Frøyaklinikken

BegynteIVF2021

Flørter med forumet
Hei!
Har noen fått behandling hos Frøyaklinikken her? Hva ble gjort hos dem?
Det er ikke gratis og jeg ønsker å høre fra noen med erfaring før jeg eventuelt kjøper en pakke fra dem. :)

Hei!
Har noen fått behandling hos Frøyaklinikken her? Hva ble gjort hos dem?
Det er ikke gratis og jeg ønsker å høre fra noen med erfaring før jeg eventuelt kjøper en pakke fra dem. :)

Jeg var det før jeg ble gravid i 2021. Var helt desperat etter mange mislykkede forsøk, og svigermor hadde lest om Anette. Jeg tok først noen blodprøver, gikk jevnlig til akupunktur før forsøk og hun gav med råd om tilskudd og kosthold.

Gikk til behandling der for to innsett, ble gravid på runde to (innsett 6 totalt). Syns hun var veldig kunnskapsrik! Om det var dette som gjorde at jeg ble gravid er jo umulig å si, men jeg ville prøvd alt og syns det var verdt det!

Jeg var det før jeg ble gravid i 2021. Var helt desperat etter mange mislykkede forsøk, og svigermor hadde lest om Anette. Jeg tok først noen blodprøver, gikk jevnlig til akupunktur før forsøk og hun gav med råd om tilskudd og kosthold.

Gikk til behandling der for to innsett, ble gravid på runde to (innsett 6 totalt). Syns hun var veldig kunnskapsrik! Om det var dette som gjorde at jeg ble gravid er jo umulig å si, men jeg ville prøvd alt og syns det var verdt det!
Hvor lenge hadde du fulgt rådene om tilskudd og kosthold før du ble gravid? Og hva slags tilskudd fikk du? Var det veldig tilpasset deg eller mer generelt (vitaminer, q10 etc). Jeg lurer også på dette, men har lest meg veldig opp selv og går jo allerede på en del (både med tanke på kosthold og tilskudd). Så litt usikker på om hun kan fortelle meg noe «nytt» :smiley-ashamed004

Hvor lenge hadde du fulgt rådene om tilskudd og kosthold før du ble gravid? Og hva slags tilskudd fikk du? Var det veldig tilpasset deg eller mer generelt (vitaminer, q10 etc). Jeg lurer også på dette, men har lest meg veldig opp selv og går jo allerede på en del (både med tanke på kosthold og tilskudd). Så litt usikker på om hun kan fortelle meg noe «nytt» :smiley-ashamed004

Gikk på det et par måneder i forkant! Ja, hun tilpasset det etter å ha sett svarene på blodprøvene mine, og i tillegg noe "generelt" tror jeg. Magnesium, e-vitamin, curcumin, omega3, d-vit, B12.. Og noe Probiotika.
Hmmmm og så fikk jeg et par ulike homeopatgreier, sånne sukkerkuler, husker ikke hva greia var med de. :hilarious: Hun satt nåler for å bedre blodsirkulasjon til livmor, for å øke sjansen for implantasjon. Begynner å bli noen år siden nå så husker ikke detaljene:bag:

Hadde jeg hatt det litt mer romslig i økonomien akkurat nå så hadde jeg gått dit igjen for søskenforsøket jeg er midt oppi:shifty:

Gikk på det et par måneder i forkant! Ja, hun tilpasset det etter å ha sett svarene på blodprøvene mine, og i tillegg noe "generelt" tror jeg. Magnesium, e-vitamin, curcumin, omega3, d-vit, B12.. Og noe Probiotika.
Hmmmm og så fikk jeg et par ulike homeopatgreier, sånne sukkerkuler, husker ikke hva greia var med de. :hilarious: Hun satt nåler for å bedre blodsirkulasjon til livmor, for å øke sjansen for implantasjon. Begynner å bli noen år siden nå så husker ikke detaljene:bag:

