Fosterdiagnostikk

Sprudlende_sokker

Forelsket i forumet
Hei, jeg er en kvinne på 31 år som har et barn fra før av.
Jeg og ny mann er nå gravide og ønsker fosterdiagnostikk i dette svangerskapet.
Jeg leser på nettet at det er kun kvinner på 38 år som får dette automatisk. Jeg kom over en ultralydklinikk hvor dette står som en av grunnene for å kunne få fosterdiagnostik:
  • Tidligere har fått et barn eller et foster med utviklingsavvik eller alvorlig sykdom.
Og da lurer jeg på hvilke sykdommer dette er?
Min sønn er diagnostisert med adhd, mild psykisk utviklingshemming, autisme og diabetes type 1.

Jeg ønsker fostrrdiagnostikk fordi det er viktig for meg å evne å ta godt vare på barna jeg får.
Mitt barn har ganske store utfordringer og jeg ønsker ikke å sitte i den situasjonen hvor jeg ikke klarer å gi god nok oppfølging og omsorg for begge.

Hva kan jeg gjøre for å få feks duotest?
Nakkefoldscanning?
 
Jeg forstår spørsmålet ditt godt - men svaret er jeg usikker på. Du er nok ikke en som automatisk kommer inn under noe punkt i bioteknologiloven som gir deg en klar rett til fosterdiagnostikk. Jeg har forsøkt å få fatt i en kollega ved avdeling for medisinsk genetikk ved Rikshospitalet for å be om råd, - men hun sitter opptatt med pasienter hele dagen.
Derfor tror jeg det beste råd jeg kan gi deg er å be fastlegen din sende en henvisning til ditt nærmeste universitetssykehus og spør om de vil ta imot deg.
 
Back
Topp