Fra byssing til sovne selv

Søskendrøm2022

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
September To Remember
Hei,

Vi har en datter på snart åtte måneder som vi har måttet bysse hver kveld. Enkelte kvelder sovner hun også på puppen. Har prøvd litt hver kveld å legge henne i sengen etter rutinene er gjennomført, men hun stresser veldig alene og finner ikke roen. Har prøvd dette mange ganger og i flere timer før, uten at det gir resultater. Ender alltid med å sovne på pupp eller byssing.

Har noen erfaring eller tips med hvordan få baby til å lære å finne søvnen selv uten byssing?

Vi tenkte kanskje å gå litt strategisk til verks. Vi ønsker å være der for henne når hun gråter, så skrikemetoder er ikke en løsning for oss.

Har tenkt at vi kanskje i noen dager kan gjøre følgende:

1) Gjennomføre kveldsrutiner som vi pleier (grøt, pysj, lese bok og amming).

2) Sitte inne hos henne til hun sovner. Løfte henne opp hvis hun gråter, si man «mamma/pappa er her for deg» og legge ned igjen når hun er rolig.

3) Omsider sovner hun forhåpentligvis selv.

Vi har tenkt til å ta annen hver kveld så ikke hun blir forvirret ved at vi bytter person hele tiden. Tenkte også at den som sitter inne hos henne kan se på Netflix, lese bok eller være på mobilen så man får kost seg og slappet litt av. Har også forberedt oss på at dette blir tøft og at man må ta med kveldsmaten med inn og at vi er innstilt på å være hos henne hele kvelden, så ikke vi blir skuffet om det er slik det ender med å bli.

Av hjelpemidler har vi tenkt at smokk og koseklut er greit, men prøver da altså å unngå byssing og pupp. Usikre på om vi syns musikk er greit, vil jo helst ikke venne henne til å sovne til musikk heller.

Høres det fornuftig ut? Har noen prøvd det samme?
 
Ser ikke problemet med å venne til musikk. Mange bruker white noise og det går i teorien for det samme. Lyd er lyd. Bare finn noe som dere også takler å høre på over tid. :)

Sluttet med byssing og la mini med meg i sengen vår pga dårlig rygg. Tror han var rundt 4 mnd da. Lå å strøk på han og sang istede. Når han ble mer mobil rundt 6 mnd gikk jeg aktivt inn for sprinkelseng. Etter 1 mnd hvor jeg måtte stå med overkroppen nesten nedi sengen ga jeg opp den og samsov. Våknet til og gråt hvis han sovnet i armene mine og så ble lagt i sengen. Kjøpte sengehest til sprinkelsengen rundt 8 mnd (kan ta av ene siden) og satt meg på gulvet med overkroppen inntil han. Har et stort behov for nærhet og skulle ligge nærmest mulig overarmen min. Prøvde gi han minst mulig av støtte ved legging, for så prøve meg frem for å se hva behovet var den kvelden. Gjorde det en stund og nå kan jeg ligge ved siden av ham med hånden inn gjennom sprinklene slik han kan kose med den til han sovner selv. Ble nettopp 1 år.:)

Vet ikke om det var til noe hjelp, men det løsner som regel til slutt :happy:
 
Tenker det bare er å prøve :)
Vi gikk vel for at han først sovna i armkroken ved siden av oss også gikk vi over til sprinkelseng etter det. Prøvde litt hver kveld og hvis han ble for urolig avbrøt vi prosjektet og lot han sovne i armkroken i stedet. Tok vel en måned før han sovna i sprinkelsenga mens vi holdt på han.
Men altså, nå er han 3 år og sovner i armkroken min i vår seng også bæres han over etterpå og sover hele natta i sin egen seng :hilarious:
Likevel, vi trengte likevel den tilvenningen til sprinkelseng sånn at han godtok å sovne igjen der om han våkna på nettene.
 
Ser ikke problemet med å venne til musikk. Mange bruker white noise og det går i teorien for det samme. Lyd er lyd. Bare finn noe som dere også takler å høre på over tid. :)

Sluttet med byssing og la mini med meg i sengen vår pga dårlig rygg. Tror han var rundt 4 mnd da. Lå å strøk på han og sang istede. Når han ble mer mobil rundt 6 mnd gikk jeg aktivt inn for sprinkelseng. Etter 1 mnd hvor jeg måtte stå med overkroppen nesten nedi sengen ga jeg opp den og samsov. Våknet til og gråt hvis han sovnet i armene mine og så ble lagt i sengen. Kjøpte sengehest til sprinkelsengen rundt 8 mnd (kan ta av ene siden) og satt meg på gulvet med overkroppen inntil han. Har et stort behov for nærhet og skulle ligge nærmest mulig overarmen min. Prøvde gi han minst mulig av støtte ved legging, for så prøve meg frem for å se hva behovet var den kvelden. Gjorde det en stund og nå kan jeg ligge ved siden av ham med hånden inn gjennom sprinklene slik han kan kose med den til han sovner selv. Ble nettopp 1 år.:)