Hadde jeg hatt det litt mer romslig i økonomien akkurat nå så hadde jeg gått dit igjen for søskenforsøket jeg er midt oppi:shifty:
Takk! Jeg går på alt (bortsett fra curcumin, som jeg ikke vet hva er :smiley-ashamed004 ). Morsomt at de ga deg probiotika! Jeg går på probiotika nå, og prebiotika- men av litt andre grunner enn graviditet. Men godt å lese at de anbefalte det til deg, kanskje det kan hjelpe her også! Jeg har lest mye positivt om akupunktur i forbindelse med innsett, men jeg har heller ikke en romslig økonomi om dagen….

Takk! Jeg går på alt (bortsett fra curcumin, som jeg ikke vet hva er :smiley-ashamed004 ). Morsomt at de ga deg probiotika! Jeg går på probiotika nå, og prebiotika- men av litt andre grunner enn graviditet. Men godt å lese at de anbefalte det til deg, kanskje det kan hjelpe her også! Jeg har lest mye positivt om akupunktur i forbindelse med innsett, men jeg har heller ikke en romslig økonomi om dagen….

Curcumin (gurkemeie) er betennelsesdempende! :joyful: Hun anbefalte meg også å kutte kumelk og sukker. Det gjør jeg nå også, spiser helt antiinflammatorisk siste uken før innsett og hvertfall til jeg er 14 dpo.

Jeg vet ikke forskjell på pre- og probiotika, så jeg vet ikke hva det var!:hilarious::hilarious:

Edit: jeg har egentlig veldig tro på en sammenheng mellom god tarmhelse og fertilitet (eller god helse generelt), rart at det ikke legges mer vekt på i IVF-behandling syns jeg..

Er så spent på om det klaffer denne gangen!!

Curcumin (gurkemeie) er betennelsesdempende! :joyful: Hun anbefalte meg også å kutte kumelk og sukker. Det gjør jeg nå også, spiser helt antiinflammatorisk siste uken før innsett og hvertfall til jeg er 14 dpo.

Jeg vet ikke forskjell på pre- og probiotika, så jeg vet ikke hva det var!:hilarious::hilarious:

Edit: jeg har egentlig veldig tro på en sammenheng mellom god tarmhelse og fertilitet (eller god helse generelt), rart at det ikke legges mer vekt på i IVF-behandling syns jeg..

Hva er en typisk frokost, lunsj og middag for deg nå?

Tja, ganske forskjellig men kan skrive ned noe!

Frokost:
Kjøleskapsgrøt eller havregrøt (glutenfri havre, mandelmelk)
Omelett med div grønnsaker/salat
Smoothie og et hjemmelaget knekkebrød med avokado og egg

Lunsj:
Noe fra frokost-lista
Som oftest sparer jeg litt av middagen dagen før og spiser til lunsj

Middag:
Fokus på rene råvarer, ikke melk, gluten, sukker, ultraprosessert. Tar mange oppskrifter fra bøkene til Berit Nordstrand, eller Emilie Nereng sin bok som jeg tilpasser. Stort fokus på nok grønt!
Feks salat med søtpotet og feta, tosk med grønnkålsalat, asiatisk biffsalat, taco uten lefser med hjemmelaget krydder, blomkålpizza.. Hmja, det er ganske mye egentlig, finnes sikkert mye på nett og!

Til snacks eller kveldsmat spiser jeg ofte kokosyoghurt med granola!

Åå, lurt! Kanskje jeg skal momse litt curcumin også :smiley-ashamed004

Probiotika er selve bakteriene som finnes i tarmen, altså at du tilfører bakterien i seg selv (ofte levende bakterier som må være i kjøleskap). Det er lurt og viktig hvis du f.eks. mangler bakteriestammer eller har veldig lite av de gode bakteriene. Prebiotika er maten til de gode bakteriene og skal inntas ved spising. Altså, ikke bakteriene i seg selv- men det de gode bakteriene spiser. Ved inntak av prebiotika vil de gode bakteriene få mer mat i tarmen, og bli flere. Spesielt hvis man også spiser mindre av det de dårlige bakteriene elsker (som sukker og raske karbohydrater). Prebiotika kan inntas som drikke (kjøpes på helsekosten), men finnes også naturlig i noe mat. F.eks. all fermentert mat eller syrnet melk har prebiotika naturlig. Løk/purreløk og artisjokk hjerter er også typisk prebiotisk mat. Sikkert mye mer også!

