Fosterdiagnostikk

• Trådstarter Trådstarter AJ
  • Opprettet Opprettet

AJ

Blir kjent med forumet
Skal på fosterdiagnostikk imorgen, og lurer på om det er noen her inne som har vært gjennom det?!
Fikk veldig kort varsel om time dessverre! [:@] Idag kom brevet, og imorgen er timen, så mannen min har dessverre ingen mulighet å være med, og når jeg ringte og prøvde å skyve på timen, så fikk jeg bare beskjed om at da ville det ta muligens flere mnd, og da er det jo forsent! [:o] Litt forvirret og småirritert, dette er jo tross alt vårt barn, og det gjelder jo begge familiene våres slekthistorie! Har snakket med svigermor, og fått de opplysningene jeg trenger, men synes det blir litt kjipt å måtte sitte der alene![&o]

Er veldig nyskjerrig av natur[8|] og spør om det meste. Helt greit hvis du ikke ønsker å svare[:)] men er det noe spesiell grunn til at du skal til fosterdiagnostikk?

Jeg har ikke vært gjennom det, så kan egentlig ikke svare på innlegget ditt... Håper du får svar fra andre.

Hva er fsterdiagnostikk? Er det vanlig å bli innkalt til sånt?

Ja lurer egentlig også på hva er fosterdiagnostikk? Men det går nok bra om du drar alene, men kan du ikke spør en venninne eller en i familien din om å være med deg? Så slipper du å sitte alene...

Tror fosterdiagnostikk er at de leter etter f. eks kromosomfeil, hjertefeil osv.

som fostervannsprøve eller er det noe annet?

Har lest at det er fostervannsprøve og prøve av morkaken.
De som får tilbud om det er de som har arvelige kromosomfeil i familien, hvis ultalydbildet var litt usikkert, hvis mor er over 38 år, hvis mor går på epilepsimedisin.

Ja både fostervannsprøve og ultralyd med spesialist. De utfører det i Trondhjem. Ultralyden er 3D. Kvinner over 36-38 år tilbys. Men også kvinner som har født barn med f. eks hjertefeil før. Eller der arvelige sykdommer i fam spiller rolle.

Da ble jeg litt klokere...

Hei allesammen!

Var mange gode forslag her, men det er nok ikke helt det dere tror!
Det er en time på sykehuset med spesialister, hvor sykdommer i familien til begge foreldrene kartlegges!
Jeg har en bror med Trisomi9, og er selv handikappet, så da er det viktig for meg å få tatt utvidede undersøkelser enn hva som er normalt! Vil antakeligvis få tatt en fostervannsprøve senere, men det er først etter anbefaling fra spesialistene!
Håper dette svarte litt på spørsmålene deres! [;)]

Har selv aldri vært med på dette før, og det var derfor jeg gjerne kunne tenkt meg å høre fra noen som hadde det!
Godt forslag ifra deg Løven om å ta med meg noen andre, men varselet blir nok litt i korteste laget da jeg fikk innkallelsen idag, og skal dit imorgen! Er jo en ganske så privat samtale, så det er ikke hvem som helst man tar med seg da!

Klem AJ

Hei AJ[:)]

En stund siden sist jeg så deg pålogget her...
Vil bare ønske deg lykke til i morgen[:)]
Alt går nok bra, selv om dem kunne varslet før...

Klem[:)]

Hei kr.sand!

Jeg må bare si at du har den peneste jentebabyen jeg noen gang har sett!! Hun er bare helt skjønn! [:D]

Klem AJ

Tusen takk sollise!

Gjør nok det, er bare det at jeg har gjennomgått et svangerskap før alene, og denne gangen så er jeg veldig opptatt av å dele det med mannen min! C'est la vie! Blir andre ting han kan være med på, det var bare det at dette var også han innkalt til!

Har vært innom her en gang innimellom, men ryggen har vært litt vond, så da orker jeg ikke å sitte ved pc'n noe særlig! [:-]

Alt vel med deg?!

Klem AJ

Hei AJ.

LYKKE TIL I MORGA. KLEMMER FRA MAY

lykke til i morgen,AJ[;)]

Hei AJ.
Hvordan gikk det med deg i dag? Håper du slapp å sitte å grue deg alene.....[&:]

Hello'en!

Måtte nok sitte der alene ja, men åh for en lykke....[:D]
Alt gikk bare strålende, og de var kjempesøte både på Ullevål, og hos gynekologen!

Fikk se det lille nurket for første gang idag, og han var bare helt skjønn!! [:)] Tårene mine sprutet, og jeg ønsket sårt at faren hans kunne vært tilstede! [&o]
Alt så ut til å være i skjønneste orden.
Han stupte kråke, vinket, og veivet masse med beina, og legen kunne t.o.m se nesebeinet hans! Både hjerteslag, og lengde var helt gjennomsnittlig!
Nå skal jeg inn og ta en utvidet ultralyd om 2uker, så da kan faren hans være med! [;)]

Tusen takk for gode tanker allesammen!
Klem AJ

Hei Bagheera!
Føler med deg, er ikke lett når det gjelder de små! Man blir så maktesløs, og syk av bekymring! [:o]
Jeg skal tenke masse på deg, og sende flust med positive tanker til deg og den lille!! [;)]
Dette går sikkert bra skal du se!
Jeg skal også ta en fostervannsprøve, men skal ta den utvidete ultralyden først!

Klem AJ

Hei AJ=)

Når jeg var gravid fikk jeg tilbud om fostervannsdiagnostikk fordi jeg er epileptiker og går på medisiner.Jeg ble først innkallt til møte,og de forklarte hva de skulle se etter.Vi måtte fylle ut sykehistoria til nærmeste familie også slik at de visste hva de skulle gå etter.Så forklarte de fremgangsmåten på undersøkelsen: De tar en sprøyte med lang nål gjennom magen for å få ut litt fostervann,samtidig som de følger med på ultralyden hvor ungen befinner seg slik at man ikke kommer borti.Også sa de at 1% kan føre til abort.Så sjekker de om det er kromosomfeil el andre sykdommer ved å ta test av fostervannet de fikk ut.Jeg tok ikke prøven da,jeg ringte å avbestillte timen dagen føre.Jeg tørte ikke for å være ærlig...

Lykke til AJ=) klem

Back
Topp