkjøringsfase likevel og jeg hadde bare latt henne følge med de andre barna som også skal bytte.
Det har jo også å gjøre med hvilke barn som har fått plass på småbarn til høsten så sannsynligvis er det ikke bare å kreve at hun blir værende på avdelingen. Men ville absolutt tatt opp bekymringen din med pedleder og hørt hva de tenker om innkjøring i august for å gjøre det mest mulig skånsomt.

Tusen takk for veldig fint svar! Blir mye følelser i dette her for meg også merker jeg:joyful: kanskje mest fordi det kom litt som lyn fra klar himmel (var avsluttende kommentar på foreldresamtale), så var helt uforberedt mentalt.

Det har veldig mye å si at det er en gruppe som skal opp og ikke bare henne, og de har fine overgangsrutiner i bhg også. Har også tenkt at det kanskje ikke er allerverst å få kunne være "en av de minste" igjen i bhg, når hun nå blir den store hjemme.

Jeg har bedt om en ekstra prat allerede. Føler at jeg trenger litt mere kjøtt på beinet mht hvorfor de synes akkurat hun er en av de som er klar til å flyttes tidligere, annet enn at "det har vi bestemt oss for".

Takk igjen for gode refleksjoner:)
 
Det går nok bra. Eldste begynte i 1 klasse mens jeg var høygravid og nr 2 gikk fra småbarn til storebarn samtidig. Det gikk over all forventning. De to eldste bodde også hos svigers nesten to uker før fødsel fordi vi dro inn til sykehuset ganske ofte på slutten. Nr 2 sliter og har spesialpedagog men han reagerte positivt på å få en lillebror oppi det hele
 
Back
Topp