Fostervannsprøve

Dessverre. Mamma takket nei mener jeg å huske. Med lillebroren min... Ellers kunne jeg hørt med henne....

jeg har rett på men ønsker det ikke. Den sykdommen de tester for kan de fint leve med (min mann og eldste har den).

Hva tester man for?

Hva man tester for avhenger av hvilken "risikogruppe" man er i. De ser etter genfeil og kromosomfeil, eller andre "feil" i form av sykdommer, men det spørs jo hva som ligger i familien som evt kan være arvelig osv. Så vidt jeg har skjønt det. Kvinner over 40 får tilbud om fostervannsprøve for kromosomfeil for eks.

Vi vurderte duotest, men etter ul i uke 12 bestemte vi oss for å ikke gjøre det. Vet ikke om jeg klarer å ta et valg uansett... Ivf skatt som har tatt oss lang tid ❤️

Hva tester man for?

Hos meg hadde de testet for en hjertesykdom som heter Lang Q-t syndrom. Men jeg ser ikke vitsen da de tester ungen for dette rett etter fødselen med navlestrengblod pluss EKG. Er den positiv må man regne med livslang medisinering og oppfølging men dette er en helt overkommelig sykdom å leve med med riktig medisin. Er 50% sjanse.

Man tester ulikt etter hva de tenker er potensielt problem. Kan godt være det finnes en standard test men denne kjenner jeg ikke noe til.

Back
Topp