Fostervann og SF mål

MammaJuly2022

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Juliknøttene 2022
På søndag var jeg en tur innom føden siden jeg hadde ikke kjent noe særlig med liv gjennom helgen. Alt stod heldigvis bra til med den lille :HeartpinkFikk da vite at jeg skal komme tilbake for ny ultralyd om en mnd før å sjekke forstervann mengde. Hun noterte på helsekortet - fostervann, øvre siktet- !?!
Og dagen etter var jeg hos jordmor og denne gangen var SF målet ganske så høyt :shifty:
Jeg tok glukose test for en stund tilbake men den slo ikke ut. Har nemlig hatt svangerskapdiabetes i mine 2 andre svangerskap .

Så nå føler jeg meg veldig stresset pga dette med forstervann og Sf mål, andre som har vært borti dette? Har det noe betydning for den lille?
Den lille vokser som den skal, ble målt til ca 1530gram i uke 30+0.
 

Vedlegg

  • BF9E574C-C723-4777-A8D8-0E79B14E097F.jpeg
    BF9E574C-C723-4777-A8D8-0E79B14E097F.jpeg
    1,5 MB · Visninger: 75
Har du stukket av med grafen min? :hilarious: Min ser helt lik ut, men jeg fikk ingen kommentar på fostervann, så kan dessverre ikke bidra med noe, men vi har lik graf. Den er jo fortsatt innenfor normalområdet da, bare helt på kanten? Jeg var forøvrig på føden i går for sjekk etter lite liv, og de sa ingenting om grafen min enda de sjekket helsekortet.

(skal selv inn til jordmor om få dager, så er spent på målet mitt da)
 
På søndag var jeg en tur innom føden siden jeg hadde ikke kjent noe særlig med liv gjennom helgen. Alt stod heldigvis bra til med den lille :HeartpinkFikk da vite at jeg skal komme tilbake for ny ultralyd om en mnd før å sjekke forstervann mengde. Hun noterte på helsekortet - fostervann, øvre siktet- !?!
Og dagen etter var jeg hos jordmor og denne gangen var SF målet ganske så høyt :shifty:
Jeg tok glukose test for en stund tilbake men den slo ikke ut. Har nemlig hatt svangerskapdiabetes i mine 2 andre svangerskap .

Så nå føler jeg meg veldig stresset pga dette med forstervann og Sf mål, andre som har vært borti dette? Har det noe betydning for den lille?
Den lille vokser som den skal, ble målt til ca 1530gram i uke 30+0.
Jeg hadde sf mål over det blåe området og mye forstervann. Normale sf mål i starten men fikk hele tiden høre ved ul at jeg hadde godt med fostervann. Mot slutten fikk jeg sf mål over det blå og mye fostervann. Årsaken var en stor gutt på 4,9 kg 2 uker før termin (ble satt i gang grunnet høyræt sf ål og vekstkontroll). Ikke svangerskapsdiabetes her heller. Ut kom en lang og frisk gutt :) Ingen annen betydning enn at han var større enn gjennomsnittet. Ved større babyer produseres det mer fostervann. Ville ikke ha bekymret meg. Du følges opp :happy:
 
Jeg har også hatt ganske høyt sf-mål og fått beskjed om fostervann i øvre normalområde etter ultralyd. Det var MYE vann som kom ut da vannet ble tatt hos meg.
Jeg ble satt igang i uke 38 av andre grunner. Hodet var ikke festet hos meg så lege måtte ta vannet og holde igjen vannstrømmen så ikke navlesnor skulle komme ut før babyen. Måtte ha lagt meg ned og ringt ambulanse om vannet hadde gått utenfor sykehus. Og hodeleie hadde blitt til seteleie fordi god plass til å turne med så mye vann :p så hun ble født i sete. Gjennomsnittlig stor baby for uke 38 :)
 
Last edited:
Jeg fikk plutselig høyere mål å måtte kjøre til nærmeste store sykehus for ul og måling av fostervann. Lå helt på grensen, men siden jeg var i uke 39 kunne jeg få reise hjem, men fikk ikke gå mer enn 7 dager over termin. Hun kunne godt strippe meg, men med 3,5t i bil hjem takka jeg nei:hilarious: fødsel starta av seg selv. Når vannet gikk fossa det ut, å når baby kom spruta jeg ned jordmor:wacky::wacky:
 
Back
Topp