Fra fødselspermisjon og rett på sykemelding...

Synnøve1

Andre møte med forumet
Jeg har nå hatt et års permisjon etter førstemann. Er nå gravid med nr 2 som vi venter i desember. Har p.g.a kvalme/oppkast og bekkenplager gått rett fra fødselspermisjonen og ut i sykemelding. Fikk i dag telefon fra jobben om at de har stanset lønna mi... for å kunne opptjene rett til sykepenger/svangerskapspenger o.l. så måtte jeg vært i arbeid minst en dag...  Noen som har erfaring med dette...? Hva har jeg rett på nå da...? Ingenting...? Skal det ikke gå an å bli syk etter en permisjon altså...?
 
Har du hatt ulønna permisjon før du egentlig skulle jobbe? Om du har hatt det vil du ikke ha rett på sykepenger, men om du skulle begynne å jobbe nå og har fast jobb så har du rett på penger, men du vil jo få disse fra nav uansett..
 
Ikke ulønna permisjon nei. Vanlig permisjon med lønn el. fødselspenger el hva det nå heter... e det noe jeg skjema jeg må fylle ut kanskje...? Søke om...? Syns det va så rart at dem sa at jeg måtte jobbe en dag mellom permisjon og sykemelding...har jeg nå aldri hørt om...kan ikke finne noe informasjon om det noe sted heller..
 
Du har rett på sykepenger alikevel, men det kan hende du må gå direkte til NAV for å få den utbetalt. 

Hvis du hadde den lange permisjonen hadde det lønt seg å jobbet 1 dag, for nå bli sykepengene dine beregnet utifra permisjonen (80% lønn) og hvis du velger lang permisjon med nestemann og så blir permisjonspengene 80% av 80% og da begynner det å bli litt lite.. Så man må ha jobbet minst 1 dag for å få ny beregning etter 100% slik jeg har forstått det, men jeg kan ikke reglene 100% så det kan hende jeg har misforstått..

Men lønnet permisjon gir uansett rett til sykepenger, men det er ikke gitt at det er arbeidsgiver som skal betale de, men du sitter ikke igjen med ingenting altså, men det kan hende du må til NAV for å la de ta seg av utbetalingene :)
 
Aha...sånn og forstå ja...80 % av 80%...? Hm...ja da begynner det jo å bli litt lite...jeg hadde jo den lange permisjonen sist...da bør jeg kanskje velge den korte neste gang da...? Så mye man ska nå tenke på...sku vært utdelt sekretærer te oss gravide... :)
 
Jeg kan ikke garantere for at det jeg sier er helt 100% riktig, for det er bare slik JEG har forstått det :-) Skulle vært et sånn gravid-ombud ja, er ekstremt mye å holde styr på til tider.. Jeg har jo helt glemt at jeg må si i fra at jeg skal ha permisjon :-P Trodde det var selvsagt når jeg fortalte terminen ved ansettelse, men det er det jo ikke tydeligvis :-) Er heldigvis ikke for seint da, men jeg kunne fort ha susa til november før jeg tenkte på å si i fra til arbeidsgiver :-P
 
Back
Topp