Jeg tror også at tarmflora er viktig for så mye! Nå vet vi jo mye mer om hvilken innvirkning tarmsystemet har på immunsystemet og balansen i hele kroppen. Jeg var på ultralyd i dag for å sjekke om det var klart for innsett (det var det!) og snakket med legen om alt dette. Hun sa at nedover i Europa var de veldig opptatt av alt dette i forbindelse med graviditet og IVF. Hun var veldig tydelig på at jeg bare skulle fortsette med det jeg gjorde:happy:

Jeg vet dette ikke var til meg, men svarer likevel!

Jeg spiser mye av det samme bortsett fra at jeg har redusert betraktelig på karbohydrater. Alt av karbohydrater. Mest fordi jeg har litt høyt kolesterol, og karbohydrater metaboliseres i kroppen og omdannes til sukker. Spesielt hvis vi spiser mye av det, og i tillegg også spiser sukker. Siden kroppen lager kolesterol av sukker og stivelse, i tillegg til det vi spiser som inneholder kolesterol (alt animalsk) så må jeg redusere inntaket av karbo på grunn av det. Men hvis man spiser mye karbohydrater i kosten så ville jeg absolutt redusert inntaket uansett (siden det også blir sukker i kroppen). Jeg føler meg ufattelig mye bedre når jeg reduserer inntaket av karbohydrater.

Frokost:
Brisk knekkebrød (uten mel) med makrell i tomat (helst uten sukker)/ avokado og hummus/ peanøttsmør
Chiapudding med bær (bringebær/multer/blåbær). Her prøver jeg å holde meg unna de mest karborike bærene.
Et par ganger i uka spiser jeg havregrøt(glutenfritt) laget på vann med kanel. Gjerne avkjølt for å oppnå resistent stivelse som er en bedre stivelse for tarmen.

Lunsj:
Se over eller middagsrester fra dagen før.

Eksempler på Middag:
Kylling/fisk og ovnsstekte grønnsaker. Gjerne med kokosmelk og økologisk pesto.
Taco salat med karbonadedeig (uten lefser/skjell etc)
Økologiske pølser fra kolonihagen med surkål og grønnsaker
Hjemmelaget tikka masala med kylling/scampi og grønnsaker

Jeg bruker mye kokosmelk istedenfor kumelk og kokosyoughurt istedenfor vanlig youghurt. I tillegg spiser jeg lite rotgrønnsaker, men fråtser i alt av grønnsaker som vokser over bakken (bortsett fra mais som har høyt sukkerinnhold). Hvis jeg spiser karbohydrater vil det typisk være å blande linser/bønner i kjøttdeig til taco, bokhvete/byggryn til kylling/tikka masala eller en søtpotet som en del av de ovnsstekte grønnsakene. Jeg kan også lage potetsalat som avkjøles før jeg spiser den for avkjølte karbohydrater gir resistent stivelse.

Jeg har gradvis endret kosten de siste 6 månedene og kuttet ut helt gluten og kumelk de siste 3 ukene. Jeg gjør ikke dette hovedsakelig på grunn av IVF, men på grunn av andre helsefordeler med en slik kost. Jeg er likevel veldig spent på om det kommer til å ha noe å si for fertilitet også. Jeg har i utgangspunktet veldig troa, men uansett så er en liten omlegging av kosten absolutt ikke dårlig for oss. Vinn- vinn, tenker jeg ;)

