Fra hvilken alder er det greit at barna drar på fest?

Bot eller fengsel

Alt som er ulovlig har sin straff. Det høres kanskje selvsagt ut, men ikke alle er klar over at å kjøpe alkohol til eller for noen som er under 18 år kan straffes med bøter på flere tusen kroner, eller fengsel i opptil 6 måneder.

Strafferammen for kjøp av alkohol til mindreårige er bøter eller fengsel inntil 6 måneder etter alkoholloven § 10-1. Hvis du blir tatt for å kjøpe øl eller rusbrus til vennene dine er den mest sannsynlige straffen at du får et forelegg (en bot).

Det er viktig å huske på at aldersgrensene for alkohol er satt for en grunn. Bruk av alkohol innebærer økt risiko for både å begå og bli utsatt for kriminalitet. Bidrar man til at mindreårige får tak i alkohol, skal man tenke på at man er ansvarlig for å utsette andre for økt fare for bråk og vold.
 
Jeg mener at det er forskjell på en bursdag og en fest hvor man tror det mest sannsynlig blir drukket alkohol. Hvis jeg er mor til en 15-åring som blir invitert til bursdagen til en venninne og jeg kjenner foreldrene, så ville jeg ringt foreldrene og spurt hvor de skal være når festen er, når de kommer hjem og om de f.eks. har alliert seg med naboer.
Hvis jeg mistenker at det er en fyllefest, så ville jeg ikke latt 15-åringen dra. Eventuelt hentet til avtalt klokkeslett, det er som regel en grei måte å hindre/begrense alkoholinntak.
Jeg virker sikkert streng og kontrollerende, men jeg vet hvordan jeg lurte mine foreldre. De var ganske naive, spesielt mamma.
Åja sånn ja. Nei altså her var det som regel bare fester når det var bursdag på ungdomsskolen. Og på videregående var det ikke forskjell på bursdag og vanlig fest alkoholmessig.

Her var det noen fester jeg fikk dra på og andre ikke, men det hadde ikke noe med om det var bursdag eller ikke å gjøre.
 
Jeg opplever det ikke slik, eneste jeg opplever er at foreldrene er realister å forstår at barna blir eldre. De kan ikke holdes i bånd hele året frem til 18 år, ungdom blir eldre og de må også få prøve seg på livet. Hvordan blir barn selvstendige om mor/far har fotfulgt barna frem til 18 år da er det fritt frem!! Bare drikk, fest og bruk penger som gress. Jeg har ingen tro på en slik oppdragelse, derfor velger jeg nok den jeg og mine søsken fikk.
Ingen av oss drakk oss bevisstløse, ingen av oss prøvde dop, vi alle har i dag stabil økonomi, barn og bolig.
Vi formes etter våre erfaringer, og vi vil bruke de gode erfaringene og de dårlig erfaringene vil vi legge til side.
Å si at jeg er årsaken til at mitt barn drikker er feil, vi må våkne opp, vi lever i 2015. De drakk i 1950 også, ikke noe nytt at ungdom drikker på fest.
Nå har ikke JEG sagt at de skal fotfølges til de er 18. Men det er forskjell på si til barnet at det ikke skal drikke selv om "alle andre" gjør det, hente barnet og slik vet det at du sjekker om det gjør noe det ikke får lov til. Og å faktisk la de få lov til å bryte norsk lov og gi de tillatelse til å drikke. Førstnevnte er å sette grenser, sjekke om de blir fulgt, gi konsekvenser hvis ikke. Det er jo som i all annen barneoppdragelse. Sistnevnte blir å formidle til barna at du ikke stoler på at de klarer å følge de grensene du setter, regne med at de ikke respekterer deg og derfor gir de lov til å gjøre det allilevel.
 
Hadde det vært fare for at barnet hadde fått tak i hjemmebrent eller narkotika hadde barnet mitt ikke fått lov til å dra.
Jeg har ikke lyst til at mitt barn skal vanke i miljøer hvor det er normalt.

Det er nok ikke så lett å styre, selv om jeg også gjerne skulle unngått det! Selv kommer jeg fra en middels stor by og alle områdene rundt her og nabobyene var det null problem å få tak i hjemnebrent og narkotika da jeg gikk på ungdomsskolen. Noe dritt er det vel overalt.
 
