Fostervanns- eller urinlekkasje?

HJT

Glad i forumet
Hei damer!

Jeg har den siste uken i tillegg til melkeaktig utflod hatt det litt vått i trusen. Det er fargeløst, og lukter ikke spesielt urin. Vil heller si at det lukter mer utflod, men det er nok fordi det ligger "med det andre" (sorry for detaljene her). Det er ikke så mye at jeg føler jeg må skifte truse hver gang. Jeg er elendig på knipeøvelser, og klarer f. eks ikke å holde igjen urinstrålen mens jeg tisser.

Har googlet litt rundt og blir nervøs for om det kan være fostervannslekkasje :/ Eller kan jeg ha urinlekkasje uten å merke det? Er det noen som har noen innspill eller erfaringer å dele?
 
Det er hvertfall veldig vanlig med både vannete, melkeaktig, kremete, slimete gulaktig utflod som gravid :p
Fostervann skal visstnok smake/ lukte litt søtaktig, mens utflod gjerne er litt saltere.
Dersom det er fostervann vil det renne mer når du ligger flatt på ryggen. Mest sannsynlig er det bare økt utflodsmengde, men om du blir veldig bekymret skader det ikke å ringe lege eller jordmor. Mulig føden ikke vil ta deg inn før 23+0, men det er også mulig å ringe dit, hvertfall hvis du tror sikrere at det er vannavgang.
 
  • Liker
Reactions: HJT
Jeg har til tider tenkt det samme fordi det ofte er mye og svært fuktig utflod der nede.
Googlet en del og fikk lese at det er helt normalt.
Fostervann lukter visstnok veldig likt som sæd, så om det ikke har en utpreget sædlukt er det sikkert bare utflod.
 
  • Liker
Reactions: HJT
Veldig vanlig med økt utflod! Og den kan være vannete[emoji4] Min erfaring av fostervann er at det er veldig bløtt, så det la seg ikke i undertøyet som utflod, men gjorde bare undertøyet bløtt. I tillegg var det litt småseigt når det tørka. Mest sannsynlig er det bare økt utflod, men du får følge med og ta kontakt med jm eller føden hvis du blir veldig redd [emoji4]
 
  • Liker
Reactions: HJT
Hadde det sånn sist. Måtte bruke bind hele svangerskapet. Men det var normalt.
 
  • Liker
Reactions: HJT
Det er nok helt normalt, og jeg ville ikke bekymret meg. Men, hvis du er veldig bekymret hadde jeg tatt det opp med jordmor eller fastlege:-)
 
  • Liker
Reactions: HJT
Takk for svar! Opplevde det igjen i stad, og syntes det luktet mer urin. Så da roer jeg meg litt og følger med fremover (mens jeg gjør knipeøvelser!) :p
 
Jeg lakk fostervann på slutten av mitt første svangerskap. La merke til det fordi det kom litt vått etter at jeg hadde tisset. Trodde først det var urin. Hoppet i dusjen og samme skjedde igjen og jeg var helt sikler på at jeg nettopp hadde tørket med håndklet der. Ringte føden og måtte komme inn. Hun luktet på bindet mitt, og jo, det var fostervann. Luktet visst søtt og hadde en blakk (?) farge.. lakk i to dager før fødsel satte igang.
Knipe øvelser er viktig og alt er bedre enn ingenting [emoji1303] Bruker du truseinnlegg er det dessuten lettere å se fargen og du slipper den våte følelsen [emoji6]
 
Back
Topp