Fostervann

Ch8

Forelsket i forumet
Stjerneskuddene 2024
Hei. Har i noen uker hatt mistanke om at jeg lekker fostervann. Glemmer å ta dette opp med jm hver gang. Dusjet for en time siden, og trusa er allerede fuktig tvers gjennom. Som om man har vasket den og vrengt den opp for å henge den til tørk. Ringte føden og hørte om hva prosedyrene var ved mistanke. Hun forklarte flere ganger at det ikke gikk an å lekke fostervann. At dersom vannet gikk, ville man tydelig kjenne dette. Jeg forsøkte å forklare at jeg selvfølgelig ikke tror at vannet har gått, men at jeg lekker da det ikke lukter noenting, og det er ikke utflod. Hun var bastant på at det var utflod. Det er ingen merker i trusa, kun luktfri veldig fuktig truse. Følte meg passe dum på tlf. Hun sa jeg kunne komme inn for å ta en prøve, men gjentok seg selv hele tiden om at det må ha vært utflod, for jeg har umulig hatt vannavgang i uke 29+3. Det var ingenting som het "å lekke fostervann". Enten gikk vannet med en gang, ellers var det utflod. Og hadde det lekket i flere uker, ville jeg allerede hatt infeksjon.

Man blir jo forvirra når man er førstegangsfødende og blir møtt med dette på tlf. Må bare le litt av hele greia.

Hva mener dere? Er det ingenting som heter "å lekke fostervann"? Jeg kommer ikke til å dra inn på føden i dag, men ringer i morgen og håper å få snakket med en annen jm, og forteller hva hun i dag sa, og evt. drar inn da.

Last edited:
Stikk for en sjekk. Å lekke er noe jeg har hørt om før, men jeg er ingen ekspert. Men ville bare fått det sett på.

Rart. Jeg har hørt om flere som har blitt innlagt pga lekasje av fostervann. Det har da rent litt og litt, fosteret har klart å lage nytt underveis. Vanlig prosedyre er vel da innleggelse med jevnlige kontroller og antibiotika. Er nok lurt å tinge tilbake i morgen for å høre med en annen jordmor!

Edit; dersom du ringte før kl 1430 i dag så er det mest sannsynlig en annen jordmor på vakt nå.

Såklart kan du lekke fostervann, men sannsynligvis er det utflod. Reis inn på en sjekk i morgen formiddag du

Sniker:

Sniker:
Har også hørt om de som har lekket fostervann, men slik du beskriver dette høres det ikke ut som fostervann, men heller tynn utflod, urin eller noe anen slags lekkasje.

Fostervann lukter veldig spesielt, så vill tro du hadde luktet det greit om det var fostervann

Ha evnt på et truseinnlegg/ bind eller noe å samle det som «lekker på» å stikk for å sjekke dette på føden så for du nok raskt svar om du fremdeles skulle føle det kan være dette.

Lykke til.

Hvis du er i tvil så ta på et bind og samle opp. Føden kan lukte på drt - ja de gjør det :hilarious: fostervann lukter litt søtt

:hilarious: takk for svar, skal mest sannsynlig sjekke det opp i morgen:happy:

Hei. Har i noen uker hatt mistanke om at jeg lekker fostervann. Glemmer å ta dette opp med jm hver gang. Dusjet for en time siden, og trusa er allerede fuktig tvers gjennom. Som om man har vasket den og vrengt den opp for å henge den til tørk. Ringte føden og hørte om hva prosedyrene var ved mistanke. Hun forklarte flere ganger at det ikke gikk an å lekke fostervann. At dersom vannet gikk, ville man tydelig kjenne dette. Jeg forsøkte å forklare at jeg selvfølgelig ikke tror at vannet har gått, men at jeg lekker da det ikke lukter noenting, og det er ikke utflod. Hun var bastant på at det var utflod. Det er ingen merker i trusa, kun luktfri veldig fuktig truse. Følte meg passe dum på tlf. Hun sa jeg kunne komme inn for å ta en prøve, men gjentok seg selv hele tiden om at det må ha vært utflod, for jeg har umulig hatt vannavgang i uke 29+3. Det var ingenting som het "å lekke fostervann". Enten gikk vannet med en gang, ellers var det utflod. Og hadde det lekket i flere uker, ville jeg allerede hatt infeksjon.

Man blir jo forvirra når man er førstegangsfødende og blir møtt med dette på tlf. Må bare le litt av hele greia.

Hva mener dere? Er det ingenting som heter "å lekke fostervann"? Jeg kommer ikke til å dra inn på føden i dag, men ringer i morgen og håper å få snakket med en annen jm, og forteller hva hun i dag sa, og evt. drar inn da.
Sniker!
Det er noe av det dummeste jeg har hørt fra helsepersonell på føden :mad: Selvfølgelig er det mulig å lekke fostervann.
Som diabetiker får jeg flere ultralyder (UL) når jeg er gravid. Da jeg var gravid med minste (født januar 2023) hadde jeg rutine ultralyd når jeg var 36+1. Dette ville være mun siste ultralyd før igangsettelse (pga. diabetesen) uke 38/39. Da de målte mengden fostervann oppdaget de at denne hadde minket betraktelig siden siste UL tatt for 1 mnd siden. Mengden fostervann var fortsatt innenfor normal området, men det var bare såvidt.
De spurte meg om jeg hadde lagt merke til eller mistenkte at jeg hadde lekker fostervann… noe jeg ikke trodde. De tok da en prøve for å sjekke om jeg hadde spor av fostervann i skjeden. I mitt tilfelle var ddnne negativ. De tok ctg for å sjekke om lille hadde det fint og målingene var helt fine. Jeg ble sendt hjem igjen, men beskjed om å ha lav terskel for å ta kontakt dersom jeg kjente at lille ble mindre aktiv og ikke fulgte sitt vanlige «mønster@ når det gjaldt bevegelser. Jeg fikk også ny UL to dager senere for å sjekke om mengden fostervann minket ytterligere (noe den gjorde, men fortsatt akkurat innenfor normalen). Ble igangsatt 7 dager etter UL hvor «problemet» ble oppdaget og lille ble født 2 dager etter det igjen.

Veldig greit å hvertfall få en sjekk selv om lille i magen sikkert har det som plommen i egget :Heartred

Dra inn til føden og ta en sjekk, sannsynligheten for at du møter på samme person som på telefonen er liten :Heartred
Du KAN lekke fostervann, jeg fødte i uke 35 med storebror, da hadde jeg hatt mye vann i trusa (jeg trodde det var utflod, men stusset over at det var så mye og helt vannete..) i en uke i forveien, fødselen startet med at vannet gikk med et stort splæsj og jeg måtte haste inn på føden. Jordmor forklarte da at det var stor sannsynlighet for at det hadde vært en sprekk i fosterhinnen en stund i forkant ut ifra det jeg beskrev.
Denne graviditeten har overlege på sykehuset også konkludert med at jeg mest sannsynlig lakk fostervann en uke i forkant av forrige fødsel. Jordmor på helsestasjonen er også veldig tydelig på at hvis jeg har mye vann i trusa som ikke minner om utflod må jeg ringe føden med en gang, da vil de ta en test for å sjekke om det er fostervann eller utflod.
Jordmor sier dog også at nå kan utfloden gjerne bli litt mer vannete, så det trenger ikke nødvendigvis være fostervann, men dra inn og ta en sjekk :Heartred

Back
Topp