Nå har ikke JEG sagt at de skal fotfølges til de er 18. Men det er forskjell på si til barnet at det ikke skal drikke selv om "alle andre" gjør det, hente barnet og slik vet det at du sjekker om det gjør noe det ikke får lov til. Og å faktisk la de få lov til å bryte norsk lov og gi de tillatelse til å drikke. Førstnevnte er å sette grenser, sjekke om de blir fulgt, gi konsekvenser hvis ikke. Det er jo som i all annen barneoppdragelse. Sistnevnte blir å formidle til barna at du ikke stoler på at de klarer å følge de grensene du setter, regne med at de ikke respekterer deg og derfor gir de lov til å gjøre det allilevel.

Jeg vet ikke om du er vokst opp med lett tilgjengelig metanol?
Jeg elsker mine barn, derfor ønsker jeg å ha de levende i livet. Så som jeg skrev om de er som meg (det kan jeg ikke si noe om enda) så heller ett par øl fra skapet hjemme enn hjemmebrent med metanol.
Det betyr ikke at jeg aksepterer at de drikker, ikke får de alkohol i gave på konfirmasjonen sin og regler har vi. Antageligvis vil jeg være like kjip som jeg er i dag med strenge innetider og vet det meste hva,hvor og hvorfor.
Samtidig så er jeg realist, lukker ikke øynene for at jo ungdom vil drikke.
 
Bot eller fengsel

Alt som er ulovlig har sin straff. Det høres kanskje selvsagt ut, men ikke alle er klar over at å kjøpe alkohol til eller for noen som er under 18 år kan straffes med bøter på flere tusen kroner, eller fengsel i opptil 6 måneder.

Strafferammen for kjøp av alkohol til mindreårige er bøter eller fengsel inntil 6 måneder etter alkoholloven § 10-1. Hvis du blir tatt for å kjøpe øl eller rusbrus til vennene dine er den mest sannsynlige straffen at du får et forelegg (en bot).

Det er viktig å huske på at aldersgrensene for alkohol er satt for en grunn. Bruk av alkohol innebærer økt risiko for både å begå og bli utsatt for kriminalitet. Bidrar man til at mindreårige får tak i alkohol, skal man tenke på at man er ansvarlig for å utsette andre for økt fare for bråk og vold.

Men det setter jo ikke en stopper for de som selger hjemmebrent og narkotika til barn ned i 10 års alder. Og det er ingen aldersgrense på hjemmebrent, druesprit og narkotika.
 
Det er jo ingen forskning som gjør det da. Så da er det bare å sette babyen forovervendt i bil fra 1 år, legge babyen på magen og ikke tro på forskning om krybbedød, drite i hva forskning sier man ikke skal spise som gravid fordi de har tross alt ikke fulgt med meg på hva jeg spiste som gravid og registrert om det gikk bra eller ikke. Herlighet lyset på men ingen hjemme...

Jeg sier bare forskning er ikke 100%.
 
Jeg vet ikke om du er vokst opp med lett tilgjengelig metanol?
Jeg elsker mine barn, derfor ønsker jeg å ha de levende i livet. Så som jeg skrev om de er som meg (det kan jeg ikke si noe om enda) så heller ett par øl fra skapet hjemme enn hjemmebrent med metanol.
Det betyr ikke at jeg aksepterer at de drikker, ikke får de alkohol i gave på konfirmasjonen sin og regler har vi. Antageligvis vil jeg være like kjip som jeg er i dag med strenge innetider og vet det meste hva,hvor og hvorfor.
Samtidig så er jeg realist, lukker ikke øynene for at jo ungdom vil drikke.
Dersom du gir de alkohol gir du aksept. Det gir helt konkrete signaler til de at de får lov. Går ikke an å si noe annet.

Selv om du gir øl har du ingen garanti for at de ikke drikker hjembrent i tillegg. Det er faktisk større sjans for at de drikker større mengde alkohol enn de som ikke fikk med noe hjemmefra. Ja det finnes selvfølgelig unntak, altså i fåtall.

Å antyde at foreldre som ikke sender med barna alkohol ikke er glad i ungene sine er bare dust!
 