Hei! Ville kaste inn min erfaring og. Jeg var hos Anette en gang bare og valgte å ikke fortsette. Hun skremte meg lit hehe. Hun sa at Bare så du vet, så tar de eggene ofte ut alt for tydlig på Riksen, der jeg hører til, som jeg syns var en rar ting å si. Hva skal jeg lism gjøre med denne infoen.
Jeg ble litt for skeptisk rett og slett (med tanken på homeopatisk medisin) og det ble bare øre akupunktur (jeg har litt med tro på hele kropps akupunktur så valgte å gå til en annen spesilist). Så jeg vill ikke si at de er dårlig på den klinikken, men jeg fikk på måte ikke den opplevelsen jeg hadde lest om.
Men som sagt, har du råd og er nysgjerrig, så må du absolutt ta en time og se hvordan det føles. Jeg kom ut derfra mer redd enn rolig, så det var ikke for meg desverre, men kommer ann hvor mye du "tror" på disse greiene hehe
Artig det med curcumin da? Da jeg google så ant jeg at den kan ødelegge for implantasjon, men så funker det vist helt motsatt for noen? Så her er jo det bevis, at ingenting er bevist :D

Tja, ganske forskjellig men kan skrive ned noe!

Frokost:
Kjøleskapsgrøt eller havregrøt (glutenfri havre, mandelmelk)
Omelett med div grønnsaker/salat
Smoothie og et hjemmelaget knekkebrød med avokado og egg

Lunsj:
Noe fra frokost-lista
Som oftest sparer jeg litt av middagen dagen før og spiser til lunsj

Middag:
Fokus på rene råvarer, ikke melk, gluten, sukker, ultraprosessert. Tar mange oppskrifter fra bøkene til Berit Nordstrand, eller Emilie Nereng sin bok som jeg tilpasser. Stort fokus på nok grønt!
Feks salat med søtpotet og feta, tosk med grønnkålsalat, asiatisk biffsalat, taco uten lefser med hjemmelaget krydder, blomkålpizza.. Hmja, det er ganske mye egentlig, finnes sikkert mye på nett og!

Til snacks eller kveldsmat spiser jeg ofte kokosyoghurt med granola!
Dette må jeg prøve neste måned. Venter eggløsning om et par dager, og spist godteri og drukket brus hele helgen:arghh: hva slags erfaring hadde du med akupunktur hos frøyaklinikken forresten?

Dette må jeg prøve neste måned. Venter eggløsning om et par dager, og spist godteri og drukket brus hele helgen:arghh: hva slags erfaring hadde du med akupunktur hos frøyaklinikken forresten?

Jeg må bare innrømme at jeg ikke er så belest eller erfaren når det kommer til akupunktur! :hilarious: Men jeg syns at bare det å komme dit, legge seg ned, få nåler og massasje under føttene og så ligge der og puste en halvtimes tid....var veldig veldig godt både for kropp og sinn midt i alt vi sto oppi. Jeg fant en helt annen ro de dagene jeg var der!

Jeg har vært i bursdag i dag og spist masse masse kake, så ble en skikkelig cheat day her:hilarious: Pytt pytt, man må leve litt og.:angelic:

Jeg må bare innrømme at jeg ikke er så belest eller erfaren når det kommer til akupunktur! :hilarious: Men jeg syns at bare det å komme dit, legge seg ned, få nåler og massasje under føttene og så ligge der og puste en halvtimes tid....var veldig veldig godt både for kropp og sinn midt i alt vi sto oppi. Jeg fant en helt annen ro de dagene jeg var der!

