Fra 2 til 1 dupp. Hvor gammel?

panda83

Blir kjent med forumet
Hvor gammel var barnet ditt når dere gikk over fra 2 til 1 dupp? Og hvordan gikk overgangen?

Her er junior 1 år om 2 uker. Har prøvd å gå ned 1 dupp, å er usikker på om jeg skal fortsette å prøve, eller holde meg til 2 dupper enda.
Han våkner som regel mellom 06-07... å gir da utrykk for være trøtt igjen, etter 2-3 timer ved å gni seg i øynene og gjesper, og blir ekstra sutrete og klengete. Dupper da fra 09.30-10 tiden, og i 1-1,5 time (hender det blir under 1 time også). Bruker ca 10 min på å sovne, og kjemper ofte imot, selv om øynene går i kryss. Våkner ofte og ser trøtt/uferdig ut..men med en gang han blir tatt opp, er han strålende fornøyd og godt humør. Igjen etter 2-3 timer gir han utrykk for å bli trøtt igjen, med gjesp og gniing i øya mm. Dupp 2 har som regel vært i 15 tiden(3-4 timer etter dupp 1), og han våkner da som regel etter 45 min. Om han sovner seinere blir han vekt kl 16. På dupp 2 protesterer han mer på å sove, å bruker alt fra 10-20 min på å sovne. Sover alltid ute i vogn. Våkner som sagt kl 16, og er da trøtt igjen ved 18 tiden. Legger seg rundt kl 19, og sovner på rundt 15+/- min.
Er bare noen uker siden han gikk fra å sove 2-3 timer på første dupp, og 1 time på dupp 2.... greit nok det, for han regulerer det selv.
Tenkte at det kunne være lurt å prøve å gå over til 1 dupp, siden han blir så sint på dupp 2... føler jeg bruker mye tid på å få han til å sove, selv om det "bare" er 10-20 min. Har bare prøvd en dag. Men var pyton nok. Klarte ved god hjelp av pappaen å holde han våken til 11.30... men hadde da vært mega sutrete, klengete og sleit med å få i han lunsj (som han vanligvis spiser etter 1.duppen) mat frem til duppen. Sovnet på 2 min, men våknet etter 70 min. Å da skulle holde han våken i 6 timer til...slitsomt.

Skal sies at han er høyt og lavt og ekstremt aktiv og nyskjerrig på alt, uansett hvor trøtt han er. Har null ro i kroppen.

Ville dere holdt dere til 2 dupper ei stund til? Eller fortsettet å prøve med 1? Syns 1 time søvn ila dagen er alt for lite, når han bare sover 10-11 timer om natten (som igjen er veldig oppstykket).

Takk for svar

Min gutt er 13 måneder og varierer mellom 1 til to hviler. Dersom han sover ca. to timer første hvil, holder det med én. Som oftest sover han 1 1/2 (9-10:30) og igjen 13:00-13:30. Legger seg 19:00 ca. sover veldig dårlig om nettene.

Du skriver han viser tegn til trøtthet etter så og så mange timer. Men så legger du han senere enn det. Hva med å legge han mer en gang han blir trøtt?

Hvis han bare for noen uker siden sov mer så tror jeg ikke det er behov for å kutte enda mer. Høres også ut som han får for lite søvn.

Du skriver han viser tegn til trøtthet etter så og så mange timer. Men så legger du han senere enn det. Hva med å legge han mer en gang han blir trøtt?

Hvis han bare for noen uker siden sov mer så tror jeg ikke det er behov for å kutte enda mer. Høres også ut som han får for lite søvn.

Han viser en del tegn til å være trøtt nesten gjennom hele dagen...gnir seg mye i øynene, og begynner å gjespe etter 2 timer max.. men så er han så aktiv, at jeg blir så usikker på om han er SÅ trøtt... men burde kanskje bare legge han med en gang han begynner å gjespe?

Han viser en del tegn til å være trøtt nesten gjennom hele dagen...gnir seg mye i øynene, og begynner å gjespe etter 2 timer max.. men så er han så aktiv, at jeg blir så usikker på om han er SÅ trøtt... men burde kanskje bare legge han med en gang han begynner å gjespe?

Ja jeg ville prøvd det. Kan hende det er fordi han er overtrøtt at han bruker lang tid på å sovne.

Min er nå 16 mnd, men var rundt året da vi begynte å bruke lang tid på å få ham til å sove til første lur, og måtte vekke ham når han først sovnet for han sov mye lenger enn før. Siden han snart skulle begynne i barnehagen så begynte vi å prøve ut en lur på dagtid. Tok en ukes tid før både vi og han følte det var en super ordning for alle. Så se ann situasjonen, han er nok ikke helt klar ennå, men plutselig er det nok med en ;)

Han var 1 år og 9 mnd, da gikk vi ned til kun en dupp på 2-3 timer :)

Min aktive ramp på 13 mnd sover kun en dupp i løpet av dagen. Og det er akkurat nå. Han sover dupp etter lunsj. Men må si at rutinen for kl slett er litt anderledes. Han spiser lunsj mellom 2-3-4 timer etter frokost og sover da en dupp på mellom 1.5-2 timer. Han blir lagt så fort han har spist. Alt dette kommer ann på når han står opp og det er tidperketiv på 3 timer.

Hadde en periode fra 1 år til rundt 16 måneder hvor det varierte litt om vi hadde en eller to dupper. Kom litt an på omstendighetene. Men hun sov som regel max 1 time i slengen, gjerne kortere. Syntes derfor det var vanskelig å kutte ned til en dupp. Jenta mi var enklere å holde våken lenge utover kvelden enn på formiddagen.

Back
Topp