Dersom du gir de alkohol gir du aksept. Det gir helt konkrete signaler til de at de får lov. Går ikke an å si noe annet.

Selv om du gir øl har du ingen garanti for at de ikke drikker hjembrent i tillegg. Det er faktisk større sjans for at de drikker større mengde alkohol enn de som ikke fikk med noe hjemmefra. Ja det finnes selvfølgelig unntak, altså i fåtall.

Å antyde at foreldre som ikke sender med barna alkohol ikke er glad i ungene sine er bare dust!
Kunne ikke vært mer enig! Bøyer meg i støvet.
 
Og dine erfaringer er det?

Nei, jeg har aldri sagt det. Jeg sier bare at JEG baserer mine valg, måten jeg gjør ting på osv på egne erfaringer og gjør ikke alle mine valg etter hva forskning sier. Noe forskning føles logisk ut å høre høre på, annen forskning føles ikke naturlig ut å høre på i det hele tatt.
 
Men det setter jo ikke en stopper for de som selger hjemmebrent og narkotika til barn ned i 10 års alder. Og det er ingen aldersgrense på hjemmebrent, druesprit og narkotika.
Nei, men at andre gjør det, gjør det ikke mer lovlig for oss. Verden vil alltid bestå av folk som bryter loven, men det er fortsatt ikke greit.
 
Nei, jeg har aldri sagt det. Jeg sier bare at JEG baserer mine valg, måten jeg gjør ting på osv på egne erfaringer og gjør ikke alle mine valg etter hva forskning sier. Noe forskning føles logisk ut å høre høre på, annen forskning føles ikke naturlig ut å høre på i det hele tatt.
men da er det poengløst i å kritisere forskning!
 
Dersom du gir de alkohol gir du aksept. Det gir helt konkrete signaler til de at de får lov. Går ikke an å si noe annet.

Selv om du gir øl har du ingen garanti for at de ikke drikker hjembrent i tillegg. Det er faktisk større sjans for at de drikker større mengde alkohol enn de som ikke fikk med noe hjemmefra. Ja det finnes selvfølgelig unntak, altså i fåtall.

Å antyde at foreldre som ikke sender med barna alkohol ikke er glad i ungene sine er bare dust!

Hvor antydet jeg det?
For en tolkning på mitt svar om hvorfor jeg velger som jeg gjør.
Med dine ord, for en dustete tolkning ;)
Her antydes det både det ene og det andre om uansvarlige foreldre, ikke bryr seg, ikke følge opp sine barn fordi man mener at å heller forstå at ungdom er ungdom og vil mest sannsynlig drikke enn å lukke øynene å si nei mine barn skal ikke på fest før de er 18..
Jeg har min opplevelse med å uren hjemmebrent og tar min opplevelse av det til grunn.
Og klart ingen barn får en dritt av meg om de ikke holder seg til det man får, ingen får om man heller ikke kan ha tillit til barnet.
 
Last edited:
Skjønner dette er en debatt som engasjerer, men husk å hold dere saklige.
Legger med et lite utdrag fra forumreglene våre.:)


Bruk nettvett!

Vi ønsker å legge til rette for en saklig debatt på forumet og ber alle bruke fornuft og god folkeskikk. Vær omtenksom overfor dine meddebattanter. Bak ethvert kallenavn sitter det et menneske som fortjener å bli behandlet med respekt, selv om man er uenige om sak. Diskuter gjerne sak så fillene flyger, men unngå å gå til usaklige personangrep.
 
Hvor antydet jeg det?
For en tolkning på mitt svar om hvorfor jeg velger som jeg gjør.
Med dine ord, for en dustete tolkning ;)
Her antydes det både det ene og det andre om uansvarlige foreldre, ikke bryr seg, ikke følge opp sine barn fordi man mener at å heller forstå at ungdom er ungdom og vil mest sannsynlig drikke enn å lukke øynene å si nei mine barn skal ikke på fest før de er 18..
Jeg har min opplevelse med å uren hjemmebrent og tar min opplevelse av det til grunn.
Og klart ingen barn får en dritt av meg om de ikke holder seg til det man får, ingen får om man heller ikke kan ha tillit til barnet.
Det tolkes i vilden sky!
 
