Fostervekt

Bruker77co

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg er 27+6 uker på vei og var på en vekstkontroll på sykehuset i dag. Der målte de han til og nå veie rundt 1014 gram, og det fikk dem til og virke en smule bekymret. De sa at det var innenfor normalen, men de ville uansett ha ny vekstkontroll om allerede 2 uker. Jeg følte jeg ikke fikk noe ordentlig svar av dem, og spør derfor dere om jeg har noen grunn til å være bekymret?
Jeg ser også på babyverden appen, at i uke 28 så er det normalt at han ligger på rundt 1350 gram..

Hei på deg!

Det er aldri kjekt når man føler man ikke får skikkelig info - spesielt når man er gravid........
Jeg tenker at du kan ta det med ro!
Når man tar en vekstkontroll er det jo vanligvis fordi man får en mistanke om at babyen kanskje ligger litt utenfor normalen ift størrelse. Det høres jo ut som om babyen i magen din er litt mindre enn en gjennomsnitsbaby som er 28 uker gammel. Men det kan være helt normalt! Noen babyer er jo litt mindre og noen litt større - det er jo sånn et gjennomsnitt blir til.......
Men når man først har sett at en baby er litt mindre (eller større) følger man det vanligvis alltid opp med en ny måling. Det er for å se at den ikke blir enda mindre (eller større) men holder seg på sin egen vekstkurve.

Så frem til neste kontroll kan du ta det med ro. Tenk på hvilke spørsmål du trenger svar på for å føle deg trygg. Skriv dem gjerne opp så du husker å spørre.

Masse lykke til videre da :-)

Jordmor Ragna.

På to av tre jenter har jeg også vært på vekstkontroll,og ikke vært
noe galt ved fødsel.
Ved en vekstkontroll ser man jo om babyen følger sin egen vekst og vokser.
Husk at måling på ul har en feilmargin på 10 prosent.
lykke til :)

Godt og høre, da slipper jeg og bekymre meg så mye mer for det :-)
Fant også ut at min samboer bare var 2500g da han ble født (3 uker for tidlig, vel og merke) så da ligger vel det og være liten litt i genene også.

Back
Topp