Fra liten til stor avd. barnehage

neselo

Forumet er livet
Guttungen er straks 2,5 år og skal egentlig ikke over på stor avdeling før etter sommeren. Men barnehagen får inn endel nye små barn over nyttår, så derfor vil de ha de eldste 07 barna over på stor avdeling inkludert guttungen min. Noen som har vært borti dette før, og hvordan syns dere det gikk med overgangen 1/2 år før barnet egentlig skulle? Jeg liker ikke dette helt, men vil ikke være vanskelig heller.... [&:]

N byttet til stor avdeling i høst da han var litt over 2,5 år. Gikk supert det. N er tidlig ute med språk og hadde på mange måter godt av å komme vekk fra de minste. Men han har lært mange nye "festlige" ord, sanger og annet av de eldre barna da[:)]

Minsta her også ble flyttet over på stor avd før hun egentlig skulle det.
Jeg har ikke sett noen annet enn positive ting med det.
Hun strekker seg liksom litt lenger og lærer mye av di eldre barna.
Hun var vel kunn 2år og 4 mnd da hun begynte der og dem tok henne førs over som en prøve kanin siden hun var fremme for alderen.

ORIGINAL: Looney

N byttet til stor avdeling i høst da han var litt over 2,5 år. Gikk supert det. N er tidlig ute med språk og hadde på mange måter godt av å komme vekk fra de minste. Men han har lært mange nye "festlige" ord, sanger og annet av de eldre barna da[:)]

Skjønner [:)] Guttungen var også tidlig ute med språk, så sånn sett er det ikke noe problem. Men bekymrer meg litt for de "tøffe" 5-åringene og slikt. Min er så forsiktig av seg, og ikke noen "ta igjen-gutt" [8|]

Jeg jobber selv litt i barnehage,å du skal se ta akkurat dette med tøff 5 åringer blir nok ikke noe problem.
Selv di tøffeste 5-6 åringer er rene pusekattene med di minste :)

Min var 2 år og 5 mnd når han begynte storebarn, han fylte ikke 3 år det året en gang (som er regelen for å sende de over til storebarn), men de satt inn ekstra bemanning for de 2 åringene. Her blomstret han som bare det når han kom på storebarn (han byttet barnehage i tillegg).

På småbarnsavd til mini skal nesten alle 07 barna over på storavdeling, regelen er at om de fyller 3 det året, kan de sendes over på storavd hvor de trenger mindre tilsyn. Spiller ingen rolle om man er født 1.1 eller 31.12.

Så det er ikke uvanlig nei, mer barn inn, mer penger i kassa. Sånn er det[;)]

ORIGINAL: neselo

ORIGINAL: Looney

Skjønner [:)] Guttungen var også tidlig ute med språk, så sånn sett er det ikke noe problem. Men bekymrer meg litt for de "tøffe" 5-åringene og slikt. Min er så forsiktig av seg, og ikke noen "ta igjen-gutt" [8|]

Mange av de store er flinke til å ta seg av de små. N er ganske tøff og utadvent av seg så han har taklet stor avdeling kjempe bra. Men som nevnt har han lært mange morsomme kallenavn osv[:D]

De flytter vel opp flere av de gutten din kjenner sammen med han også så han blir ikke "alene" på ny avdeling. Det hjelper jo på tryggheten for han. Jeg synes og stor-avdeling er flinkere til å gjøre morsomme ting med barna, f.eks leker, turer osv. Mye mer å velge i av ting å finne på når barna er litt eldre.

jeg jobber selv i barnehage og hadde i dag en foreldresamtale med foreldre til en gutt som begynte på storbarn før han ble tre år. Og de hadde ikke noe vondt å si om storbarn. De mente at utviklinga virkelig hadde skudd fart etter at han begynte på storbarn, og var kjempefornøyde med både stor barn og småbarn. jeg synes at hvis du er uenig med at ditt barn skal flyttes over så skal du si ifra til ledelsen i barnehagen. Kanskje ditt barn flytter over sammen med andre barn i sin alder og de vil derfor ha noen å "støtte" seg til. Lykke til[:)]

Back
Topp