Fra 1 til 2 barn

Lilla1

Forelsket i forumet
Skuddårsspirene 2024
Ser det er flere av dere som har to eller flere barn her, og lurer på om dere synes det var størst omveltning å gå fra 0 til 1 barn eller fra 1 til 2 barn?

Husker jeg ble så overrasket over hvor mye som forandret seg når jeg fikk datteren min og lurer på om «sjokket» blir like stort nå:p

Sniker (ikke gravid nå)

Jeg synes omveltningen fra 1 til 2 var nesten like stor som fra 0 til 1. med bare ett barn er man jo vandt til hele tiden å kunne avlaste hverandre med barnet og husarbeid. Med flere barn i huset har man plutselig ofte ett barn hver hele tiden. Det eldste barnet krevde også mer fordi det er en enorm omveltning for et barn å gå fra å være enebarn til å måtte dele oppmerksomhet og kjærlighet. Og merker jo nå som de er litt større at de har perioder hvor de bare driver og «konkurerer» om oppmerksomhet fra oss foreldre heller enn å leke med leker hver for seg eller sammen. Sånne ting går sikkert litt i perioder, men opplevde at 3-åringen som hadde vært veldig selvstendig i lek da han ble storebror, fullstendig slutta å underholde seg selv. Litt slitsomt må jeg si :p
Også var vårt andre barn så definitivt et mye mer krevende hele det første året med kolikk, uro og stort sett oppvåkninger 1-3 ganger per time gjennom hele natta nesten hver natt i 18mnd. Da var det litt tungt å ha en fra før må jeg innrømme. Overgangen hadde sikkert blitt annerledes om vi fikk en rolig baby som kunne sove i vogn og bilstol og i seng på dagtid (vi fikk en som kun sov i bæresele og skreik i alt annet, så det var kronglete med utflukter hele familien og ingen mulighet til å hvile/sove med barnet på dagtid). Synes også det var tungt å ha baby og alle sykdomsperiodene som hører med et barnehagebarn. Gjennom vinteren hadde jeg mange dager syk 3-åring hjemme, syk baby og var syk selv. Når vi etterhvert fikk 2 i bhg ser jeg også at sykedagene flyr, for de smittes hver for seg i hver sin avdeling i bhg og hverandre hjemme :hilarious:
Jeg er alt i alt kjempeglad for at jeg har to stykker og at de har hverandre, men samtidig helt klar på at vi ikke utsetter oss for en ny babytid og alle sykdomsperiodene som følger med.

Det her var oppsummering av mye negativt kjenner jeg :p - men samtidig realiteten for meg. Det var beintøft! Jeg savnet flere ærlige eller detaljerte beretninger og forventninger selv om overgangen fra 1-2, for opplevde at «alle» sa at det var lite forskjell og at 0-1 var det største. Og såklart er det en enormt stor omveltning å gå fra kun å ha ansvar for seg selv til å innse at man aldri kn slippe bekymringer og ansvar ever igjen når man får barn for første gang. Det er liksom som den følelsen man har på jobb, den fortsetter hjemme i alle døgnets timer alle dager i uka. Og akkurat dèt var jeg jo vandt til. Men hvor lite hvile det skulle bli med 2 barn og hvor mye mer intenst alt ble - det var jeg ikke forberedt på. :) Og jeg kjenner at hver babyperiode er unntakstilstand i familien og for parforholdet, men om man jobber seg gjennom de slitsomme periodene sammen, kommer man styrka ut av akkurat det. Å ha barn, enten det er 1 eller flere, gir kjempemange muligheter for personlig vekst og for å styrke den relasjonen man har til partneren. Men det motsatte kan såklart også skje, så det må jobbes for.

Vil også legge til at det er masse fint med å ha flere barn. Søsknene får mulighet til å lære av hverandre, og de utvikler et helt spesielt type vennskap. Og det er veldig fint å se på. Akkurat per dags dato krangler min innmari mye, fordi 2åringen oppfører seg som en 2åring - les: river ned og ødelegger for storebroren, slår, klyper og skriker når hun føler seg misforstått eller ikke får viljen sin. Så er ikke idyllisk hele tiden akkurat. Men de fine øyeblikkene veier virkelig opp for alt slitet :D ❤️

Eg kjenner eg er veldig nervøs for å gå frå ein til to!
Jentungen har vore einebarn i åtte år no, muligens ho tilogmed fyller ni før knerten blir fødd. Det blir jo ei ekstrem omveltning. Frå å kunne ha fult fokus på ho, til å måtte dele den med ein baby som treng full fokus i starten. Blir rart. Heldigvis har ho veeeldig lyst på baby i hus, so blir ikkje sorg der. Men rart og uvandt blir det.