Jeg har vært i bursdag i dag og spist masse masse kake, så ble en skikkelig cheat day her:hilarious: Pytt pytt, man må leve litt og.:angelic:
Åh ja det skjønner jeg, hørtes nydelig ut.
Haha bra det ikke bare er meg. Ja det jeg også tenker noen ganger, men burde absolutt blitt litt sunnere :hilarious:

Åh ja det skjønner jeg, hørtes nydelig ut.
Haha bra det ikke bare er meg. Ja det jeg også tenker noen ganger, men burde absolutt blitt litt sunnere :hilarious:
Ikke tenk på det! Det er hva du gjør hver dag som betyr noe! Jeg spiser også kake i bursdag, og kan godt kose meg med sjokolade til helgen. Jeg er ikke hyper streng med meg selv fordi jeg absolutt hater regler, og at alt er rigid. Men jeg merker at det er ganske lett å spise riktig f(for meg og min kropp) fordi jeg føler meg så utrolig mye bedre! Det er den beste motivasjonen!

Ikke tenk på det! Det er hva du gjør hver dag som betyr noe! Jeg spiser også kake i bursdag, og kan godt kose meg med sjokolade til helgen. Jeg er ikke hyper streng med meg selv fordi jeg absolutt hater regler, og at alt er rigid. Men jeg merker at det er ganske lett å spise riktig f(for meg og min kropp) fordi jeg føler meg så utrolig mye bedre! Det er den beste motivasjonen!
Det er bra du sier :love017 jeg har litt lett for å være usunn i hverdagen og. Har liksom alltid vært slank, så er fort gjort å drite i det, men det er jo fremdeles ikke sunt for helsa:bored:

Det er bra du sier :love017 jeg har litt lett for å være usunn i hverdagen og. Har liksom alltid vært slank, så er fort gjort å drite i det, men det er jo fremdeles ikke sunt for helsa:bored:
Det er sant, men jeg tror ikke jeg hadde klart å legge om kosten hvis ikke jeg «måtte». Jeg har vært utbrent, og kroppen har vært i ubalanse i mange år. Når jeg fikk litt forhøyet kolesterol så ble jeg stressa nok til å endre ting. Også kom jo IVF prosessen og at det ikke gikk så lett å bli gravid oppå alt. Men jeg ville aldri klart å gjøre noe sånn uten videre tror jeg. Jeg er også slank. Og det er en stor endring å gjøre noe med kostholdet- vi er jo vanedyr! Men jeg føler meg ufattelig mye bedre, og for å være helt ærlig så er det reduksjonen i karbohydrater som har gjort størst endring hos meg. På alle områder.

Men jeg har jo ikke blitt gravid enda, så hvem vet om det virker eller ikke?:smiley-ashamed004

Det er sant, men jeg tror ikke jeg hadde klart å legge om kosten hvis ikke jeg «måtte». Jeg har vært utbrent, og kroppen har vært i ubalanse i mange år. Når jeg fikk litt forhøyet kolesterol så ble jeg stressa nok til å endre ting. Også kom jo IVF prosessen og at det ikke gikk så lett å bli gravid oppå alt. Men jeg ville aldri klart å gjøre noe sånn uten videre tror jeg. Jeg er også slank. Og det er en stor endring å gjøre noe med kostholdet- vi er jo vanedyr! Men jeg føler meg ufattelig mye bedre, og for å være helt ærlig så er det reduksjonen i karbohydrater som har gjort størst endring hos meg. På alle områder.

Men jeg har jo ikke blitt gravid enda, så hvem vet om det virker eller ikke?:smiley-ashamed004
Så flink du er! Blir motivert til å teste det selv. Joda jeg tror det virker, og håper det skal gå veldig snart for deg :Heartred

Så flink du er! Blir motivert til å teste det selv. Joda jeg tror det virker, og håper det skal gå veldig snart for deg :Heartred
Takk, og i like måte :Heartred Det skader jo ikke å prøve. Kosthold er jo en vinn-vinn situasjon. Uansett hvordan det går med graviditet, så er det jo fint å ha en sunn kropp:hilarious:

Takk, og i like måte :Heartred Det skader jo ikke å prøve. Kosthold er jo en vinn-vinn situasjon. Uansett hvordan det går med graviditet, så er det jo fint å ha en sunn kropp:hilarious:
Tusen takk :Heartred Ja helt enig :love017

Back
Topp