Hvor antydet jeg det?
For en tolkning på mitt svar om hvorfor jeg velger som jeg gjør.
Med dine ord, for en dustete tolkning ;)
Her antydes det både det ene og det andre om uansvarlige foreldre, ikke bryr seg, ikke følge opp sine barn fordi man mener at å heller forstå at ungdom er ungdom og vil mest sannsynlig drikke enn å lukke øynene å si nei mine barn skal ikke på fest før de er 18..
Jeg har min opplevelse med å uren hjemmebrent og tar min opplevelse av det til grunn.
Og klart ingen barn får en dritt av meg om de ikke holder seg til det man får, ingen får om man heller ikke kan ha tillit til barnet.
Hva er poenget med å skrive at du elsker barna dine og vil ha de i livet? Det vil jo alle. Hvis du ikke mener at ikke alle er det og vil det så er det ikke noe poeng i å skrive at du elsker barna dine... Så hva vil du fram til når du skriver at du elsker barna dine? Hva har det med dine valg å gjøre?

Det er forskjell på å lukke øynene og å sende med drikkevarer.

Du skriver at "ingen barn får en dritt av meg om de ikke holder seg til det de får". Hvordan får du sjekket det? Hva skjer om de ikke holder seg til det, skal du slutte å sende med da? Hva skjer da? Når du har sagt til ungene "jeg skjønner at dere har lyst til å drikke og jeg synes det er greit" og så sendes de ut uten drikkevarer.
 
Fra 16, kanskje? Men jeg vil ha kontroll i form av kjøring frem og tilbake og vite hvor de er og om det er noen ansvarlige voksne der!
 
Kommer veldig an på hva slags fest det er, men hvertfall 16 år tenker jeg, og da vil jeg vite hvor det er og hvem som er der. For meg er det en selvfølge å ikke gi barna mine alkohol før de er 18. Det er også en selvfølge å prate mye med dem om alkohol og skadene og risikoen de utsetter seg for ved å drikke med andre, kjøpe hjemmebrent osv. Så håper jeg inderlig at de klarer å ta det rette valget og holde seg unna. Samtidig vil jeg at barna mine skal vite at om de havner i trøbbel så kan de ringe meg når som helst og at vi kan være ærlige mot hverandre.
 
Hva er poenget med å skrive at du elsker barna dine og vil ha de i livet? Det vil jo alle. Hvis du ikke mener at ikke alle er det og vil det så er det ikke noe poeng i å skrive at du elsker barna dine... Så hva vil du fram til når du skriver at du elsker barna dine? Hva har det med dine valg å gjøre?

Det er forskjell på å lukke øynene og å sende med drikkevarer.

Du skriver at "ingen barn får en dritt av meg om de ikke holder seg til det de får". Hvordan får du sjekket det? Hva skjer om de ikke holder seg til det, skal du slutte å sende med da? Hva skjer da? Når du har sagt til ungene "jeg skjønner at dere har lyst til å drikke og jeg synes det er greit" og så sendes de ut uten drikkevarer.

For jeg har opplevd at noen har død av tresprit for de kjøpte det ute.
Derfor skriver jeg at min avgjørelse er basert på at jeg elsker mine barn og vil ha de levende tilbake.
Jeg forstår at de som ikke har opplevd noe slikt ikke har min erfaring og velger noe annet.
Man vet fort om barnet har drikke mer en to øl, det er ikke som at jeg dytter på de drikkevarer sier kos deg vennen min ses om ett par dager ;)
Så klart slutter jeg å sende med da, de får også konsekvenser av at de lyver for meg.
Dette blir bare tull å diskutere, du har din erfaring og tar dine valg utifra det, jeg har mine. Jeg vet at uansett hva jeg mener om ungdom og alkohol så vil barna fortsette å drikke. Jeg kan gi så mange konsekvenser jeg ønsker, jeg kan fotfølge de til enhver tid, resultatet er bare at barna lyver mer, lyver om hva de har drukket, røyket, hvor de har vært. Jeg mener det ikke er løsningen for vår familie, jeg mener ærlighet er viktigst og ja viktigere med ren alkohol en metanol.
 
Back
Topp