Sniker (ikke gravid nå)

Jeg synes omveltningen fra 1 til 2 var nesten like stor som fra 0 til 1. med bare ett barn er man jo vandt til hele tiden å kunne avlaste hverandre med barnet og husarbeid. Med flere barn i huset har man plutselig ofte ett barn hver hele tiden. Det eldste barnet krevde også mer fordi det er en enorm omveltning for et barn å gå fra å være enebarn til å måtte dele oppmerksomhet og kjærlighet. Og merker jo nå som de er litt større at de har perioder hvor de bare driver og «konkurerer» om oppmerksomhet fra oss foreldre heller enn å leke med leker hver for seg eller sammen. Sånne ting går sikkert litt i perioder, men opplevde at 3-åringen som hadde vært veldig selvstendig i lek da han ble storebror, fullstendig slutta å underholde seg selv. Litt slitsomt må jeg si :p
Også var vårt andre barn så definitivt et mye mer krevende hele det første året med kolikk, uro og stort sett oppvåkninger 1-3 ganger per time gjennom hele natta nesten hver natt i 18mnd. Da var det litt tungt å ha en fra før må jeg innrømme. Overgangen hadde sikkert blitt annerledes om vi fikk en rolig baby som kunne sove i vogn og bilstol og i seng på dagtid (vi fikk en som kun sov i bæresele og skreik i alt annet, så det var kronglete med utflukter hele familien og ingen mulighet til å hvile/sove med barnet på dagtid). Synes også det var tungt å ha baby og alle sykdomsperiodene som hører med et barnehagebarn. Gjennom vinteren hadde jeg mange dager syk 3-åring hjemme, syk baby og var syk selv. Når vi etterhvert fikk 2 i bhg ser jeg også at sykedagene flyr, for de smittes hver for seg i hver sin avdeling i bhg og hverandre hjemme :hilarious:
Jeg er alt i alt kjempeglad for at jeg har to stykker og at de har hverandre, men samtidig helt klar på at vi ikke utsetter oss for en ny babytid og alle sykdomsperiodene som følger med.

Det her var oppsummering av mye negativt kjenner jeg :p - men samtidig realiteten for meg. Det var beintøft! Jeg savnet flere ærlige eller detaljerte beretninger og forventninger selv om overgangen fra 1-2, for opplevde at «alle» sa at det var lite forskjell og at 0-1 var det største. Og såklart er det en enormt stor omveltning å gå fra kun å ha ansvar for seg selv til å innse at man aldri kn slippe bekymringer og ansvar ever igjen når man får barn for første gang. Det er liksom som den følelsen man har på jobb, den fortsetter hjemme i alle døgnets timer alle dager i uka. Og akkurat dèt var jeg jo vandt til. Men hvor lite hvile det skulle bli med 2 barn og hvor mye mer intenst alt ble - det var jeg ikke forberedt på. :) Og jeg kjenner at hver babyperiode er unntakstilstand i familien og for parforholdet, men om man jobber seg gjennom de slitsomme periodene sammen, kommer man styrka ut av akkurat det. Å ha barn, enten det er 1 eller flere, gir kjempemange muligheter for personlig vekst og for å styrke den relasjonen man har til partneren. Men det motsatte kan såklart også skje, så det må jobbes for.

Vil også legge til at det er masse fint med å ha flere barn. Søsknene får mulighet til å lære av hverandre, og de utvikler et helt spesielt type vennskap. Og det er veldig fint å se på. Akkurat per dags dato krangler min innmari mye, fordi 2åringen oppfører seg som en 2åring - les: river ned og ødelegger for storebroren, slår, klyper og skriker når hun føler seg misforstått eller ikke får viljen sin. Så er ikke idyllisk hele tiden akkurat. Men de fine øyeblikkene veier virkelig opp for alt slitet :D ❤️
Takk for et ærlig svar :) :Heartred
Er spent på søskensjalusi, hvordan baby er mtp soving osv. Husker spedbarnsperioden med datteren min som sånn passe slitsom og er spent på hvordan jeg takler en ny runde med våkenetter og endeløs byssing:eek:

Eg kjenner eg er veldig nervøs for å gå frå ein til to!
Jentungen har vore einebarn i åtte år no, muligens ho tilogmed fyller ni før knerten blir fødd. Det blir jo ei ekstrem omveltning. Frå å kunne ha fult fokus på ho, til å måtte dele den med ein baby som treng full fokus i starten. Blir rart. Heldigvis har ho veeeldig lyst på baby i hus, so blir ikkje sorg der. Men rart og uvandt blir det
Det samme kjenner jeg på. Er spent på hvordan datteren min opplever det å bli storesøster og ikke ha all fokus på seg lenger, men å måtte dele oppmerksomheten. Men det går nok fint:Heartred

Jeg synes ikke det var noen særlig omveltning å få mitt første barn. Ammingen gikk som smurt, og han var stort sett blid og fornøyd så lenge han ikke fikk mme. Så ta det med en klype salt. Men jeg synes helt klart det var verre å gå fra 1 til 2. Nummer to var høysensitiv, gråt mye ved stimuli (typ mye lyder, mange inntrykk osv) og måtte ta hensyn til henne på en heeeelt annen måte enn første, som var fornøyd så lenge jeg var der.
Nummer tre var lett, mens å gå fra 3 til 4 var hardt (mye pga at jeg var alene med alle mesteparten av tiden fra minsta var 2 uker)

Ser det er flere av dere som har to eller flere barn her, og lurer på om dere synes det var størst omveltning å gå fra 0 til 1 barn eller fra 1 til 2 barn?

