Fostervannslekkasje?

lykkelig90

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Dette virker kanskje rart og syns det blir litt pinlig å ringe jordmor for å spørre. Men igår følte jeg at det begynte å "dryppe" litt mellom beina. Da jeg gikk for å se hadde jeg en stor våt flekk i trusa, hva helt igjennomvåt, det samme skjedde flere ganger igår og i natt. Det er helt blankt og tynnflytende. Tror dere at det kan være fostervann?
 
Sånn har jeg hatt det de siste ti ukene, daglig! Var på føden fordi jeg også trodde det var fostervannslekkasje, men gravide får økt utflod i svangerskapet. Det er ekstremt slitsomt.. Kan til tider kjenne at det renner på en måte! Men er det mengder burde du ta en tlf til føden for å være sikker:)
 
jeg har å hadd mye utflod, den har vært veldig tynnflytende. Men ikke sånn som dette og det lukter veldig anderledes. Jeg føler jeg blir sett på som en idiot hos jordmor og legen når jeg spør om ting. De behandler meg veldig dårlig, men Det er alt for langt til fødeavdelinga for å dra dit å få en sjekk desverre.
 
Det kan jo være fostervann, men jeg opplever at utfloden er vannaktig og større mengde enn før. Varierer fra dag til dag. Men jeg opplever også urinlekasje, særlig etter at jeg har vært på do. Selv om jeg føler meg ferdig, så kan det i perioder lekke en del når jeg har fått på meg klær og gått ut fra badet. Men jeg har dårlig bekkenbunn, så det henger nok sammen der. Ta en tlf til føden hvis det fortsetter.
 
Slik startet min første fødsel, 12 dager før termindato. Da kom jeg ut av dusjen og skjønte ikke hvorfor jeg ikke ble tørr nedentil uansett hvor mye jeg tørket meg ;) Da kom det dråper med blank veske. De har tester på fødestuene som viser om det er fostervann eller ikke, så ta en telefon til føden du! :) jeg ble satt i gang, men var jo da kommet lengre enn det du er nå.
 


Alatari skrev:
Slik startet min første fødsel, 12 dager før termindato. Da kom jeg ut av dusjen og skjønte ikke hvorfor jeg ikke ble tørr nedentil uansett hvor mye jeg tørket meg ;) Da kom det dråper med blank veske. De har tester på fødestuene som viser om det er fostervann eller ikke, så ta en telefon til føden du! :) jeg ble satt i gang, men var jo da kommet lengre enn det du er nå.


Ops, så feil. Så på noen andre sin ticker, vet ikke hvor langt på vei du er :)
 

Fra Babyverden: 

Hvordan ser fostervannet ut?

Fostervannet skal være klart og fargeløst, eventuelt litt gult i fargen. Dersom fostervannet er misfarget ved fostervannsprøve eller fødsel, kan det være tegn på problemer. Grønt eller brunlig fostervann kan tyde på at barnet har hatt sin første avføring, noe som normalt ikke skjer før etter fødselen med mindre barnet utsettes for stress (for eksempel oksygenmangel). Rosa- eller rødlig farge kan tyde på blødning, og dyp rødfarge kan være forårsaket av tidligere blødning. Misfarget fostervann behøver ikke å bety problemer, men prøver tas for å finne ut hva som har forårsaket misfargingen.

Hvordan lukter fostervann?
Fostervann lukter svært lite, men gjerne en anelse søtt. Lukten er enkel å skjelne fra for eksempel lukten av urin. Dersom kvinner er i tvil om det er fostervann eller urin de lekker, får de ofte beskjed om å lukte på væsken. Lukten er vammel, det vil si noe kvalmende.

Hva hvis jeg lekker fostervann under svangerskapet?
Dersom du opplever å ”lekke” væske fra skjeden, er det viktig å få konstatert hvilken væske det er snakk om. Gravide kvinner opplever å ha økt utflod, som kan forveksles med fostervann, og noen kvinner lekker litt urin fordi livmoren presser på blæren.


Fordi det er økt risiko for prematur fødsel og infeksjoner når fostervannssekken er brutt og fostervannet lekker ut, er det viktig å oppsøke lege eller jordmor. De kan ta en prøve som sjekker væskens pH-verdi.

 
Jeg tok endelig mote til meg å ringte, fikk en uhøffelig dame på tlf. Fikk til svar at det kan umulig være fostervann så tidlig i svangerskapet (uke 35+6), men om jeg hva bekymret å ville ha det sjekket kunne jeg få en time om to uker?!? Hadde ingenting å si at slimproppen gikk for en uke sia og har fått øitt feber. Så får vel slå meg til ro med at ho har rett.
 
