Fra hvilken uke benyttes utvendig UL?

Noen som vet? :)
Jeg er ikke sikker, men i mitt forrige sv.skap foe 10 år siden så brukte fastlegen det på meg på første kontroll i uke 11+2-3

De 10 flrste ukene får man stort sett best bilde med innvendig ul. Etter det har jeg innrykk av at utvendig er mest vanlig

Jeg tok UL ved 9 uker. Da sa JM som tok ultralyden at hun prøvde først utvendig, og dersom det ikke ble gode nok bilder, ville hun ta innvendig etterpå. Fikk sett hjertet og målt størrelsen utvendig, så da var vi fornøyd :)

Måtte ta utvendig ved 6 uker fordi det var en skygge som ødela for innvendig. Ved 9 uker ble bilder og mål like bra ved utvendig som innvendig. Tror som en hovedregel at det er utvendig fra 10-12 uker, spør når du bestiller time.

Det er flere faktorer som spiller inn her. Mors vekt, hvordan livmoren ligger og selvsagt om det er noe som skygger for gode bilder.
De prøver vel utvendig fra uke 10. Men vet om flere som har tatt innvendig fram mot uke 13 pga arrvev som sperrer for innsyn, for mye fettvev eller andre kroppslige årsaker. :)

Jeg tok innvendig i uke 12 - for å finne årsaken til blødningene mine. Så det er ikke noe standard på det :)

Jeg tok innvendig i uke 12 - for å finne årsaken til blødningene mine. Så det er ikke noe standard på det :)
Vil gjette det er litt spesielt og noe som ble gjort nettopp fordi dere skulle finne årsak til blødningen.

Vil gjette det er litt spesielt og noe som ble gjort nettopp fordi dere skulle finne årsak til blødningen.

Som jeg sa :)

Lettere å svare på hi sitt spørsmål om man vet hvorfor man skal ta ul :)
De tok ul av meg på legekontoret i uke 9/10 også - en uerfaren lege og sykepleier - da utvendig. Så fint baby da selv om jeg har mye ekstra mage :)

Hvis du tenker å ta ultralyd for å se at det er liv så kan man nok ta utvendig ganske tidlig. (Med noe forbehold om kroppsvekt tenker jeg) Men hvis det er å ta ultralyd for å diagnostisere eller se om eventuelle problemer med fosteret så må du nok ta innvendig til kanskje typ 13-14?

Sniker.

Jeg har vært på endel private UL’er og det er ganske vanlig med utvendig fra uke 11-12. Jeg vet om noen som har hatt det tidligere også. Jeg hadde innvendig i uke 8 og utvendig i uke 13.

Back
Topp