Husker jeg ble så overrasket over hvor mye som forandret seg når jeg fikk datteren min og lurer på om «sjokket» blir like stort nå:p
Mi første var jo hele 6 år når nummer to kom. Så for meg merket jeg nesten ikke forskjellen :hilarious:

Er også litt spent på den overgangen. Men for min del er det av litt andre grunner :nailbiting:
Jeg har et barn på 15 år fra før, så blir ikke akkurat to tette her :hilarious:
Tror ikke sjalusi og det å må dele oppmerksomheten på to blir et problem.

Fikk også litt sjokk over omveltningen når jeg fikk første, så er spent på om det blir likt nå når jeg «begynner på nytt»

Jeg sniker fra april 23.

0-1 barn var utfordrende fordi man ikke visste hva man gjorde. Alt var nytt, man var usikker, folk mente ting i øst og vest osv. Vår første slet litt med søvn også, så jeg var veldig sliten til tider, både av og trille (så hun fikk sove) og av våkenetter. Men - vi var to om henne. Pappaen kunne ta henne sånn at jeg fikk en pause. Det var mulig å dra på trening f.eks.

1-2 er utfordrende på en helt annen måte. Jeg hviler mye mer i meg selv som mamma, og er trygg i de beslutningene jeg tar for meg/baby/familien. Meeeeeeeen - det å ha en 3-åring som trasser, krever oppmerksomhet, «vil selv» og samtidig er sår for at jeg plutselig sitter mye med baby, det er tøft. Det går okei når vi er begge foreldre hjemme, for da kan vi bytte barn. Pappaen underholder 3-åringen mens baby ammes, så kan jeg kose med 3-åringen etterpå mens pappaen f.eks gjør magetrening med baby. En av oss kan lage middag når det er «fredstid» i heimen. Handling blir gjort etter at eldstemann er lagt, og rydding blir gjort når det kan la seg gjøre, om det er rett etter middag eller 3 timer etter middag. Når jeg er alene med begge to så er det helt krise. Pga vaktarbeid hos barnas far har jeg noen helger alene med dem. Når 3-åringen da vil bade i badebassenget samtidig som baby vræler fordi han ikke kan finne roen og egentlig må ammes i søvn i senga, da er der vanskelig å få ting til å henge sammen. Særlig når 3-åringen velger å ignorere «nei». Et barn kan fortsatt drukne i et bittelite basseng, så hun får ikke være ute alene. Det er vanskelig å få henne til å forstå. Det er også vanskelig for henne å forstå at hun må vente litt hvis baby vræler. De dagene jeg er alene med dem, holder det faktisk på å klikke for meg. Og de dagene medfører ofte dårlig søvn for baby på dagtid, som videre gir en dårlig natt (forklar det den som kan). Så vet liksom at etter en tung dag kommer en helvetesnatt også.

Så alt i alt syns jeg faktisk det var verre å gå fra 1-2 enn fra 0-1, hvertfall når jeg har begge barna alene (i den alderen de er i nå, det blir forhåpentligvis bedre!). Det har allikevel ikke skremt meg/oss fra å ville ha en tredje og siste. Men det blir først når nr 2 er minst 4 år gammel. Tror det hjelper på at storesøsken er litt eldre :playful:

Fra 0-1 synes jeg var utfordrende. Mye nytt, lite erfaring og sleit meg selv ut fordi jeg leste for mye på nett hva jeg skulle gjøre (ikke lurt)..hehe!

1-2 var null stress for vår del. Ja, ble selvfølgelig mer å gjøre, men erfaring fra nummer en har hatt stor betydning. Vi har begge vært mye mer rolig, tatt ting mer som de kommer og nyta mye mer ☺️

Jeg synes overgangen til to var lettere fordi jeg visste litt mer hva barseltid og det å ha en nyfødt i hus innebar. Alt føltes ikke så nytt og overveldende. Vi klarte å slappe av mer og tok ting som de kom.

Nå ble det i tillegg covid få uker etter andremann ble født, og det krevde mer av meg som mor. Jeg måtte både gi den nyfødte sine behov samtidig som jeg skulle fylle en 2,5 åring sine behov for aktivitet og oppmerksomhet gjennom dagen. Vi fant heldigvis en rutine som fungerte etter hvert. Dette er vell også utfordringen generelt med to små. At man alltid har noen som krever noe av deg, til enhver tid og de krever ulike ting, og man må ta et valg om hvem som må vente.

Det var mye greier å gå fra 1til2 enn fra 0 til 1.
Læringskurve var bratt med førstemann, pluss krevende nyfødttid med gulsott, vanskelig amming og minimalt med søvn. Ungen kom litt tidlig og jeg kjente meg uforberedt.

Med nr2 hadde jeg planlagt igangsetting, var lei av å være gravid (egentligmedt lei svangerskapsdiabetes), en grei fødsel, fin amming og kosa meg fra tidlig av. Hadde det ikke vært for at coronaen stengte oss inne i ei lita leilighet når hun var 1mnd gammel hadde jeg nok sagt at det bare var idyll med nr2.

Last edited:
Back
Topp