Vet ikke om det var til noe hjelp, men det løsner som regel til slutt :happy:
Godt innspill. Målet er jo egentlig å unngå virkemidler som gjør at vi kan havne hos kiropraktoren og at ingen andre kan hjelpe til med leggingen. Så litt musikk kan jo sikkert være en god søvnassosiasjon som er bra for oss også ☺️
 
Her må man bare prøve seg frem tror jeg:)

vi prøvde lenge å venne av og endte med å bysse til hun var 10-11 mnd ( men hun slet mye med forstoppelse og mage så det gjorde nok at det tok lenger tid for den byssinga hjalp når hun hadde magevondt)

Men det som etterhvert funket for oss var å over tid trappe ned byssinga og til slutt at hun bare sovnet i armene våre, så bevegde vi oss etterhvert over i senga med hun i armkroken vår å så gjorde vi egentlig bare gradvise endringer:)
 
Det var mer eller mindre akkurat slik vi gjorde det med eldstemann, fra han var 4-5 mnd.

Men den som satt hos ham gjorde seg så kjedelig som mulig. Ikke lys fra skjermer. Jeg har kindle med litt bakgrunnslys, nok til at jeg kan lese, men ikke nok til å lyse opp annet enn teksten. Så den brukte jeg, vendt vekk fra babyen så han ikke så noe lys.

Vi bruker hvit støy en del, det hjelper også.
 
Rapport fra første dag i dag. Mannen tok leggingen i dag, og det var mer gråt enn det noen gang har vært. Men hun sovnet i sengen sin etter to timer, så ble heftigere og mer gråting enn vi hadde trodd, men sovnet også raskere enn vi fryktet. Han noterte hvor mange ganger han måtte løfte henne opp og var med henne hele veien.

Hun sovnet tilslutt til en remix av Bro bro brille som mannen sang og danset til. Haha. Neste steg får vel være å lage litt mindre show. Men syns det er et steg i riktig retning.
 
Har du hørt episoden om søvn med Caroline Lorentzen på Foreldrerådet-podcasten? Vi brukte en tilnærming lik den hun beskriver. Dvs starte på nesten like mye støtte (byssing, amming, kosing etc), og så gradvis mindre og mindre støtte.

På den måten gikk vi fra å 1) amme i søvn og samsove til å 2) sovne uten amming i vår seng med oss ved siden av, 3) sovne i sprinkelsenga på vårt rom med kos og sang, til 4) å sovne i sprinkelsenga på eget rom med kos og sang, til 5) å sovne i sprinkelsenga på eget rom av uten noe kos eller sang, og til slutt 6) sovne i sprinkelsenga på eget rom uten kos eller sang og uten at vi var i rommet sammen med ham. Nå kan vi altså si god natt og gå ut - magisk!

Hele prosessen tok noen måneder, men var ingen gråt på noe tidspunkt. Hvis han ble lei seg, tok vi et steg tilbake og prøvde på nytt neste kveld. Anbefaler noe lignende hvis dere har mulighet til å ta dere god tid :)
 
Last edited:
Har du hørt episoden om søvn med Caroline Lorentzen på Foreldrerådet-podcasten? Vi brukte en tilnærming lik den hun beskriver. Dvs starte på nesten like mye støtte (byssing, amming, kosing etc), og så gradvis mindre og mindre støtte.

På den måten gikk vi fra å 1) amme i søvn og samsove til å 2) sovne uten amming i vår seng med oss ved siden av, 3) sovne i sprinkelsenga på vårt rom med kos og sang, til 4) å sovne i sprinkelsenga på eget rom med kos og sang, til 5) å sovne i sprinkelsenga på eget rom av uten noe kos eller sang, og til slutt 6) sovne i sprinkelsenga på eget rom uten kos eller sang og uten at vi var i rommet sammen med ham. Nå kan vi altså si god natt og gå ut - magisk!

Hele prosessen tok noen måneder, men var ingen gråt på noe tidspunkt. Hvis han ble lei seg, tok vi et steg tilbake og prøvde på nytt neste kveld. Anbefaler noe lignende hvis dere har mulighet til å ta dere god tid :)

Hvilken episode er det? Husker du når den er fra? Klarte ikke å finne den nemlig og virker veldig interessant! :)
Og når begynte dere med dette (hvor gammel var babyen)?
 
Hvilken episode er det? Husker du når den er fra? Klarte ikke å finne den nemlig og virker veldig interessant! :)
Og når begynte dere med dette (hvor gammel var babyen)?

Episoden er fra 17. februar 2020 :) Vi begynte å øve på å sovne uten amming/byssing mellom 6-8 måneder, og han var i egen seng på eget rom fra 10 måneder. Derfra tok det ganske lang tid for vår del før vi kunne forlate rommet fordi vi har en type som trenger mye trygghet og nærhet, og det har vi tatt hensyn til, men har venninner som har gjort det samme hvor det har gått mye raskere.
 
