Fotografbilder

hunnykaos

Forumet er livet
jentene i juni13
VIP
Novemberlykke 2015
Mannen min har en egen bedrift som driver på med grafiskdesign og webdesign. Dette firmaet driver han med på fulltid og det humper og går økonomisk. Han er en liten "potet" som kan mye, men har liksom spesialisert seg på akkurat disse områdene.

Han er også en dyktig fotograf, men har ikke jobbet som det. Nå har han fått pørsmål fra en mor i bhg om han kan ta bildene i bryllupet deres til høsten. De ønsker å beholde RAW-bildene etterpå, noe vanlige fotografer ikke gir fra seg, derfior er de på utkikk etter noen som kan gi de det.

Spørsmålet mitt er da hva kan han ta som pris? Hva betalte dere for fotografen i deres bryllup/gravidbilder/babybilder og hva fikk dere for den prisen?

Det han tenker er 1/2 dag (kirken og bilder etterpå ute et sted) + ca 10-15 redigerte bilder OG RAW filene.
Eller heldags (kirken, etterpå og festen) + 10-15 redigerte bilder OG alle RAW filene.

Til opplysning hadde vi en proff-fotograf som er en bekjent til å ta bildene i vårt bryllup, 1/2 dags, 10 bilder redigerte og beholdte ca 100 bilder i RAW format og dette betalte vi 11 000,- (svart) for. Mannen vil helst ta dette hvitt.

En jeg kjenner som driv med litt hobbyfotografering, fortalte meg at han tok 3000,- svart. Er ingen upris det syns nå jeg da. Men nå vet ikke jeg hvor mange bilder han tar da. Han tar jo så mange forskjellige bilder da. Så hva han burde ta for det aner jeg ikke. Men han må vel da betale skatt og sånn på det da, hvis han skal gjøre det hvitt?

Ja, dersom det blir hvitt må han betale moms og skatt.. Men det er et prinsipp nå som han driver dette firmaet på fulltid..

3000,- ja, for meg virker det veldig billig. Men det er derfor jeg spør, kan jo ikke ta en upris heller! :)

Ja, dersom det blir hvitt må han betale moms og skatt.. Men det er et prinsipp nå som han driver dette firmaet på fulltid..

3000,- ja, for meg virker det veldig billig. Men det er derfor jeg spør, kan jo ikke ta en upris heller! :)

Jeg er enig, syns 3000,- virka veldig lite. Han skal jo faktisk ha penger for at han bruker en hel dag på og ta bilder av dem. Itilegg til timene det tar og redigere bilder og sånn.

Syns 3000 var lite ja. Tror vi betalte 5000 eller mer. Og vi fikk ikke noen RAW bilder. Jeg tenker at det er det som må veie opp litt i pris i forhold til en proff fotograf. Men så er han amatørfotograf også da. Hmm.. Trekk i pris for amatør,pluss i pris for RAW = ???
Vanskelig det der

Jeg er enig, syns 3000,- virka veldig lite. Han skal jo faktisk ha penger for at han bruker en hel dag på og ta bilder av dem. Itilegg til timene det tar og redigere bilder og sånn.
Nettopp, og vi syns 11 000,- som vi betalte var billig/fair pris.. Men som sagt, vil gjerne høre fra så mange som mulig!!!

Syns 3000 var lite ja. Tror vi betalte 5000 eller mer. Og vi fikk ikke noen RAW bilder. Jeg tenker at det er det som må veie opp litt i pris i forhold til en proff fotograf. Men så er han amatørfotograf også da. Hmm.. Trekk i pris for amatør,pluss i pris for RAW = ???
Vanskelig det der
Ja, amatør i sammenheng med at han har ingen formell utdannelse og ikke gjør dette til vanlig. Men han er sykt flink! Og det sier jeg ikke bare fordi han er mannen min :P Jeg er hans største kritiker! Han har tatt bilder i to bryllup før, men det har vært for veldig gode venner som har fått en helt annen pris. Sjekk ut HIB design på facebook. Det er hans firma..

10000 syns jeg er en grei pris, dersom han er flink og tar gode bilder! Syns ikke noe lavere pris enn det dersom han er med både i kirken og tar bilder etterpå. Vi betalte ca 11000 for kirke og fotografering etterpå med en proff fotograf. da fulgte ikke filene med. Men siden vi i tillegg fremkalte bilder osv hos fotografen for ca 10000 skulle vi få med filene. Da har vi jo bestilt gjennom fotografen alt det vi skulle, så da trengte ikke han å sitte med filene. i fotograferingsprisen fulgte det forresten med ett stort bryllupsalbum i prisen. Så kanskje 8000-10000 er en grei pris å ta?

10000 syns jeg er en grei pris, dersom han er flink og tar gode bilder! Syns ikke noe lavere pris enn det dersom han er med både i kirken og tar bilder etterpå. Vi betalte ca 11000 for kirke og fotografering etterpå med en proff fotograf. da fulgte ikke filene med. Men siden vi i tillegg fremkalte bilder osv hos fotografen for ca 10000 skulle vi få med filene. Da har vi jo bestilt gjennom fotografen alt det vi skulle, så da trengte ikke han å sitte med filene. i fotograferingsprisen fulgte det forresten med ett stort bryllupsalbum i prisen. Så kanskje 8000-10000 er en grei pris å ta?

Enig her

Når vi giftet oss tok fotografen vi egentlig skulle bruke 25000kr for 12 timer. Da fra.morgnen, under vielsen, middag etc + vanlig oppstilte bilder. Da får man 200 bilder eller noe med alle rettigheter/muligheter.
Vi flyttet bryllupet og måtte da ha en annen fotograf. Han tok 17.000 svart for heldags fra 9 ca på morgnen til etter vi hadde kuttet kake og danset ca. Da har vi alle bildene vi ønsket, han har redigert de da men veldig god oppløsning så kan lage akkurat hva jeg vil av bildene så stort jeg vil.
Synes begge deler var grei pris å betale for å få proffe bilder av absolutt hele dagen!
Veldig fornøyd! !!:) og synes det var vel verdt det!
Vet mange synes det er mye!

Veldig mange fotografer må du jo fremkalle hos dem og da kan man ikke benytte seg av tilbud etc.

Back
Topp