Da hadde jeg evt dratt til jordmor. Det er viktig å sjekke hvis du er usikker på om det er fostervann eller utflod.
 


lykkelig90 skrev:
Jeg tok endelig mote til meg å ringte, fikk en uhøffelig dame på tlf. Fikk til svar at det kan umulig være fostervann så tidlig i svangerskapet (uke 35+6), men om jeg hva bekymret å ville ha det sjekket kunne jeg få en time om to uker?!? Hadde ingenting å si at slimproppen gikk for en uke sia og har fått øitt feber. Så får vel slå meg til ro med at ho har rett.



Kan bli sprø av hvordan enkelte tillater seg å behandle andre. Det er bare å stå på, den gravide skal alltid bli tatt på alvor på hvordan hun opplever ting.........
 
du det der er helt feil! hun må ha stått opp på feil ben eller noe! 
jeg måtte sjekke dette på føden i uke 32!! fordi de lurte på om det kunne være fostervann som lakk.. jeg syns det var ubehagelig å ringe sykehuset fordi jeg ikke trodde det var det.. hun jeg var hos på sykehuset da sa at dette skulle man ringe ved minste tvil, og at hvis det fortsatte og renne var det lurt å sjekke.De lurte på når jeg ringte om det var slik at det ble vått hvis jeg brukte bind, og om jeg måtte bytte det en del...  (når du evt skal sjekke bør du ikke dusje el lignende først, fordi da kan du "vaske bort " spora..de ville også at man hadde på seg bindet). hvis du bruker bind, ser du jo kanskje også hvis det er litt gult (mtp. urinlekkasje). 

Når det er sagt mener ikke å stresse deg med dette innlegget, bare tenkte det var greit å si hva de sa på sykehuset jeg var..og at det hvertfall tydeligvis kan forekomme før uke 35+6.. jeg kan ikke noe om dette, forutenom det jeg opplevde den dagen, og det virker jo tydeligvis som det er vanlig med "mengder" med utflod nå på slutten, så det er jo ikke så lett og vite hva man skal tro.
Evt kan du jo dra innom JM med en urinprøve, og nevne dette, for de kan visst se om det er utslag på utflod i urinen. Det var det som først skjedde med meg, og deretter måtte jeg sjekke det, fordi testen ikke kunne skille mellom hva som "kom ut", i tillegg til at jeg kjente det selv. da har du på en måte noe å slå i bordet med, siden de tydeligvis var litt vanskelige å snakke med der oppe... 
 


lykkelig90 skrev:
Jeg tok endelig mote til meg å ringte, fikk en uhøffelig dame på tlf. Fikk til svar at det kan umulig være fostervann så tidlig i svangerskapet (uke 35+6), men om jeg hva bekymret å ville ha det sjekket kunne jeg få en time om to uker?!? Hadde ingenting å si at slimproppen gikk for en uke sia og har fått øitt feber. Så får vel slå meg til ro med at ho har rett.


Dette er jo bare tull! Man kan lekke forstervann når som helst i svangeskapet,man må ikke ha passert uke 37 nei ta en tlf til jordmora di du ;)
 
Var det føden eller jordmor du ringte?

Jeg ville ha prøvd å ringe føden igjen isåfall, for sånn som det der skal du ikke behandles!

Og hvis du har litt feber i tillegg, så er det ingen tvil om at du burde få en sjekk.

Hvor lang vei har du til føden?
 
Vanlig med økt utflod, men med såpass mengder ville jeg ha tatt en tlf til JM eller føden. Bedre å høre, tenker jeg :)
 
takk for mange svar. Ringte legekontore, dit man ringer her oppe for å få tak i jordmor. Ringte til et annet legekontor, forklarte hva det Gjaldt og hvordan svar jeg hadde fått. Fikk beskjed om å komme med engang. De fikk ikke sjekka der om det hva fostervannet eller ikke, men fikk en kjapp ul å det så ut som den lille hadde godt med vann. Men blodtrykket har blitt ganske høyt og 2+ på protein. Så på Fredag blir det nye prøver, men blir jeg dårlig eller noe før det så måtte jeg komme tilbake med en gang. Og om det kommer mer som jeg trur eg fostervann er det rett til fødeavdelinga.
 
Så bra du fikk komme et annet sted! Er noen som virkelig tillater seg..

Håper alt er bare bra på fredag
 
Back
Topp