Fosterdiagnostikk

linken84

Betatt av forumet
Hei,
Noen her som har gjennomført fosterdiagnostikk og kan dele noen erfaringer?
Var på TUL uke 10+5 og da var nakkefolden høyere enn normalverdi, ble derfor henvist videre til Tromsø for fosterdiagnostikk og skal dit nå på onsdag - er da 13 uker. Har vært noen lange uker.. Har tatt blodprøven, så er UL vi får i Tromsø.

Jeg har vært til fosterdiagnostikk/duo-test når jeg var 11+6. Venter på svar fra blodprøven, men ul gikk fint. Var hos en hyggelig og dyktig lege som tok seg god tid og forklarte underveis. I tillegg til nakkefold er det flere andre ting de ser etter mtp på eventuell kromosomfeil. Hvorvidt det er nesebein feks. Selv om nakkefolden er forstørret trenger det ikke å bety at det er noe galt, men skjønner godt du blir bekymret.. lykke til!❤️

Tok blodprøven ved 9 uker og ul 12+3.
Grundig ul og målinger, alt plottet inn i dataprogram til slutt sammen med blodprøvesvar og så får man en risikoanalyse.
UL teller mest.
Hva målte de nakkefolden til da?

Man kan fint oppdage fortykket nakkefold og alt er iorden, og motsatt.

Tok duo test uke 13-4, da var nakkefold 2,5, men så både neseben og lårben var som det skulle. Alt så bra ut:happy:

Tok blodprøven ved 9 uker og ul 12+3.
Grundig ul og målinger, alt plottet inn i dataprogram til slutt sammen med blodprøvesvar og så får man en risikoanalyse.
UL teller mest.
Hva målte de nakkefolden til da?

Man kan fint oppdage fortykket nakkefold og alt er iorden, og motsatt.

Målte nakkefold til 2,5 - så det er ikke mye utfor normalen, kan være feilmargin her også, men likevel glad for at det blir ordentlig sjekket opp.

Jeg hadde duo test i uke 13. Nakkefolden ble målt til 2,2 innenfor normalen men litt over gjennomsnittet. Hadde grundig ul og tok blodprøvene samme dagen.
Da jeg fikk svar på blodprøvene var tallene dobbelt i i forhold til trisomi 21 og ennå mer for de andre to trisomiene. Så for meg telte blodprøven mest:)
Lykke til:)

Jeg hadde duo test i uke 13. Nakkefolden ble målt til 2,2 innenfor normalen men litt over gjennomsnittet. Hadde grundig ul og tok blodprøvene samme dagen.
Da jeg fikk svar på blodprøvene var tallene dobbelt i i forhold til trisomi 21 og ennå mer for de andre to trisomiene. Så for meg telte blodprøven mest:)
Lykke til:)

Fikk du tilbud om noen flere prøver da?

Takk :)

Jeg hadde fosterdiagnostikk ved forrige graviditet- nakkefold ble målt til 3,3-4, såvidt jeg husker, klart fortykket. Vi fikk blodprøve og ekstra ultralyder og det ble ikke funnet andre mistenkelige tegn, og barnet er friskt idag. Fortykket nakkefold betyr kun at det er en litt større sjanse enn ellers for at det kan være kromosomavvik.

Fikk du tilbud om noen flere prøver da?

Takk :)
Nei fikk kjempe fine tall og liten risiko for de tre trisomiene det blir sjekket for. Får man tall under1: 250 får man tilbud om fostervann eller morkake prøve.
Vi måtte vente ei uke på svar og om tallene hadde vært lave på trisomi 21 (downs) hadde vi bestemt oss for å ikke å gå videre med fler prøver. Hadde vi fått veldig lave tall på de andre to ville vi reist for å ta nipt i Danmark. Men selv med tall som er 1:250 er det liten sjangs for at noe er galt.
Går nok veldig bra skal du se, de aller fleste som får målt litt fortykket nakkefold er det ikke noe galt med:)

Målte nakkefold til 2,5 - så det er ikke mye utfor normalen, kan være feilmargin her også, men likevel glad for at det blir ordentlig sjekket opp.
Veldig greit med alt som blir sjekket ordentlig. Aner ikke hva normalverdiene er. Lurer på om de målte den til 0,9 på det største målet hos meg og det var helt riktig ift CRL-mål ihvertfall

Hei,
Noen her som har gjennomført fosterdiagnostikk og kan dele noen erfaringer?
Var på TUL uke 10+5 og da var nakkefolden høyere enn normalverdi, ble derfor henvist videre til Tromsø for fosterdiagnostikk og skal dit nå på onsdag - er da 13 uker. Har vært noen lange uker.. Har tatt blodprøven, så er UL vi får i Tromsø.

Hei linken84,

Jeg har opplevd det samme som deg nå for ett par dager siden; TUL 10+3, hvor jeg fikk beskjed om at nakkefolden var på 2,1mm. Gynekolog syntes det var litt mye, så tidlig. Men usikker på om det betyr noe siden jeg kun var rett over 10ukern. Skal tilbake når jeg er 12 uker.

Du er omtrent den eneste jeg har funnet på internettet med slik erfaring fra uke 10. Og jeg lurer derfor veldig på hvordan det gikk for deg? Håper det gikk bra! ❤️

Blir gærn av å vente og å ikke vite...

Hadde forsåvidt MA i sommer, og er litt ekstra vrak denne gangen.

Back
Topp