Fra 1 til 2

sola90

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Marsboerne 20 18
Dere som er på runde 3 og 4, hvordan var overgangen fra 1 til 2 barn? Noen lure forberedelser man kan gjøre? :)

Det lurer jeg også på :happy:

Min samboer er melkebonde med div arbeid utenom. Så det betyr nix fødselspermisjon og pappa perm litt her og litt der. Så for meg betyr det at jeg må stelle unger, fikse frokost og niste. Samtidig som baby skal ammes. Ha med baby når det skal leveres og hentes i bhg. Så det var en stor overgang å få kabalen til å gå opp. I forhold til det at nr 1 ble storesøster, gikk det over all forventning. Men så snakket vi mye om det. Inkluderte henne i det meste. Det eneste hun ikke vet om dette med babyer er hvordan de kommer inn og ut av mamma's mage [emoji12] Og så hadde babyen kjøpt presang til henne, som hun fikk når hun og pappaen kom på besøk.

Jeg har riktignok stor aldersforskjell på mine, da eldste er 8 og minste er 2. Men jeg har aldri kjent på at «1 er som 5 og 2 er som 10», som mange sier [emoji28]

Jeg synes absolutt at den største overgangen var fra 0-1.. Med nr 2 var jeg veldig avslappa, og synes ikke det var noe problem å ha baby i det hele tatt. Han var også veldig rolig, og ble dratt med på alt fra fotballkamper med de eldste (mi + min bonussønn sine), skoleavslutninger og all slags tjo hei [emoji28] Gikk kjempefint.
Litt sjalusi ble det, men det gikk over.

Synes overgangen var ganske tøff. Pappaen er bonde og vi fekk nr to på den travleste tida for han, så var mykje aleine med begge. Storebror på 2 1/2 var mykje sint og lei seg og trassen slo til for fullt. Gjekk. Seg heldigvis til etterkvart, og no har dei veldig godt selskap i kvarandre. Vi las masse i «Emma og lillebror»og «i magen bor en baby» for å prøve å forberede, men usikker på kor masse han forsto av det. No er kommande storesøster veldig bestemt på at babyen skal bli i magen til mamma og ikkje komme ut, så spent på korleis det blir denne gangen.

Synes overgangen var ganske tøff. Pappaen er bonde og vi fekk nr to på den travleste tida for han, så var mykje aleine med begge. Storebror på 2 1/2 var mykje sint og lei seg og trassen slo til for fullt. Gjekk. Seg heldigvis til etterkvart, og no har dei veldig godt selskap i kvarandre. Vi las masse i «Emma og lillebror»og «i magen bor en baby» for å prøve å forberede, men usikker på kor masse han forsto av det. No er kommande storesøster veldig bestemt på at babyen skal bli i magen til mamma og ikkje komme ut, så spent på korleis det blir denne gangen.
Min eldste var 2 år og 2 mnd når hun ble storesøster, og helt motsatt. Hun syntes det var stas med baby og magen og at den kom ut. Nå gleder hun seg enda mer, men så er det straks 1 år siden sist.

Her gikk det ganske smooth, og egentlig av seg selv. Var ikke mye ekstra vi gjorde for det. Vi hadde ikke sjalusi heller heldigvis. 2 år og 4 mnd mellom.
Det ble «verre» senere når yngste skulle gjøre alt eldste gjorde, tok ting, rev ned osv [emoji14]

Min eldste var nesten 5 da nummer to kom, det gikk veldig bra. Fra to til tre derimot (veldig tette) [emoji85]

Når nr to kom,var største 6 år,så det gikk jo utrolig bra[emoji1305]når nr tre kom var nr to 10 måneder,og det ble litt mer hektisk,så vi kunne selvfølgelig ikke være så spontan,så hvis vi skulle noe så måtte ting planlegges og bruke litt tid[emoji85]bleieskift på begge og mat,osv,men så lenge man planlegger å tar seg tid så går det meste bra [emoji16] vi var aldri de første som kom til selskap osv for å si d sånn[emoji23] d tøffeste var vel når han på ti mnd skulle absolutt gå rundt omkring når jeg skulle amme minste mor,så en gang ble det legevakta med ett kutt i panna,da han klarte å slå panna i bord kanten [emoji85][emoji171] så etter den episoden,så var storesøster flink med å hjelpe meg å underholde mellomste mens jeg var opptatt med minste,hvis far ikke var hjemme [emoji171] jeg kommer ikke på så mye du kan forberede unntatt sikring av bord og hjørner hvis det trengs.ellers må du bare ta ting som det kommer,og planlegge underveis når du får inn litt rutiner osv...

Back
Topp