Fosteret har 'for stort' hode

Vakle

Elsker forumet
Jeg var på vanlig legekontroll i uken som var og fikk konstantert høyt symfysemål. Legen sjekket med et ultralyd apperat fra attenpilogbue og konstanterte at hodeomkretsen tilsvarte at hun var 30+0. Jeg var 27+3 på kontrollen (garantert- hun er et resultat av ivf). Han ba meg ikke uroe meg, men nå når den ekstra ul-kontrollen nermer seg kjenner jeg at jeg tenker på det innimellom likevel. Har noen andre opplevd det samme?

hei her er hodet til småen en uke større enn det det skal være i forhold til ul termin... nå har jo ikke legen sagt noe om at det er galt til oss og vi er jo heller ikke 100% sikre på at ul termin stemmer, men sånn er det hvertfall her...

håper alt er bra og at det viser seg at du bekymrer deg uten grunn![:)]

Vår er resultat av ICSI og på ordinær ultralyd tilsa hodestørrelsen at jeg var noen dager lenger på vei enn det jeg skulle. Jordmor sa dette ikke var noe å bekymre seg over og beholdt terminen. De vokser litt i rykk og napp og noen barn har litt større hode enn andre. Så lenge man ikke har sett noen uregelmessigheter inni hodet på ultralyd ville jeg ikke bekymret meg. 3D ultralyden en god del senere viste også at gutten vår er litt større enn hva som terminen skulle tilsi. Jeg satser på at dette er en god ting og at jeg slipper å gå over termin. Hehe. Er jo lov å håpe.

Dessuten er vel ikke hode omkretsen noe å stole på for å se hvor langt man er på vei så langt ut i svangerskapet. Jordmoren på 3D ultralyden sa i allefall at hode omkretsen var helt uinteressant, og at magemålene var viktigere. Dette var i uke 28.

Back
Topp