Fotografi og kamera - har du peil?

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Jeg har et eldgammelt Nikon Speilreflekskamera (D50) - som jeg vurderer å enten bytte ut eller oppgradere. Hva anbefales i dagens speilreflekskamera-jungel? Kan jeg kjøpe nytt objektiv og bli like fornøyd? Eller bør jeg kanskje gå for et systemkamera ala disse sony alpha-tingene som jeg har hørt så mye bra om? Blir ikke helt klok på hva som er det mest strategiske valget for en hobbyfotograf i dag, siden "alle" er profesjonelle fotografer og bare skal ha topputstyr... Dermed blir kritikk brått et veldig diffust tema.
 
Bumper meg selv opp, det må da finnes noen kamerageeker her? :p
Kommer jo veldig ann på hva du bruker det til :)
Min Canon 1000D er snart 10år gammelt, men funker til det jeg bruker det til.
Frustrasjonen min er at de fleste kompaktkameraer er like bra og noen ganger bedre enn speilrefleksene, særlig hvis bruken er mest for dokumentasjon...

Jeg kommer nok til å kjøpe et kompaktkamera når vi kommer i mål med babyplaner og bruke det mer enn speilrefleksen.
 
Kommer jo veldig ann på hva du bruker det til :)
Min Canon 1000D er snart 10år gammelt, men funker til det jeg bruker det til.
Frustrasjonen min er at de fleste kompaktkameraer er like bra og noen ganger bedre enn speilrefleksene, særlig hvis bruken er mest for dokumentasjon...

Jeg kommer nok til å kjøpe et kompaktkamera når vi kommer i mål med babyplaner og bruke det mer enn speilrefleksen.

Hundebilder og familiebilder etterhvert :)

Altså mye action tipper jeg. Og portrett. Klarer ikke å bestemme meg for om et systemkompakt da gjør samme tessen som et speilrefleks. Eller om jeg bør oppgradere huset, altså Nikonen. Den er 12 år gammel!!! Yikes. Eller om jeg bør kjøpe nytt objektiv til Nikonen. Vanskeliiig :p
 
Hundebilder og familiebilder etterhvert :)

Altså mye action tipper jeg. Og portrett. Klarer ikke å bestemme meg for om et systemkompakt da gjør samme tessen som et speilrefleks. Eller om jeg bør oppgradere huset, altså Nikonen. Den er 12 år gammel!!! Yikes. Eller om jeg bør kjøpe nytt objektiv til Nikonen. Vanskeliiig :p
Hmm, systemene blir jo gjerne litt bedre, spesielt lukkerhastighet har jo blitt bedre over de siste årene..
Kanskje finne spesifikasjonene for ditt nåværende kamera og kameraet du vurderer, og sammenligne?
 
Jeg hadde et gammelt Nikon D40 (?), og har nå er Sony systemkamera. Men innrømmer at mobilkameraet er mitt mest brukte kamera selv om jeg har veldig lyst til å lære mer om fotografi.
 
Back
Topp