Episoden er fra 17. februar 2020 :) Vi begynte å øve på å sovne uten amming/byssing mellom 6-8 måneder, og han var i egen seng på eget rom fra 10 måneder. Derfra tok det ganske lang tid for vår del før vi kunne forlate rommet fordi vi har en type som trenger mye trygghet og nærhet, og det har vi tatt hensyn til, men har venninner som har gjort det samme hvor det har gått mye raskere.

Har lastet den ned nå og skal høre på den, takk! :)
 
På den femte dagen nå. Mannen klarte tok leggingen i dag, og hun sovnet i løpet av 30 minutter, så første legging vi har sett litt fremgang. De andre fire dagene har det tett omtrent to timer. Veldig mye mer gråt enn snuppa noen gang har grått, selv om vi tar opp og roer hele tiden. Får veldig vondt i mammahjertet, men vi er der for henne hele veien og holder i hånden, løfter opp osv. Fortsetter nok en uke til og mer hvis resultatene blir bedre/som i dag. Blir det ikke bedre tar vi nok en liten pause og prøver igjen når hun er litt eldre ❤️
 
Masse gode tips her :) kan i tillegg anbefale ørepropper når skrikingen står på som verst! Om ikke dere allerede bruker det. Da blir hvertfall jeg mer tålmodig og tolerant. Det er forferdelig å høre på i lengden..
nå var vi veldig tidlig ute med å legge baby på eget som osv, og det er jo ulikt hva som funker på babyene. Men hun er nå 6 mnd og sovner ila 5 min i egen seng på eget rom. Etter kveldsrutiner legger vi henne i sengen og må svøpe, siden hun kaver veldig og slår ut smokken og blir bare mer si sint. Har også god erfaring med white noise nattlampe. Tenker det er en kjekk ting å ha mtp å sove borte etter hvert, da er det noe man kan ta med som er kjent ☺️
Hold ut, det blir bedre! Vi startet med å amme i søvn og gråting til laaangt ut på natt til å slokne innen klokka er 19. Det er hardt arbeid, men sååå deilig når man får så mye mer av kvelden fri sammen med sin kjære :)
 
Masse gode tips her :) kan i tillegg anbefale ørepropper når skrikingen står på som verst! Om ikke dere allerede bruker det. Da blir hvertfall jeg mer tålmodig og tolerant. Det er forferdelig å høre på i lengden..
nå var vi veldig tidlig ute med å legge baby på eget som osv, og det er jo ulikt hva som funker på babyene. Men hun er nå 6 mnd og sovner ila 5 min i egen seng på eget rom. Etter kveldsrutiner legger vi henne i sengen og må svøpe, siden hun kaver veldig og slår ut smokken og blir bare mer si sint. Har også god erfaring med white noise nattlampe. Tenker det er en kjekk ting å ha mtp å sove borte etter hvert, da er det noe man kan ta med som er kjent ☺️
Hold ut, det blir bedre! Vi startet med å amme i søvn og gråting til laaangt ut på natt til å slokne innen klokka er 19. Det er hardt arbeid, men sååå deilig når man får så mye mer av kvelden fri sammen med sin kjære :)
Takk for gode tips og oppmuntrende ord ❤️
 
Lyd,lys og bevegelse er ikke akkurat søvngivende. Ville droppa all den dansinga. 8 mnd er ganske stort. Når de er 6mnd dannes det vaner, å bryte en vane kan som du sikkert vet være vanskelig. I opp ned metoden skal man ikke snakke til barnet, for man vil ikke signalisere at det er stå opp tid.

min erfaring er at å legge begge hendene nedi på babyen, gjerne på brystet og i ansiktet er en bedre metode enn å ta de opp hele tiden for å roe, altså heller roe å kose der de er. For meg har det alltid blitt enda verre når jeg har tatt de opp å skal legge ned igjen :hungover:
 
Vi bysset til alle dupper og til kveld fem ganger om dagen til baby var 4 mnd. Da kjøpte vi slyngevugge, som hun godtok å sovne i. Like etter godtok hun vogna også.

Vi har hele tiden hatt mange søvn assosiasjoner: smokk, koseklut, sovesau med white noise som blir brukt til alle dupper og kveld.

Vi testet jevnlig å legge henne rett etter amming (da er hun alltid rolig), med alle søvn assosiasjonene. Hun kavet en times tid (uten gråt) første kvelden hun sovnet selv. Dagen etter tok det kun 30 min, og nå ofte kortere enn det.

Jeg tenker at man bare må prøve, men uten å utsette baby for unødvendig gråt og frustrasjon. Om de gråter betyr det at de trenger nærheten og hjelp til å sovne❤ Alt til sin tid.
 
Back
Topp