Fra bag til sittedel i vognen

momtb❤️

Flørter med forumet
Junibollene 2023
Hei,

Har en snuppe på 3 mnd som hater å ligge på ryggen, hun er veldig sterk i nakken (helt siden fødsel) veldig nysgjerrig og skal helst ikke ligge i vognen. Det er så å si umulig for meg å legge henne i vognen når hun er våken. Har vurdert å bytte til sittedel allerede nå, jeg har stokke trailz vogn og sittedelen er jo formet som vippestol, mener hun får god bedre støtte i ryggen med den enn å heise opp med en pute i bagdelen som jeg vet mange gjør.

hva tenker dere ? Noen tips eller erfaringer ?
 
Jeg ville ikke anbefalt sittedel før baby kan sette seg opp selv (støttende på armen er ok). Det handler jo ikke bare om nakkekontroll, men om muskler i ryggen som ikke er sterke nok. Om baby ikke vil ligge i bagdelen, så ville jeg heller gått for en bæresele (ikke utovervendt) frem til dere går over til sittedelen i vogna. Men sjekk gjerne hva slags innstillinger du har for sittedelen, om den kan legges godt bak og lille samtidig får sett det hun vil se, så kan det jo gå bra. Og så kommer det jo ann på hvor lenge baby skal være i vogna av gangen også og under hvilke forhold (trille på asfalt eller over humpete skogssti/busstur, det krever jo veldig ulik styrke av musklene).
 
Jeg tenker på akkurat det samme, selv om det ikke er anbefalt. Tenker å spørre på helsestasjonen hva de mener når jeg skal på 3 månderskontroll.
Bæring har fungert her, men jeg får så vondt av det + at nå blir vi så utrolig varme at jeg har droppet det helt.
 
Jeg tenker at du selv vet hva som er best for ditt barn! Men med disse ergonomiske sittedelene som legges så og si helt bakover, har jeg hørt at det ikke nødvendigvis gjør noe å skifte tidlig. Nei det er riktig at baby ikke skal sitte eller støtte rumpa i bakken. Men når de ligger bakover så skal det gå fint i kortere perioder, dersom ryggen ikke blir belastet i «sittestilling». Babyer ligger jo bakover i bagdelen også, og her er de ikke festet heller.. Hør med helsestasjonen for sikkerhetsskyld :)
 
Back
Topp